Prosjekt- og forestillingsarbeid I
Kort beskrivelse av emnet
Prosjekt- og forestillingsarbeid omfatter koreografens arbeidsprosess fra idé til ferdig produksjon, inkludert kunnskap om prosjektledelse. I emnet integreres flere elementer i studiet gjennom gitte oppgaver med ulik grad av kompleksitet.
Emnet skal gi studentene erfaring med og kompetanse i å iscenesette koreografi i ulike rom og kontekster og anvende sceniske virkemidler. Det inkluderer anvendelse av visualitet, materialbruk og design i relasjon til bevegelse i rom, så vel som bruken av ulike dokumentasjonsformer i forbindelse med koreografiske prosesser.
Emnet skal også styrke studentenes kompetanse til å kommunisere og samhandle med ulike utøvere og faggrupper som medvirker i en produksjon. Samarbeidsprosjekter med andre studenter ved Avdeling Dans og KHIO for øvrig, samt andre relevante institusjoner er en integrert del av emnet.
I emnet Prosjekt- og forestillingsarbeid inngår en innføring i Prosjektledelse. Her gis grunnleggende kunnskap om prosjektplanlegging, det vil si, hvordan organisere, finansiere, og gjennomføre et prosjekt, fra arbeidet med søknadsskriving til yrkesetisk- og opphavsrettslig ansvar, og andre relevante temaer som belyser koreografens rolle og virke som prosjektleder, arbeidsgiver og produsent i egen virksomhet.
Emnet skal gi studenten kunnskap om koreografens komplekse yrkesrolle som skaper av ny virksomhet og bidragsyter i ulike samarbeidskonstellasjoner. Emnet vil også gi innsikt om dansekunstfeltets vilkår og 8 muligheter ved å se nærmere på noen av de støtteordninger, strukturer og aktører, det være seg festivaler, programmerende scener eller kompanier, som eksisterer i feltet.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha kunnskap om problemstillinger knyttet til det å arbeide kontekstuelt med koreografi
- ha grunnleggende kunnskaper om prosjektledelse, inkludert kjenne til ulike organisasjonsformer, finansieringsordninger, arbeidsrettslige forpliktelser, opphavsrettslige rettigheter, og yrkesetiske problemstillinger
- ha kjennskap til ulike dokumentasjonsformer
- kunne anvende koreografiske ferdigheter og kontekstforståelse til å håndtere gitte oppgaver og rammer
- kunne anvende relevante dokumentasjonsformer til å dokumentere eget arbeid
- kunne vise koreografisk selvstendighet og kreativitet i iscenesettelser av gitte og selvvalgte oppgaver og rammer.
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet kan være basert på gruppearbeid eller mer selvstendig prosjektarbeid i kombinasjon med workshops, ekskursjoner, seminarer, forelesninger og underviserstyrt undervisning og veiledning. I emnet inngår en stor grad av selvstendig kunstnerisk arbeid som skal vise refleksjon, forståelse og modning. Som en del av undervisningen inngår det å dele resultater eller erfaringer fra prosessen med andre ved å dokumentere egen prosess, skriftlig, muntlig, performativt og eller audiovisuelt. Noe av undervisningen kan skje sammen med andre relevante studieprogram.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse
- godkjent gjennomføring av gitte oppgaver
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentenes arbeid i emnet produksjoner skal vurderes underveis. Vurderingen underveis baserer seg på veiledning, underviseres vurderinger, medstudenters tilbakemeldinger, gruppediskusjoner og egenrefleksjon over faglig utvikling sett i relasjon til emnets mål.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ikke-bestått.