Scenisk formidling del 3
Kort beskrivelse av emnet
Alle emnene i studieplanen bygger opp under og skaper basen for emnet scenisk formidling. Emnet skal gi studentene inngående kunnskap, om og erfaring med, samspillet mellom teknisk utførelse av dans, interpretasjon og kunstnerisk formidling. Emnet sikter også på å gi erfaring med ulike koreografiske arbeidsprosesser, sceniske virkemidler, og innsikt i scenen som arbeidsplass.
Emnet består av:
- innstudering av eksisterende og utvikling av nye verk.
- formidling, interpretasjon og rolleutvikling.
- forestillingsarbeid.
I arbeidet med scenisk formidling fokuseres det på stor variasjon i repertoar, det forventes at studentene skal mestre både tradisjonelle klassiske stiluttrykk og nyere koreografi. Studentens evne til å fortolke bevegelse og utvikle integritet og personlig uttrykk er en viktig del av emnet. Studentene må også kunne være aktivt medskapende og kreative i arbeidet med nye forestillinger.
I innstuderinger og forestillingsarbeid vil studentene møte ulike stilarter, metoder og koreografer. Deltakelse i ulike ballettkonkurranser vil i spesielle tilfeller være en del av scenisk formidling for enkelte studenter.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha kunnskap om og kunne utøve på høyt nivå ulike koreografiske og kunstneriske uttrykk.
- ha kunnskap og forståelse om seg selv som danser i en større helhet og bidra aktivt i den kollektive prosessen.
- kunne gi bevegelsene et uttrykk og mening, og være bevisst sin sceniske tilstedeværelse.
- kunne være medskapende i koreografiske arbeidsprosesser.
- kunne forstå scenen som arbeidsplass.
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet er lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. Prosessrelatert arbeid over kortere eller lengre tid med forskjellige visninger og forestillinger står sentralt.
Visninger og forestillinger gjennomføres i henhold til studieprogrammets behov. Det kan være mindre visninger gjennom året og/eller større forestillinger.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80%.
- gjennomført faglige pålagte oppgaver.
- å gjennomføre prosessen med innstudering og utvikling av bevegelsesmaterialet.
- deltakelse i forestillingsarbeid • deltagelse i oppsummeringer og evalueringer.
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av faglærerne/koreografene i samråd med programansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ ikke-bestått.