Teori 2: Teoriutvikling
Kort beskrivelse av emnet
Emnet er rettet mot å utvikle teori fra praksis, og en selvstendig kritisk holdning til egen læring. Studenten skal utvikle samtaler med utgangspunkt i egen praksis og kilder som strekker seg fra bøker, blader, filmer, utstillinger, forestillinger, eventer, kataloger, materialer, befaringer og samarbeid. Emnet kombinerer forskningsmessig bredde med fordypning i studentens valgte felt. I løpet av emnet lærer studenten å konstituere eget felt, som et teoretisk grunnlag for eget masterprosjekt. Emnet øver studentene i en praksisnær holdning til utvikling av forskningsferdigheter. Utviklingen av teori bygger på en komparativ metodikk, hvor studentene lærer å samle og kombinere kunnskap fra ulike kilder, med utgangspunkt i nærheten til feltet som praktisk arbeid gir.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha avansert innsikt i egen prosess og drøfte den komparativt (bredde), basert på kunnskap innenfor et avgrenset område i egen fordypning (dybde).
- kunne benytte læring fra egen prosess til faglig refleksjon om eget arbeid.
- kunne kontekstualisere og formidle som del av sin faglige praksis.
Undervisning og læringsformer
Emnet er øvelsesbasert og utvikler praktiske ferdigheter i å samle, dokumentere og dele erfaringsbasert kunnskap fra egen fordypning. Emnet legger vekt på arbeidsvaner, tidsbruk og synergi med studentens fordypning. I prosessen skal studentene lære å:
- bli fortrolige med verdien av praktisk utprøving som eksperiment
- anvende læringsutbytte fra eksperimenter og utvikle et faglig narrativ
- kommunisere narrativet til andre gjennom en egnet bruk av formater
- utvikle design for faglig aktivisering av formatene i et romlig scenario
Vurdering
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få en avsluttende vurdering i emnet. Vurderingen gjøres på grunnlag av læringsmål og vurderingskriterier som er satt for emnet. Vurderingen foretas av emneansvarlig og kan eventuelt gjøres i samarbeid med interne faglærere og/eller eksterne gjestelærere.