Kontekstualisering 1
Kort beskrivelse av emnet
Kontekstualisering dekker teori, refleksjon, metode og kunst- og faghistorie. Det teoretiske innholdet strekker seg fra generell kunstteori til spesialisert teori for kunst i offentlige rom. Studenten skal bli kjent med og utvikle evne til kritisk refleksjon og drøfting, både i forhold til eget faglig virke og i forhold til andre fag- og virksomhetsområder i samfunnet. Dette skal resultere i innsikt om eget kunstnerisk ståsted både når det gjelder teori og metode. Emnet søker å spesifikt å internalisere teoretisk innsikt for praktisk bruk ved å fokusere på sosio-historiske endringer av forståelsen av kunst og offentlighet. Emnet skal både tilby et analytisk verktøy, anvende kunstneriske metoder i praksis og gi forutsetninger for å skape kunst i offentlige rom. Emnet vil gi et historisk, kunstteoretisk og praktisk, kunstnerisk blikk på relasjonene mellom kunst og kontekst.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha oppnådd kunnskap om ulike sosial-historiske endringer av begrepet ”offentlig rom” og ”kunst”
- ha utviklet evne til å identifisere og analysere kontekstuelle problemstillinger knyttet til ulike begreper og kunstrelaterte bevegelser
- være i stand til å anvende historiske og kontekstuelle kunnskaper relatert til emnet
Undervisning og læringsformer
Forelesninger, presentasjoner, diskusjoner, ekskursjoner, tekstproduksjon, gruppearbeid og egenarbeid, workshops, og praktiske oppgaver.
Vurdering
Det vil bli gitt jevnlig tilbakemelding fra veileder/timelærere gjennom begge semestrene. Arbeidskrav skal være oppfylt og emnet vurderes på bakgrunn av egenarbeid presentert i plenum. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.