Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Studenter til Operaen

Studenter til Operaen

Avgangsstudent i master opera, Eline Korbi, får praktikantplass som solist i Operaen, hvor hun skal spille flere roller det kommende året. Medstudent Eva Langeland Gjerde skal debutere i en rolle høsten 2022.

– Det betyr veldig mye, og jeg gleder meg masse til å begynne som solistpraktikant på DNO&B til høsten. Operabransjen er vanskelig å lykkes i, så det å gå til ett års fast engasjement rett etter at jeg er ferdig med studiene er en stor mulighet, forteller Eline Korbi.

Det er ikke første gang Korbi står på scenen på Den Norske Opera & Ballett. Nå sist spilte både hun og Eva Langeland Gjerde, dronningen i KHiOs oppsetning av Elisabetta på Operaen (les mer om den her). Korbi debuterte i en av Operaens egne oppsetninger i 2021, med en rolle i Jacques Offenbachs "Orfeus i underverdenen". Praktikantplass innebærer ett års engasjement hvor Korbi blir del av ensemblet på Operaen. Hun får bruke Operaens fasiliteter når hun vil, og får tett oppfølging.

– Jeg vet hvilke roller jeg skal gjøre, men det er ikke offisielt enda. Utover at jeg får gjøre flere roller får jeg også jobbe med fantastiske coacher, og bli fulgt opp for å bli enda bedre. Jeg gleder meg til å få en smak på operalivet og være rundt så dyktige folk. 

Det er ingen garanti at det er akkurat en student fra KHiO som skal få praktikantstillingen som solist. Men mulighetene ligger til rette for studentene.

– Det er en slags gulrot når man begynner på KHiO, men som jeg faktisk ikke var klar over da jeg begynte på master. Det er satt av at klassen får lov å komme å prøvesynge på Operaen. Det gjør det ekstra motiverende å studere, forteller hun.

Operadebutant

Eva Langeland Gjerde debuterer i en fremføring i Operaens Hovedscene høsten 2022.

– Den rollen jeg har fått er ikke den største rollen, men jeg gleder meg til å jobbe på og gjøre det beste jeg kan. Og hvem vet, forhåpentligvis kan dette bidra til at jeg kan få nye roller på operaen i tiden framover. Jeg får i hvert fall vist meg fram og vist hva jeg er god for, så jeg gleder meg stort!

– Hva betyr det å få denne rollen for deg?

For meg betyr det at jeg har oppnådd et mål på veien mot min operasangerdrøm. Etter et langt år med mange sendte søknader og auditioner så er det ganske så motiverende å se at jeg har fått denne muligheten. Jeg håper jeg av dette kan få inspirasjon til å fortsette og jobbe med min karriere, og at det forhåpentligvis kan vise at jeg har et nivå som kan hevde seg på en profesjonell operascene. Jeg ser fram til å synge sammen med og få inspirasjon fra dyktige og etablerte profesjonelle sangere, forteller Eva Langeland Gjerde. 

Enestående uttrykksevne

Korbi trekker frem lærerne som det mest fremragende ved å studere på KHiO. Hun har hatt en egen sanglærer, Yngve Søberg, som har fulgt henne i studieløpet. I tillegg har hun fått sceneerfaring på KHiO under ledelse av de verdenskjente regissørene Jacop Spirei og Stefan Herheim. Til avgangsforestillingen ble masterstudentene undervist av Damiana Pinti og Roberto Scaltriti – innleide, italienske spesialister i sangstilen  "bel canto". 

– Det er fantastiske lærere knyttet til huset. Å ha Yngve som lærer er det viktigste og mest givende som har skjedd meg siden jeg begynte på KHiO. Jeg spurte ham rett ut om han hadde lyst å være læreren min. Det at han sa ja tror jeg at har vært helt avgjørende for at jeg har fått plassen på Operaen. Jeg føler at jeg sammen med Yngve har klart å oppnå min maksimale utvikling dette siste og avgjørende året, sier Korbi.

Søberg har jobbet med henne det siste året, og han poengterer hvorfor akkurat hun har fått praktikantplassen:

– Selvfølgelig fordi Eline synger og uttrykker seg enestående, sier Søberg.

– Hvordan har det vært å følge utviklingen?

– Det har vært en stor glede å følge Eline. Det å være operasanger er ikke bare å synge bra, men det er å være en helhetlig kunstner og person på alle plan. Det kreves enorm disiplin, og det har Eline hatt hele tiden. Hun har taklet utfordringene hun har møtt på strak arm, og utviklet seg mye i løpet av kort tid. Når hun har fått praktikantplass er det fordi Operaen ser et talent i henne som de vil nære.

Disiplin og sangglede

Som sanglærer hjelper Søberg med utvikling av det musikalske og uttrykksformen. Fra egen utøverkarriere har han også med seg strategiske råd til studenter for opptak og audition.

– Eline og jeg har sparret om strategier, med telefoner frem og tilbake om hva hun bør synge først og hvordan hun skal gjøre det.

Sanglæreren har følgende råd til andre unge studenter som drømmer om en plass ved Operaen: 

– Det kreves hardt, disiplinert arbeid. Men man må aldri glemme hvorfor vi driver med dette. Vi syns musikk er en helt fantastisk måte å uttrykke seg på. Formidling, det du vil si, hvorfor du har lyst å si dette. Det har Eline hatt med seg hele veien, forteller Søberg.