Stipendutdelinger på Kunstakademiet
Årets utdelinger av Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS) og det danske Blix-fondet til studenter på Kunstakademiet er klare. Masterstudent Elina Waage Mikalsen er den lykkelige mottaker av både Blixprisen og atelierplass på Kunstnernes Hus. I sitt eget avgangsarbeid løfter hun frem den samiske kunsten, sammen med klassen har hun inntatt Kunstnernes Hus med The Great Indoors for å bearbeide og lege tiden som student.
I 2008 ble flere studentstipend slått sammen i FKDS stipendet, som deles ut til avgangsstudenter ved Kunstakademiet og avdelingene kunst og håndverk og design. Kunstakademiet er klare til å dele ut sine stipend for kunstnerisk praksis på 26.250 kroner og atelierplass på Kunstnernes Hus. Kunstakademiet deler også ut Blixprisen på 50.000,- danske kroner. Prisen deles ut hvert år til en nyutdannet billedkunstner fra KHiO og en fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København.
Vi tok en prat med masterstudent Elina Waage Mikalsen som både har fått atelierplass og Blixprisen på 50.000. Alle tildelinger ved Kunstakademiet finnes under saken.
– Jeg visste at jeg var nominert til Blixprisen, men da jeg fikk vite at det faktisk ble jeg som fikk prisen, ble jeg både overrasket og veldig glad. Så fikk jeg noen dager senere også vite at jeg har fått tildelt atelier på Kunstnernes Hus. Det er veldig godt å vite at jeg har et sted å arbeide og at jeg får beholde noe av fellesskapet fra studietiden. Vi i klassen har vært en fin gjeng som har klart å holde kontakten, selv om vi ikke har sett hverandre så mye de to årene vi har studert sammen, på grunn av covid-19. Jeg kommer etter all sannsynlighet ikke til å ta en ny master i kunst, det er leit at ting ble så annerledes, men det nytter ikke å tenke på hva som kunne ha vært.
Fortell om avgangsarbeidet ditt Undersang/Jaskes šukŋa?
– Det er en tekstilinstallasjon og et lydarbeid. Lydarbeidet har jeg gjort i samarbeid med min tante, forfatter Gerd Mikalsen. Hun er en veldig god historieforteller, og jeg husker godt historiene hennes om møter med underjordiske, fra jeg var liten. Historiene i arbeidet handler om tap av språk, glemsel og hellige steder. Den samiske historien er full av hull. Men lyden kan være som en tidsmaskin og få tidene til å bevege seg mellom fortid, nåtid og fremtid. Joik er et godt eksempel på en slik tidsmaskin, om jeg joiker et landskap, så joiker jeg det slik jeg opplever landskapet, og når joiken er ferdig, så tilhører den landskapet. Slik fortsetter landskapet å leve gjennom joiken, selv om landskapet skulle endre seg, slik det for eksempel ved flere tilfeller har gjort under kraftutbygging.
– Arbeidet består også av et tekstilarbeid som jeg har satt opp som en spiral du kan gå inn i og sette deg ned i for å lytte til lydarbeidet. Publikum har fått muligheten til å sitte godt, få en kopp kaffe og lytte i 47 minutter. Jeg tror det har vært en god opplevelse for de som har kommet innom.
Avgangsarbeidet til Elina Waage Mikalsen er en spiral av tekstil som du kan gå inn i, samtidig som det spilles av et lydarbeid med samiske historier, laget i samarbeid med Mikalsens tante, forfatteren Gerd Mikalsen. Foto: Tor Simen Ulstein.
– I tekstilet har jeg lagt til bilder, applikasjoner og symboler. Disse har elementer av min personlige historie, deler av lydarbeidet kan også anes i tekstilet og så speiler det rommet arbeidet står i. Festsalen i den gamle Rådmannsgården, under Oslo kunstforening, den eldste bevarte bygningen i det gamle Christiania, har en aura av nasjonsbyggende, kolonialisme. Ved å velge en slik plassering vil jeg stille spørsmål ved hvordan det samiske har blitt skrevet ut av historien. Det har også vært viktig for meg å løfte frem det samiske perspektivet i en institusjon som KHiO.
Hva er planene dine fremover?
– Selv om vi ikke holder den tradisjonelle avgangsutstillingen hos Kunstnernes Hus i år, så har de stilt lokalene til disposisjon og vi har bestemt at vi ønsket å komme sammen som en klasse i fellesskap i et residency, så det holder jeg på med akkurat nå sammen med klassen, The Great Indoors. Vi bebor huset med ulike kunstneriske levemåter, arbeidsformer og tankesett. Hver dag spiser vi frokost sammen, har fellesmøte og vier dagen til en internasjonal dag, i dag er det for eksempel Plant appreciation day. Ideen er at fellesskapet skal fungere som medisin etter en lang periode med isolasjon. Her healer vi sammen og leger hverandre etter en studietid med covid-19.
– Ellers ser jeg veldig frem til å reise, jeg gleder meg til å reise nordover, hjem. Så skal jeg flytte inn i atelieret og jobbe mot åpningsutstillingen til Nasjonalmuseet, der jeg er invitert til å bidra. Det blir spennende!
Følg studentene på instagram @kunstakademiet_khio
Mer informasjon om masterstudentenes avgangsarbeider finner du
her
Les også
Kunstkritikk: Avgangsutstilling blir kollektivt residency
Juryens tildeling av FKDS-stipend for 2021-2022
Atelierstipend:
Elina Waage Mikalsen (2MA)
Kier Cooke Sandvik (2MA)
Eirik Melstrøm (2MA)
Montserrat Llampallas Ortega (2MA)
Ole Petter Ribe (3BA)
Jacky Jaan-Yuan Kuo (2MA)
Yu Shuk Pui Bobby (2MA)
Mari Eriksen (2MA)
Kunstnerisk utviklingsstipend, 26.250 kroner:
Hamid Waheed (1MA)
Makda Embaie (1MA)
Eli Mai Huang Nesse (1MA)
Ingrid K. Bjørnaali (2MA)
Isan Maher Atif (3BA)
Annie Hägg (3BA)
Maria Storm-Gran (3BA)
Sara Liv Hermansson (3BA)
Kunstakademiets jury:
Sarah E. Lookofsky (Dekan ved Kunstakademiet)
Ida Kierulf (Sjefskurator ved Kunstnernes hus)
Anders Holen (Ekstern fagperson)
Kaare Ruud (Vinner av atelierstipend 2020-2021)
Disse sitter i FKDS-styret:
Kristel Mari Jæger Skorge (styreleder)
Ane Hjort Guttu (Kunstakademiet)
Hege Bratsberg (Kunst og håndverk)
Sigurd Strøm (Design)
Anne Sofie Mathiasen (studentrepresentant).
Blixprisen 2021, 50 000,- danske kroner
Blixprisen på 50.000 kr. utdeles hvert år til en nyutdannet dansk og norsk billedkunstner fra hhv. Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og Kunsthøgskolen i Oslo. Årets Blixpris-mottaker ved Kunstakademiet er:
Elina Waage Mikalsen (MA2, Kunstakademiet)