Koreografiske fag del 2
Kort beskrivelse av emnet
Emnet koreografiske fag fokuserer på det skapende arbeidet med dans. Emnet skal gi studenten innsikt og erfaring i hvordan koreografiske prosesser former et kunstnerisk uttrykk og hvilke medskapende bidrag utøveren kan gi.
Emnet koreografiske fag består av:
- improvisasjon
- koreografisk komposisjon
Improvisasjon fokuserer på det skapende arbeidet med dans og skal gi studentene erfaring i å eksperimentere frem eget bevegelsesmateriale. Gjennom improvisasjon arbeider studentene med å reagere spontant på et bredt spekter av kinestetiske, følelsesmessige og intellektuelle stimuli. Emnet vektlegger den enkelte students individuelle skapende utvikling.
Koreografisk komposisjon fokuserer på ulike metoder for bearbeidelse, utvikling og strukturering av bevegelsesmaterialet til kunstnerisk form. Studenten skal få erfaring med teknikker som gir innsikt i hvordan man utvikler ideer og bevegelsestema i en koreografisk prosess.
I møtet med ulike arbeidsmetoder skal emnet utvikle studentens evne til samspill med andre i et fellesskap og bidra til å gi studenten erfaring som medskapende i koreografisk arbeid.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha god kjennskap til grunnleggende improvisasjonsteknikker.
- kunne arbeide selvstendig med dans i skapende prosesser.
- ha erfaring med koreografisk komposisjon.
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet er lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. Kreative oppgaver, forelesninger og skriftlige arbeid inngår også 20 Undervisningen kan foregå i større eller mindre grupper. Undervisningen tilpasses progresjonen og målet med studiet, og ut i fra gruppens sammensetning.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80%.
- gjennomført faglige pålagte oppgaver.
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av faglærere i samråd med programansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ ikke- bestått.