Ny prorektor for kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning
Kunsthøgskolen i Oslo har ansatt Manuel Pelmus som prorektor for kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning, i et åremål på tre år. Pelmus tiltrådte 1. august.
– Historisk sett er kunstnerisk utviklingsarbeid et relativt ungt felt i Norge. Etter min mening gir dette store muligheter til å være med på å videreutvikle og definere feltet, samtidig som det fortsatt er et skjørt felt som krever tid, omtanke og strategisk tenkning, sier Pelmus.
Pelmus var fungerende dekan på Kunstakademiet dette vårsemesteret, samtidig som han fullførte sin ph.d. ved samme avdeling. Han disputerte i juni.
– Hva kan du bidra med i rollen som prorektor?
– KHiO består av seks avdelinger med hver sine spesifikke egenskaper og behov. Prorektors rolle er å lede det kunstneriske utviklingsarbeidet for hele KHiO. Jeg har arbeidet som kunstner på tvers av kunstfeltene, både innen scenekunst og billedkunst, forteller Pelmus, og fortsetter:
– Det er nettopp denne tverrfagligheten og «mobiliteten» jeg kan ta med meg for å støtte og utvikle samarbeidet på tvers av hele institusjonen. I tillegg har jeg bred internasjonal erfaring og nettverk jeg kan ta med meg, både fra scenekunstfeltet og det visuelle feltet.
Danser ved Hamburg Operaballett
Manuel Pelmus har bakgrunn fra dans og koreografi før han startet sitt arbeid innen billedkunst. Han studerte dans i Bucuresti og Hamburg og var danser ved Hamburg Operaballett. I Bucuresti, som er hans fødeby, var han en del av en liten, men svært aktiv, uavhengig og fri kunstscene som bygget opp og produserte den første samtidsdansinstitusjonen i Romanias historie. Ikke ulik Dansens hus her i Oslo.
Etter å ha representert Romania på Venezia-biennalen, sammen med Alexandra Pirici, begynte han å jobbe internasjonalt innen visuell kunst, gjennom koreografi, performance og billedkunst. I 2019 søkte han og fikk stillingen som stipendiat ved Kunstakademiet her på KHiO.
– Hvorfor søkte du nå stillingen som prorektor?
– For det første er min kunstneriske bakgrunn og praksis preget av en sterk interesse for kunstnerisk forskning. Særlig mener jeg at den «norske modellen» for kunstnerisk utviklingsarbeid er ganske unik, med sin vektlegging av kunstnerisk praksis som kjernen i ph.d.-utdanningen og i forskningen innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid:
– Samtidig tror jeg tror det er veldig viktig å koble våre lokale problemstillinger til en global debatt og å ha synlighet og relevans på en internasjonal arena. Dette, kombinert med at jeg føler et stort ansvar overfor kunstfeltet og KHiO, er noen av grunnene til at jeg er entusiastisk over å ta over en slik stilling, sier Pelmus.
Rektor Marianne Skjulhaug gleder seg over rekrutteringen av Pelmus:
– Jeg er veldig glad for at Manuel Pelmus har takket ja til stillingen som prorektor. Han kjenner KHiO godt og har sin bakgrunn fra dans, samtidig som han har disputert fra Kunstakademiet. Denne kombinasjonen gjør ham særlig kompetent til oppgaven som prorektor for kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning.