Klær i kontekst
Kort beskrivelse av emnet
Emnet tar for seg industrielle og kommersielle aspekter ved klesdesign og mote. Studenten gjør seg kjent med hvilken rolle og plass klesdesigneren kan ha i verdikjeden og i mote-systemet. Med utgangspunkt i kildesøk og analyse av tendenser og kontekst for morgendagens klesuttrykk skal studenten utvikle et kolleksjonskonsept for en eksisterende merkevare/aktør. Studenten jobber med utvikling og transformering av egne idéer og konsepter i møte med en oppdrags-/arbeidsgiver. Identifisering og forståelse av målgrupper og nedslagsfelt sammen med bevissthet om etiske og miljømessige aspekter ved industriell og kommersiell klesdesign/mote står sentralt i arbeidet.
Emnet gir studenten kunnskap om profesjonell samhandling med material-leverandører og produsenter i designprosesser og kan omfatte studiebesøk hos relevante produksjons– og designbedrifter. Studenten tar i bruk designfaglige og tekniske kunnskaper og ferdigheter i utvikling av konsept og fremstilling av prototyper med tilhørende spesifikasjoner for produksjon. Designprosess, metode og resultat skal dokumenteres skriftlig og visuelt i et refleksjonsnotat som setter arbeidet inn i et samfunnsperspektiv. Studenten skal presentere arbeidet muntlig ved emnets slutt.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- selvstendig kunne planlegge, gjennomføre og oppsummere et omfattende designprosjekt og sette det i en kontekst.
- Kunne vurdere, velge og anvende egnet metodikk for å utvikle konsepter og idéer og designe klær for en oppdrags-/arbeidsgiver og en målgruppe.
- kunne anvende kreativ, praktisk og teknisk kunnskap i industrielle og kommersielle design- og produksjonsprosesser.
- kunne orientere seg om, kontakte og kommunisere med relevante leverandører og produksjonsbedrifter.
- kunne fremstille prototyper i gjennomført håndverksmessig kvalitet med tilhørende spesifikasjoner for produksjon.
- ha kunnskap om klesdesignerens rolle og ansvar i kles– og moteindustri og kunne reflektere kritisk over etiske, kulturelle og miljømessige aspekt ved fagutøvelsen.
Undervisning og læringsformer
Gruppeundervisning kombinert med individuell veiledning, forelesninger og praktisk arbeid. Emnet organiseres som prosjekt med selvstendig arbeid. Workshops og/eller ekskursjoner kan inngå.
Arbeidskrav for emnet er:
- Gjennomføring av alle pålagte oppgaver til fastsatte innleveringsfrister.
- Deltakelse i undervisning og aktiviteter som defineres som obligatoriske i emneplanen.
Vurdering
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få en avsluttende vurdering i emnet. Vurderingen gjøres på grunnlag av læringsmål og vurderingskriterier som er satt for emnet. Vurderingen foretas av emneansvarlig og kan eventuelt gjøres i samarbeid med interne faglærere og/eller eksterne gjestelærere.