KHiO på Dronning Sonjas Keramikksymposium
Dronning Sonjas første Keramikksymposium samlet fagpersoner innen keramikk fra hele Norge. Keramikkfaget på KHiO har en sterk stilling både nasjonalt og internasjonalt og under symposiet fremhevet professor Gunhild Vatn viktigheten av forskning.
– Vi er en mangfoldig gruppe mennesker her i dag – men det vi har til felles, er interessen for, og kjærligheten til, keramikk, porselen, leire og stengods, sa H.M. Dronningen i sin åpningstale til en fullsatt Dronning Sonja KunstStall og historiens første keramikksymposium på Slottet. Til stede var også Prinsesse Astrid, som H.M. Dronningen omtalte som familiens fullblods keramiker.Symposiet markerte slutten på et år der Slottet har hatt fokus på keramikk, med utstillinger på Slottet, i KunstStallen, Ridehallen og Oscarshall.
Utstillingen på Oscarshall bestod av arbeider av KHiOs masterstudententer Anja Andrea Hallek, Marius Engan Johansen, Jens Thygesen og Helene Skuterud, og stod gjennom hele sommeren.
Musikalsk og majestetisk åpning av keramikkutstilling på Oscarshall - Kunsthøgskolen i Oslo.

Masterstudentene var invitert til keramikksymposiet sammen med Gunhild Vatn, professor i keramikk. Som en del av åpningsseremonien ble det også omvisning i utstillingen Ved Kongens bord - Fra bordstell til samtidskeramikk av de nasjonalt og internasjonalt anerkjente samtidskunstnerne Torbjørn Kvasbø, Irene Norli, Paul Scott og Marit Tingleff.

Keramikkfaget i utvikling
Gunhild Vatn deltok i panelsamtalen 'Fra skapelse til resultat' for å snakke om KHiO og utviklingen av faget.
- Keramikkfaget på KHiO har en veldig sterk posisjon, både nasjonalt og internasjonalt, vi har noen av de beste fasilitetene i Europa og tiltrekker oss mange søkere på grunn av gode verksteder og høyt faglig nivå, sa Vatn under panelsamtalen. - Vi har undervisning i mange ulike materialuttrykk og teknikker som inviterer til stor grad av individuell frihet og utforsking hos studentene. Dette tror jeg er helt vesentlig for at vi står så sterkt i dag.
Vatn fremhevet at det idebaserte også er en viktig dimensjon, og at det er helt vesentlig at studentene lærer om, og reflekterer over sin egen kunstneriske praksis i kontekst til andre kunstnere og fagfeltet.
-Jeg tror vi balanserer veldig fint mellom fordypning i keramiske materialer og metoder, og et fokus på det idébaserte og konseptuelle. Dette bekreftes på mange måter igjennom de monumentale verkene som produseres på fagområde keramikk ved Kunsthøgskolen i dag, man kan ikke jobbe med så store formater uten å ha spesialisert fagkunnskap om det keramiske materialet som vi så eksempler på ved student-utstillingen i parken på Oscarshall i sommer.



Bildene er fra utstillingen i Dronning Sonja KunstStall og Ridehuset. Foto: Mina Wang-Andersen
På spørsmål om hva som trengs for å styrke faget, presiserte hun at det er viktig å unngå kutt i forskningsmidler.
-Forskningen er viktig i forhold til både å produsere ny kunnskap, men og til å ivareta tradisjoner og allerede kjent kunnskap. Vi på keramikk har hatt flere forskningsprosjekter de siste årene knyttet til nettopp materialer og metoder, med hensikt å ivareta tradisjoner, og samtidig tilføre ny kunnskap, som kan komme fagfeltet utenfor institusjonene til gode.
Se mer om forskningsprosjektene:
"CRAFT - Decoding Ceramics", ledet av professor Gunhild Vatn og førsteamanuensis Trine Wester fra KHIO. En milepæl for keramisk kunst og kunnskapsdeling - Kunsthøgskolen i Oslo
"MOW- Materiality of White", ledet av førsteamanuensis Marte Johnslien ved KHiO. TiO2 project - NorWhite / The Materiality of White
Fruktbart samarbeid

- Jeg synes det er spennende at H.M. Dronningen inviterte både kunstnere, kunsthistorikere, kuratorer og forskere/undervisere fra flere utdanninger, sier Gunhild Vatn om keramikksymposiet, og fortsetter; - Jeg tolker dette som et helhetlig tankesett hvor man ser betydningen av å løfte opplæring innen kunst og håndverk både i grunnskole, og videre utdanning på høyeste nivå. Dette syns jeg er utrolig viktig. Skal man rekruttere gode søkere f.eks. til vår utdanning på KHiO, til utøvere i feltet, og til forskning, så må de få erfaring med kunstfagene og kvalifisert opplæring i håndverksteknikker allerede i grunnskolen. Dette symposiet syns jeg vitner om at man ser de lange linjene for utviklingen av kunstfagene generelt, og keramikkfaget spesielt.
Gunhild Vatn har bidratt med artikkelen "KERAMIKKFAGET VED KUNSHØGSKOLEN I OSLO -En reise gjennom tradisjon og nyskaping" til utstillingskatalogen utgitt av De Kongelige Samlinger.
-Faget har gradvis endret karakter, både i Norge og internasjonalt. Keramikkutdanningen ble opprettet på 1930/40-tallet, ut ifra et behov for å utdanne designere til den keramiske industrien. I dag ligger keramikkfaget ved KHiO under avdeling kunst og håndverk, og utdanner keramikere som ser seg selv som autonome kunstnere, representert med verk i museale samlinger. Kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning er nå også en naturlig del av faget, og bidrar til å utvikle fagkompetansen, samt til å øke forståelsen, og synlighet av faget. Dronning Sonjas Keramikksymposium markerer slutten på halvannen års svært fruktbart samarbeid mellom fagområde keramikk ved KHiO og De Kongelige Samlinger, sier Vatn.
De fire kunstnerne som stilte ut sine verk i KunstStallen og Ridehallen har alle, eller har hatt, tilknytning til KHiO; Marit Tingleff, som professor og fagområdeansvarlig på keramikk, Irene Nordli som professor og Paul Scott som professor 2 - og nå har det nylig blitt opprettet et samarbeid med Torbjørn Kvasbø, der han inviterer studentene til å delta i brenning med anagama-ovn hjemme hos seg selv på Ringebu.
