Kontekstualisering 4
Kort beskrivelse av emnet
Kontekstualisering dekker teori, refleksjon, metode og kunst- og faghistorie, i tillegg til spørsmål knyttet til dokumentasjon og formidling. Det teoretiske innholdet strekker seg fra generell kunstteori til spesialisert teori for kunst i offentlige rom. Studenten skal bli kjent med og utvikle evne til kritisk refleksjon og drøfting, både i forhold til eget faglig virke og i forhold til andre fag- og virksomhetsområder i samfunnet. Dette skal resultere i innsikt om eget kunstnerisk ståsted både når det gjelder teori og metode.
Emnet søker å spesifikt å internalisere teoretisk innsikt for praktisk bruk ved å fokusere på sosio-historiske endringer av forståelsen av kunst og offentlighet. Emnet skal både tilby et analytisk verktøy, anvende kunstneriske metoder i praksis og gi forutsetninger for å skape kunst i offentlige rom. Emnet vil gi et historisk, kunstteoretisk og praktisk, kunstnerisk blikk på relasjonene mellom kunst og kontekst.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- besitte dypere teoretisk og historisk kunnskap om kunstproduksjon utenfor kunstinstitusjonens tradisjonelle visningsrom
- besitte konkret kunnskap om de sosio-historiske endringer av offentlighetsforståelsen
- ha utviklet evne til å analysere kunstens kontekstuelle problemstillinger
- kunne artikulere muntlig og skriftlig egen kunstnerisk praksis i teoretisk, historisk, kulturell og politisk kontekst
- ha utviklet evne til kritisk refleksjon og analyse omkring kunstens rolle i offentligheten
- ha opparbeidet inngående forståelse for fagets problemstillinger og historie Være i stand til å bruke kritisk innsikt i egen kunstnerisk forskning og refleksjon
Undervisning og læringsformer
Forelesninger, presentasjoner, diskusjoner, ekskursjoner, tekstproduksjon, gruppearbeid og egenarbeid, workshops, og praktiske oppgaver.
Vurdering
Det vil bli gitt jevnlig tilbakemelding fra veileder/timelærere gjennom begge semestrene. Arbeidskrav skal være oppfylt og emnet vurderes på bakgrunn av egenarbeid presentert i plenum. Emnet vurderes til bestått/ikke beståt