Norsk del 3
Kort beskrivelse av emnet
Emnet norsk skal gi studentene kunnskap om norsk litteratur og kultur, om språk og samfunn, om kulturtradisjoner og massemedium. Gjennom språket utvikles personlig og kulturell identitet, etisk og estetisk sans og evnene til å orientere seg i samfunnet. Emnet norsk er et språk- og tekstfag som omfatter kunnskap om språket som system og språket i funksjon gjennom skriftlige og muntlige tekstformer. Arbeid med litteratur har en bred plass, både fordi litteraturen representerer en viktig side av norsk kulturhistorie, men også fordi lesing har mye å si for personlig og språklig utvikling.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne uttrykke seg klart og presist, både skriftlig og muntlig, og kunne avpasse innhold og språkbruk etter hva slags sammenheng man ordlegger seg og kunne anvende korrekt grammatikk og stilistikk.
- beherske ulike muntlige roller i gruppesamtaler og diskusjoner, presentasjoner og foredrag, som aktiv deltaker og tilhører.
- beherske grunnelementer i tekstanalyse og kjenne til de viktigste sjangrene i skjønnlitteratur og sakprosa og kunne skrive ulike typer tekster.
- kjenne til hovedlinjene i norsk språkhistorie.
- kunne forklare flerspråklighet og kunne gjøre rede for språklig endring som følge av samspillet mellom ulike språk før og nå.
- kunne analysere og beskrive sammensatte tekster som teater, film, bilder og reklame.
- kunne utvikle, bygge opp, endre og skrive ferdig en tekst og kunne anvende denne kunnskapen i sin egen skriving.
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet er lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. Det vil i hovedsak være lærerstyrt undervisning og forelesninger. Studiet krever også stor grad av selvstudier, prosjektarbeid og skriftlige arbeider.
Undervisningen kan foregå i større eller mindre grupper. Undervisningen tilpasses progresjonen og målet med studiet, og ut i fra gruppens sammensetning. I norsk vil det være kontinuerlig undervisning, men mindre i perioder med visninger og forestillingsarbeid.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80%.
- gjennomført faglige pålagte oppgaver.
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Avsluttende skriftlig oppgave vurderes av to sensorer, emneansvarlig og en ekstern.
Emnet vurderes med den graderte karakterskalaen fra A til F, der E er laveste ståkarakter.