Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 109, Firefox (Android) 109, QQ browser 13.1, UC browser 13.4, Android WebView 109, Baidu 13.18, Chrome 109, Chrome 108, Chrome 107, Edge 109, Edge 108, Edge 107, Firefox 109, Firefox 108, Firefox 107, Firefox 91, Firefox 78, Internet Explorer 11, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.2, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 16.0, Safari/Chrome (iOS) 15.6, Safari/Chrome (iOS) 15.5, Safari/Chrome (iOS) 14.5-14.8, KaiOS 2.5, Opera Mini, Opera Mobile 73, Opera 94, Opera 93, Safari (MacOS) 16.3, Safari (MacOS) 16.2, Safari (MacOS) 16.1, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 19.0, Samsung 18.0

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Heidi Marian Haraldsen

Heidi Marian Haraldsen er valgt som prorektor på KHiO.

Haraldsen er førsteamanuensis i pedagogikk og studieprogramansvarlig for praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i dans og teater. Ved KHiO har hun undervist og jobbet med kunstpedagogikk og pedagogisk psykologi siden 2008. Heidi er utdannet dansekunstner med en bachelor i dans fra Statens balletthøgskole (KHiO). Hun har 20 års profesjonell erfaring innen dans, først og fremst innen undervisning og koreografi og som grunnlegger av skolen Danseverket. Hun har også produsert og turnert for Den kulturelle skolesekken, jobbet med dans for kamera, og gjennomført en rekke kunstprosjekter (community work) ute i lokalsamfunn rettet mot ulike målgrupper.

Hun har sin akademiske utdanning fra Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitet i Oslo med hovedfag (cand.ed.) med avhandlingen «Det estetiske mennesket - betingelser for en mer estetisk pedagogikk». I forbindelse med utdanningsreformen Kunnskapsløftet, jobbet hun som fagredaktør og forfatter for læremidler i dans gjennom serien Scenetreff (Tell forlag).

Heidi gjennomførte en doktorgrad om talentutvikling ved Norges idrettshøgskole 2015-2019, der hun forsket hun på hvilken betydning individuelle og kontekstuelle (læringsmiljøet) faktorer har for utøveres motivasjon, prestasjon og psykiske helse.

Pågående forskningsprosjekt

REDE - Resilence and Ethics in dance Education

REDE er et overbyggende forskningstema for flere forskningsprosjekt og en forskningsgruppe ved avdeling dans og PPU. REDE-prosjektet har som mål å produsere kunnskap og anvendt forskning for dansestudenter og å styrke deres potensial som en framtidige profesjonell utøver.

Les mer

Forskningsresultater

  • Heidi Marian Haraldsen: Talentutvikling i dans - en dynamisk prosess (2022).
    Faglig foredrag. Mer info
  • Michelle Schachtler Dwarika & Heidi Marian Haraldsen: Scoping review: Mental health in dance (2022).
    Vitenskapelig foredrag. Mer info
  • Heidi Marian Haraldsen: Fordypning, talent, dybde? -begrep, myter og felles forståelse rundt fordypningsprogrammet i kulturskolen? (2022).
    Faglig foredrag. Mer info
  • Heidi Marian Haraldsen: Teaching and Learning in Dance (2022).
    Vitenskapelig foredrag. Mer info
  • Heidi Marian Haraldsen: Talangutveckling med hela människan i fokus (2022).
    Populærvitenskapelig artikkel. Mer info
  • Heidi Marian Haraldsen & Michelle S. Dwarika: State of the Art Symposium: Resilience and Ethics in Dance Education (2022).
    Vitenskapelig foredrag. Mer info
  • Heidi Marian Haraldsen & Michelle Schachtler Dwarika: REDE web portal (2021).
    Nettsider (opplysningsmateriale). Mer info
  • Heidi Marian Haraldsen, Michelle Schachtler Dwarika & Einar Jonsson: Resilience and Ethics in Dance Education - Scoping Review (2021).
    Rapport (vitenarkiv). Mer info
  • Heidi Marian Haraldsen: Å ha det bra og prestere bra! Læringskultur, motivasjon, og mestring i kunstopplæring (2021).
    Faglig foredrag. Mer info
  • Bård Erlend Solstad, Morten Granerud, Heidi Marian Haraldsen, Henrik Gustafsson & Camilla J. Knight: An exploration of reciprocity between female athletes and their coach in elite junior swimming: a shared reality theory perspective (2021).
    Vitenskapelig artikkel (fulltekst). Mer info