Å studere på KHiO 2021: Design
Navn: Alexander Gåsbakk
Fag: bachelor kles- og kostymedesign
Hvordan har tiden på KHiO vært?
Tiden på KHiO har vært innholdsrik og den har vært intens. Det er rart å se tilbake på disse tre årene og ta inn over seg alt jeg har vært med på, sett og gjort. Jeg har hatt anledning til å samarbeide med utøvere fra andre fagfelt, både fra dans og teater og har i disse anledningene også fått jobbe tverrkunstnerisk som har vært berikende.
Lærere, professorer og verksmestre har vært mye til hjelp og inspirasjon, og hele veien vært veldig imøtekommende. Sosialt sett ser jeg tilbake på mange gode minner med mine studiekollegaer både på og utenfor skolen. Det ble litt amputert da pandemien kom, som er vemodig å tenke på i ettertid.
Hva er det viktigste du tar med deg fra KHiO?
Min viktigste erfaring fra disse tre årene er at hardt arbeid alltid fører med seg verdifull erfaring og kunnskap, selv om resultatet ikke nødvendigvis har blitt det man hadde først sett for seg. Samtidig har jeg erfart viktigheten av å balansere dette med fritid. I kampens hete er det fort gjort å glemme å ta vare på seg selv og at dette kan medføre at arbeidet mister verdi fordi man ikke lenger er bevisst det en gjør. Likevel er jeg takknemlig for alle timene jeg har brukt, da jeg nå sitter igjen med godt utviklede verktøy og et solid grunnlag for videre arbeid.
Fortell om avgangsprosjektet ditt
Avgangsprosjektet mitt skriver seg inn som Kunsthøgskolen i Oslo sitt alle første heldigitale kostymeprosjekt. «ENTER ESC», som er navnet på mitt prosjekt, er et digitalt kostymeprosjekt utformet gjennom et skissert videospill-konsept som har som mål å belyse depresjon og ensomhet i en bearbeidende kontekst. Prosjektet har fokus på kostymene som historieforteller, og hele arbeidet er utviklet digitalt.
Jeg strekker ut en hånd til videospillbransjen med dette arbeidet og forsøker å skape rom for en utvidelse av kompetanse innen karakterdesign. Samtidig har jeg ønsket å utfordre mitt fagfelts blikk på definisjonen av klær og kostyme, og argumenterer for hvorfor det er nødvendig at Kunsthøgskolen retter søkelyset mot digital identitet og presentasjon.
Hva nå?
Veien videre er veldig åpen for min del, men det jeg vet er at jeg kommer til å fortsette å jobbe digitalt. Jeg er nysgjerrig på å jobbe i en videospillproduksjon med kompetansen jeg har i kostymedesign, men er samtidig sulten på å utforske og eksperimentere i utviklingen av andre kunstneriske uttrykk med digitale verktøy. Jeg oppdaget under avgangsprosjektet et stort potensial for en mer abstrakt tilnærming til mote og kostyme i programmet jeg jobbet i, så de neste årene kommer til å gå med på å snuse på dette.