Illustrasjon 5: Bildebok
Kort beskrivelse av emnet
Emnet omhandler illustrasjon som sekvensiell historiefortelling. En bildebok kan defineres som en bok der bildene utgjør minst halvparten av helheten. En bildebok kan være en barnebok, grafisk novelle eller tegneserie. Emnet er primært et selvstendig prosjekt, som understøttes av gruppegjennomganger og individuell veiledning, i tillegg introduseres studentene til arbeid med storyboard.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha grunnleggende kjennskap til ulike illustrerte bøkers historie, oppbygging, bruk, funksjoner og muligheter.
- ha grunnleggende ferdigheter i å analysere en illustrert bok og dens bestanddeler.
- kunne anvende egnede arbeidsmetoder og produksjonsmetoder for å utarbeide en illustrert bok, barnebok eller tegneserie.
Undervisning og læringsformer
Arbeidskrav for emnet er:
- Deltakelse i undervisning og aktiviteter som defineres som obligatoriske i emneplanen.
- Gjennomføring av alle pålagte oppgaver til fastsatte innleveringsfrister.
Vurdering
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få en avsluttende vurdering i emnet. Vurderingen gjøres på grunnlag av læringsmål og vurderingskriterier som er satt for emnet. Vurderingen foretas av emneansvarlig og kan eventuelt gjøres i samarbeid med interne faglærere og/eller eksterne gjestelærere. Sluttvurdering gjøres på grunnlag av en muntlig presentasjon.