Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 97, Firefox (Android) 95, QQ browser 10.4, UC browser 12.12, Android WebView 97, Baidu 7.12, Chrome 97, Chrome 96, Chrome 95, Chrome 94, Edge 97, Edge 96, Firefox 96, Firefox 95, Firefox 94, Firefox 91, Firefox 78, Internet Explorer 11, Safari/Chrome (iOS) 15.2-15.3, Safari/Chrome (iOS) 15.0-15.1, Safari/Chrome (iOS) 14.5-14.8, Safari/Chrome (iOS) 14.0-14.4, Safari/Chrome (iOS) 12.2-12.5, KaiOS 2.5, Opera Mini, Opera Mobile 64, Opera 82, Opera 81, Safari (MacOS) 15.2-15.3, Safari (MacOS) 15.1, Safari (MacOS) 14.1, Safari (MacOS) 13.1, Samsung 16.0, Samsung 15.0

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Heidi Marian Haraldsen

Heidi Marian Haraldsen er valgt som prorektor på KHiO.

Haraldsen er førsteamanuensis i pedagogikk og studieprogramansvarlig for praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i dans og teater. Ved KHiO har hun undervist og jobbet med kunstpedagogikk og pedagogisk psykologi siden 2008. Heidi er utdannet dansekunstner med en bachelor i dans fra Statens balletthøgskole (KHiO). Hun har 20 års profesjonell erfaring innen dans, først og fremst innen undervisning og koreografi og som grunnlegger av skolen Danseverket. Hun har også produsert og turnert for Den kulturelle skolesekken, jobbet med dans for kamera, og gjennomført en rekke kunstprosjekter (community work) ute i lokalsamfunn rettet mot ulike målgrupper.

Hun har sin akademiske utdanning fra Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitet i Oslo med hovedfag (cand.ed.) med avhandlingen «Det estetiske mennesket - betingelser for en mer estetisk pedagogikk». I forbindelse med utdanningsreformen Kunnskapsløftet, jobbet hun som fagredaktør og forfatter for læremidler i dans gjennom serien Scenetreff (Tell forlag).

Heidi gjennomførte en doktorgrad om talentutvikling ved Norges idrettshøgskole 2015-2019, der hun forsket hun på hvilken betydning individuelle og kontekstuelle (læringsmiljøet) faktorer har for utøveres motivasjon, prestasjon og psykiske helse.

Pågående forskningsprosjekt

REDE - Resilence and Ethics in dance Education

REDE er et overbyggende forskningstema for flere forskningsprosjekt og en forskningsgruppe ved avdeling dans og PPU. REDE-prosjektet har som mål å produsere kunnskap og anvendt forskning for dansestudenter og å styrke deres potensial som en framtidige profesjonell utøver.

Les mer

Forskningsresultater

  • Talangutveckling med hela människan i fokus (2022).
    Populærvitenskapelig artikkel. Les mer
  • State of the Art Symposium: Resilience and Ethics in Dance Education (2022).
    Vitenskapelig foredrag. Les mer
  • Resilience and Ethics in Dance Education - Scoping Review (2021).
    Rapport. Les mer
  • Å ha det bra og prestere bra! Læringskultur, motivasjon, og mestring i kunstopplæring (2021).
    Faglig foredrag. Les mer
  • An exploration of reciprocity between female athletes and their coach in elite junior swimming: a shared reality theory perspective (2021).
    Vitenskapelig artikkel. Les mer
  • Prestasjonskulturer i utøvende kunstutdanninger - en kritisk refleksjon (2021).
    Populærvitenskapelig foredrag. Les mer
  • Narrative Tensions in Strained Junior Elite Performers' Experiences of Becoming Elite Performers (2021).
    Vitenskapelig artikkel. Les mer
  • For å prestere bra, må du ha det bra! -Motivasjon, læringskultur og psykisk helse hos unge utøvere i talentutviklingsprogrammer innen utøvende kunst og idrett. (2021).
    Populærvitenskapelig foredrag. Les mer
  • TALENTUTVIKLING SOM DYNAMISK PROSESS - motivasjon, læringsprosesser og psykisk helse hos unge utøvere i talentutviklingsprogrammer innen kunstfag og idrett (2020).
    Faglig foredrag. Les mer
  • Et dypdykk i medaljens bakside- Hvordan mønstre av hvem du er og hvor du er påvirker unge eliteutøveres motivasjon, prestasjon og psykiske helse (2020).
    Populærvitenskapelig artikkel. Les mer