
Stor rekrutteringsprosess landet på Kunstakademiet
Kunsthøgskolen i Oslo lyste i september i fjor ut syv stillinger som professor/førsteamanuensis ved Kunstakademiet. Nå er stillingene besatt.
– Kunsthøgskolen har i sitt samfunnsoppdrag å utdanne kunstnere på høyt, internasjonalt nivå. Derfor har det vært svært inspirerende å følge den omfattende ansettelsesprosessen ved Kunstakademiet, sier rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo, Marianne Skjulhaug.
Disse syv har takket ja til stillingene ved Kunstakademiet:
Irena Haiduk er en internasjonalt anerkjent kunstner hvis verk har blitt vist ved institusjoner og utstillinger over hele verden, som Istanbul Bienniale, Whitney Biennale, documenta 14 og New Yorks Swiss Institute. Hun kommer til Oslo fra Barnard College, Columbia University i New York. Haiduk avsluttet i sommer et års gjesteprofessorat ved Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hun tiltrer en fast stilling på KHiO i august 2026, som professor med spesialisering i hybride tilnærminger.
Pedro Gómez-Egaña er en høyt ansett kunstner bosatt i Oslo. Han har en omfattende praksis som er blitt presentert på prestisjetunge kunstinstitusjoner og biennaler, som Lyon Biennale, Istanbul Biennale, Skulptur Biennialen i Oslo, Kochi Muziris Biennale, Colomboscope, Performa Biennial, LIAF og Bergen Assembly. Hans siste separatutstilling var ved MIT List Visual Arts Center. Gómez-Egaña har en lang karriere som underviser og har vært professor i skulptur og installasjon ved Kunstakademiet i Oslo siden 2019. Han vil tiltre en fast stilling innen samme felt i august 2025.
Dora García er kunstner, lærer og forsker. Hun er anerkjent som en ledende skikkelse innen samtidskunst, og hennes arbeider er blitt utstilt ved institusjoner og biennaler over hele verden. García har lang erfaring som underviser, blant annet som professor ved Haute école d’art et de design i Genève, veileder ved Rijksakademie voor Beeldende Kunsten og som en del av fagstaben ved det uavhengige studieprogrammet PEI ved MACBA (Barcelona Museum of Contemporary Art). Hun bor i Oslo og har vært ansatt ved Kunstakademiet siden 2014. I august 2025 tiltrer hun en fast stilling som professor med fokus på performative strategier.
Liv Bugge er lokalt forankret med en unik kunstnerisk og pedagogisk tilnærming. Hun har stilt ut sine verk på store regionale og internasjonale samtidskunstinstitusjoner, som Kunsthall Trondheim, Marabouparken Kunsthall, Stockholm, og den 59. Veneziabiennalen. Hun bor i Oslo og har vært ansatt ved Kunstakademiet siden 2019. I august 2025 tiltrer hun en fast stilling som professor med vekt på materialbaserte praksiser.
Anton Kats har en særegen tilnærming til lyttepraksis i sin kunstneriske virksomhet og undervisning. Hans verk er blitt presentert blant annet ved Tate Modern i London, documenta14, den 10. Berlin Biennale og Bergen Kunsthall. Han kommer fra en undervisningsstilling ved Weißensee Kunsthochschule Berlin og vil tiltre en åremålsstilling som førsteamanuensis med spesialisering i lyd- og lyttepraksis i januar 2026.
Steinar Haga Kristensen har etablert et unikt formspråk innen maleri og tegning, og har oppnådd betydelig anerkjennelse i Norge, blant annet gjennom flere prestisjetunge priser, som for eksempel Lorck Schive Kunstpris. Haga Kristensen har den senere tid presentert sine arbeider i en separatutstilling ved Kunstnernes Hus i Oslo – en av de største presentasjonene i karrieren hans. Han tiltrer en åremålsstilling som førsteamanuensis i maleri og tegning i august 2025.
Oscar Lara er kjent for sin unike stemme innen performative praksiser og sosiale intervensjoner. Han har oppnådd stor anerkjennelse, spesielt i Skandinavia, med særlig søkelys på de skjeve maktforholdene mellom vesten og det globale sør. Lara har stilt ut ved blant annet GIBCA (Göteborg International Biennial) og Tensta Konsthall, Stockholm, og har undervist blant annet ved Kungl. konsthögskolan i Stockholm og Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Han tiltrer sin åremåsstilling som førsteamanuensis i august 2025.
Stor interesse
Til sammen 207 kandidater søkte de utlyste stillingene, og av disse var det 73 % som fylte kvalifikasjonskravene. Rekrutteringen til stillingene har foregått parallelt. Av de syv stillingene er fire stillinger faste og tre er åremålsstillinger på seks år. Alle stillingene er 50%.
– Dette har vært en omfattende og tidkrevende prosess, forteller dekan ved Kunstakademiet, Antonio Cataldo. – Prosessen ble ledet av tre uavhengige komiteer bestående av både interne og eksterne medlemmer, og det ble gjennomført grundige intervjuer, noen av dem åpne for studenter og ansatte, forteller han videre. – Komiteene bemerket særlig de kunstneriske og pedagogiske tilnærmingene blant søkerne, mangfoldet i geografisk og kulturell bakgrunn, forskningsinteresser og kjønnsfordeling.
– Kunstakademiet tilbyr en eksperimentell og ikke-hierarkisk kunstutdanning med mål om å utdanne sosialt bevisste kunstnere, mener Cataldo, og forklarer: Studentene styrer sin egen kunstneriske retning, og med faglig støtte får de utviklet sin individuelle, kritiske stemme. – Vi er veldig glade for at disse høyt kvalifiserte fagpersonene har takket ja til stillingene. De representerer et mangfold som vil være toneangivende for den videre utviklingen av Kunsthøgskolen og Kunstakademiet som ledende institusjon, sier han videre.
– Jeg er overveldet over hvor mange høyt kvalifiserte søkere fra hele verden som meldte sin interesse, sier Skjulhaug, som ser frem til å følge det nye teamet av undervisere på Kunstakademiet i årene som kommer .– Varmt velkommen skal de være!