Kontekstualisering 2
Kort beskrivelse av emnet
Kontekstualisering dekker teori, refleksjon, metode og kunst- og faghistorie. Det teoretiske innholdet strekker seg fra generell kunstteori til spesialisert teori for kunst i offentlige rom. Studenten skal bli kjent med og utvikle evne til kritisk refleksjon og drøfting, både i forhold til eget faglig virke og i forhold til andre fag- og virksomhetsområder i samfunnet. Dette skal resultere i innsikt om eget kunstnerisk ståsted både når det gjelder teori og metode.
Emnet søker å spesifikt å internalisere teoretisk innsikt for praktisk bruk ved å fokusere på sosio-historiske endringer av forståelsen av kunst og offentlighet. Emnet skal både tilby et analytisk verktøy, anvende kunstneriske metoder i praksis og gi forutsetninger for å skape kunst i offentlige rom. Emnet vil gi et historisk, kunstteoretisk og praktisk, kunstnerisk blikk på relasjonene mellom kunst og kontekst.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- besitte teoretisk og sosialhistorisk kunnskap om kunstpraksiser utenfor kunstinstitusjonens tradisjonelle visningssteder og rom
- ha utviklet evne til å oppdage kunstens kontekstuelle problemstillinger
- ha utviklet evne til refleksjon og omkring ulike begreper for offentlig rom/sfære/site og ulike begreper for kunst.
Undervisning og læringsformer
Forelesninger, presentasjoner, diskusjoner, ekskursjoner, tekstproduksjon, gruppearbeid og egenarbeid, workshops, og praktiske oppgaver.
Det forutsettes at studentene deltar aktivt i diskusjoner og gjennomfører arbeidsoppgaver og innleveringer av skriftlige/praktiske oppgaver og/eller presentasjoner. I tillegg er det krav om minimum 80 % oppmøte i planlagt undervisning.
Vurdering
Det vil bli gitt jevnlig tilbakemelding fra veileder/timelærere gjennom begge semestrene.
Arbeidskrav skal være oppfylt og emnet vurderes på bakgrunn av egenarbeid presentert i plenum.
Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.