Kunst- og danseteori del 2
Kort beskrivelse av emnet
I emnet kunst- og danseteori belyses dansens betydning, utvikling og plass i samfunnet, så vel som de ulike dansehistoriske epokers særtrekk og uttrykk. Studentenes kunst- og danseforståelse skal behandles gjennom å se, beskrive, reflektere og vurdere dans med utgangspunkt i egen praksis og ståsted.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne gjøre rede for grunnleggende filosofihistorie, med vekt på estetiske teorier.
- ha kunnskap om og kunne reflektere over dansens historiske utvikling med hovedvekt på den klassiske ballettens utvikling.
- kjenne til og kunne reflektere over relevante og sentrale danseteoretiske temaer og problemstillinger og kunne delta aktivt i den faglige debatten.
- beskrive, tolke og vurdere et utvalg koreografiske verk fra ulike perioder med særlig vekt på klassisk ballett.
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet er både lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. I tillegg skal studenten overværer forestillinger, utstillinger og konserter.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80%.
- gjennomført faglige pålagte oppgaver.
- se minimum 3 forestillinger hvert semester.
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av faglærere i samråd med programansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ ikke-bestått.