Illustrasjon 2: Rom
Kort beskrivelse av emnet
Emnet introduserer fremstilling av volum og rom. Sentralperspektivet har vært førende i den vestlige billedkunsten siden renessansen, men det finnes andre måter å se verden på. Studentene prøver ulike metoder gjennom diskusjoner og praktisk arbeid med modeller og ulike typer perspektivtegning.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha grunnleggende kunnskap om volum, rom og perspektiv i illustrasjon.
- kunne diskutere og tegne ut ulike typer rom, med ulike typer perspektiv.
- kunne analysere, diskutere og praktisk utforme bilder med ulike tilnærminger til perspektiv.
Undervisning og læringsformer
Arbeidskrav for emnet er:
- Gjennomføring av alle pålagte oppgaver til fastsatte innleveringsfrister.
- Deltakelse i undervisning og aktiviteter som defineres som obligatoriske i emneplanen.
Vurdering
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få en avsluttende vurdering i emnet. Vurderingen gjøres på grunnlag av læringsmål og vurderingskriterier som er satt for emnet. Vurderingen foretas av emneansvarlig og kan eventuelt gjøres i samarbeid med interne faglærere og/eller eksterne gjestelærere. Sluttvurdering gjøres på grunnlag av en muntlig presentasjon.