Faglig egenutvikling 2 - Fordypning og interaksjon
Kort beskrivelse av emnet
Emnene Faglig egenutvikling 1-3 tar utgangspunkt i studentens definerte fordypningsfokus, og bygger på den kompetansen studenten har fra tidligere utdanning og praksis. I disse emnene skal studenten videreutvikle ferdighetene som er nødvendige for å videreutvikle og realisere sitt kunstnerskap. Studenten er selv med på å definere mål, progresjon, og hvilke ferdigheter som skal videreutvikles.
Faglig egenutvikling 2 har to fokus:
- Utvikling av ferdigheter innenfor utøvelsen av eget fag, og utvikling av ferdigheter knyttet til bruk av relevant teknologi.
- Praktisk-kunstnerisk arbeid med utprøving av samarbeidsformer og grensesnitt opp mot medstudentenes ferdigheter og fordypningsfokus.
Emnene Faglig egenutvikling 1-3 er halvårlige emner som blir vurdert og avsluttet etter hvert semester. De bygger på hverandre og har en faglig progresjon. De leder frem mot emnet Masterprosjekt, som tas i 4 semester.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emnet skal studenten:
- ha prøvd ut egne ferdigheter i sammenheng med andre
- ha fått innsikt i hvordan andre fagfunksjoner opererer i scenekunsten
- kunne bruke ulike metoder i teaterarbeidet som bygger på sceneteknikk og sceniskevirkemidler
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformer kan være lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid og bestå i praktiske øvelser, kreative oppgaver, forelesninger, selvstudier, prosjektarbeid og skriftlige arbeider.
Arbeidsformene i emnet er preget av selvstendig praktisk utøving av faget.
Arbeidskrav for emnet er:
- Aktiv deltakelse og obligatorisk oppmøte til oppsatte tider for undervisning, veiledning, gruppearbeid, ekskursjoner, diskusjonsfora og kurs.
- Innlevering og presentasjon av obligatoriske emneoppgaver til oppsattefrister
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få vurdering i emnet.
Studentens arbeid i emnet skal veiledes og vurderes underveis. Vurderingen underveis baserer seg på veiledning, lærervurderinger, gruppediskusjoner og egenrefleksjon over faglig utvikling sett i relasjon til emnets læringsutbytte.
Underveisvurdering og avsluttende vurdering gjøres av emneansvarlig pedagog.
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk.