Tematisk fokus 2
Kort beskrivelse av emnet
Kunstakademiet tilbyr et bredt spekter av tematiske workshops, seminarer og forelesninger slik at du kan berike din praksis, få en forståelse av historien og konteksten som former samtidskunsten, og engasjere deg kritisk i forhold til problemstillinger i samtidskunst, kultur og samfunn. Disse forskjellige metodene er heretter samlet under betegnelsen kurs.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten kunne:
• etablere metoder for å drøfte kunstverk og kunstneriske tilnærminger, innenfor et kritisk rammeverk
• etablere metoder for å identifisere sentrale begreper i kulturell praksis og teori
Undervisning og læringsformer
Emnet vil i varierende grad knytte sammen teori og praksis og tema vil ofte være på tvers av ulike praksiser og diskurser, inkludert kunstneriske praksiser, tekniske spesialiseringer, performance, dans og teater, sosiale og politiske problemstillinger, teori, filosofi, antropologi, psykoanalyse, arkitektur, litteratur, musikk etc.
Det er også mulig å gjennomføre selvstendig utviklingsarbeid i et studentinitiert prosjekt som fokuserer på et bestemt emne. Ekskursjoner er ofte en del av tematiske workshops eller seminarer, men kan også inngå i et student-initiert prosjekt.
Deltakelse og utveksling av ideer er avgjørende i workshops, seminarer og forelesninger, så det er forventet at du følger det undervisningsopplegget du velger og deltar aktivt i dette tilbudet. Det er krav til 80 % tilstedeværelse i all organisert undervisning ved Kunstakademiet hvis ikke annet er opplyst. Hvis du ikke kan delta eller ikke møter opp, forventes det at du informerer læreren på forhånd og opplyser om årsaken til fraværet ditt.
Arbeidskrav:
• aktiv deltakelse i minst to kurs (med minimum 80 % fremmøte)
• dersom det ene kurset erstattes av et individuelt prosjekt må det gjennomføres veiledning før og etter prosjektet. Dette må godkjennes av hovedveileder, og ses i forhold til læringsutbyttet for emnet.
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studenten vil bli vurdert av kursansvarlig for studentens kurs i emnet. Vurderingen ses i relasjon til emnets læringsutbytte. Etter å ha fullført to kurs vil emnet være bestått.
Emnet vurderes til bestått / ikke-bestått.