1 million euro til opera
Operahøgskolen har fått tilslag på 1 million euro i samarbeid med fem andre anerkjente europeiske operainstitusjoner. Målet for samarbeidet er å tiltrekke seg et større publikum ved å slippe operaen ut av operahusene.
– Hele sommeren i fjor gikk med til å skrive søknaden til EU – Creative Europe, og vi er ufattelig stolte og glade for at den har fått tilslag!, jubler dekan på opera, Anna Einarsson.
Søknaden heter "Opera Out of Opera (OOoO)" og prosjektet handler om sosial, digital og visuell utvikling av operakunsten. Pengene deles ut over tre år og Operahøgskolen skal samarbeide med de renommerte europeiske opera institusjonene Conservatorio Santa Cecilia Roma (Italia), Universitaet Mozarteum Salzburg (Østerrike), The EU network Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen AEC Bruxelles (Belgia), State Opera Theatre Leipzig (Tyskland), Teather of Politecnico do Porto (Portugal).
– Denne EU-søknaden bekrefter at KHiO er på den absolutt øverste hyllen blant opera institusjoner i Europa. Vi gleder oss og er veldig stolte og beæret for at Operahøgskolen ved KHiO er i samarbeid med disse profilerte institusjonene i Europa, sier Einarsson.
Prosjekttittelen «Opera Out of Opera» viser til målet for prosjektet, som er å få operakunsten ut av operahusene, for å gjøre den mer tilgjengelig for flere. Håpet er å rekruttere et større publikum og kanskje også flere utøvere.
– OOoO fokuserer på publikumsutvikling og hvordan vi kan fornye operaen ved å kombinere live elektroniske, virtuelle omgivelser og animasjonsscenografi, med tradisjonelle elementer og forestillinger – alt dette for å skape enkle og fleksible presentasjoner som kan treffe et større og også yngre publikum.
EU-prosjektet skal også kreere en helt ny iøynefallende App for smarttelefoner, der publikum kan få ta del i mange av de prosesser og innfallsvinkler som til sammen skaper en operaforestilling.
– Selv om vi ønsker å utforske digitale elementer i operakunsten så er det viktig å understreke at vi må holde fast i operakunstens grunnelement og hovedattraksjon – den menneskelige stemmen – akustisk og uten elektronisk forsterkning. Dette er selve hjertet av operakunsten og det håndverket som operasangere daglig bruker flere timer på, for å perfeksjonere seg i, presiserer Einarsson.
Rett etter påske, kommer EU prosjektets leder Michelangelo Galeato ved Conservatorio de Musica de Santa Cecilia i Roma, til KHiO for å sammen med Operahøgskolen diskutere de nærmere detaljene rundt forskningsprosjektet for de kommende 3 årene.