Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Praksis i PPU

Retningslinjer for praksisopplæringen for praktisk-pedagogisk utdanning (heltid og deltid)

Praksis er en læringsarena på linje med den campusbaserte undervisningen. De to læringsarenaene har ulike ansvarsområder, men felles ansvar for veiledning, studentens profesjonsutvikling og studentens sluttkompetanse.

I praksis vil studentene møte de utfordringer og oppgaver som de vil stå overfor i sitt fremtidige virke som lærere i scenekunstfag. Praksisopplæringen vil være en sentral arena for å binde sammen og bearbeide egne faglige, pedagogiske og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter.

Overordnet mål og innhold for praksisopplæringen er gitt i Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk opplæring, nasjonale retningslinjer for PPU-A og Studieplan for praktisk-pedagogisk utdanning i scenekunst ved Kunsthøgskolen i Oslo (heretter studieplanen).

Praksisopplæringen skal i hovedsak foregå i kulturskole, private skoler og videregående skole. Den kan også foregå i folkehøgskole, høgskole/universitet eller i frie prosjekter. All praksisopplæring skal være i samsvar med inngåtte partnerskoleavtaler og årlig fakturakontrakt mellom Kunsthøgskolen i Oslo og aktuelle partnerskoler.

For utdypende informasjon om studiets innhold og oppbygning, se studieplanen.

Generell informasjon

Omfang og organisering

Praksisopplæringen vil ha et samlet omfang på 60 dager og foregår hovedsakelig i tre praksisperioder. Praksisopplæringen organiseres som hovedregel som gruppepraksis. Praksisopplæringen skal være veiledet, vurdert og variert. I siste semester vil studentene ha en sammenhengende praksisperiode med særlig fokus på selvstendig opplæringsansvar.

Praksisopplæringen skal ha en tydelig progresjon, ta hensyn til studentenes fagbakgrunn, og knyttes til ulike sider ved lærerprofesjon. Det skal stilles økende krav til studenten gjennom praksis i studiet. Det forventes også at studenten bidrar til utvikling og styrking av egen og andres profesjonsutvikling, blant annet ved å inngå i samarbeid med lærere og medstudenter.

Praksisopplæringens samlede omfang skal gjenspeile arbeidsoppgaver tilsvarende fulltid for en lærer i samme periode.

Obligatoriske arbeidsoppgaver i praksis:

  • Aktiv undervisning og veiledning: ca. 60%

  • Observasjon: ca. 20%

  • Kollegasamarbeid og møtevirksomhet: ca. 10%

  • Supplerende praksisoppgaver: ca. 10%

    • Individuell elevoppfølging og elevsamtaler
    • Foreldresamarbeid
    • Faglig- og pedagogisk utviklingsarbeid
    • Fagadministrasjon

For å sikre tid til for- og etterarbeid, samarbeid, refleksjon og fagutvikling skal all aktiv undervisning ha høyere vektingsfaktor enn normal arbeidsplan.

Praksisperiode for Praktisk-pedagogisk utdanning - heltid

Praksis 1: Breddeprogrammet i kulturskole eller privat skole

  • Studiemodul 1: Barn og unges utvikling, lek og kreativitet
  • Semester: Høst
  • Didaktisk fokus:
    • Lærerrollen, relasjonsarbeid, læringsmiljø og klasseledelse.
    • Didaktisk refleksjon av egen og andres undervisning.
  • Organisering: Onsdager uke 37–39, dagtid. Intern avvikling og veiledning på KHiO campus.
  • Omfang: 6 dager

Praksis 2: Kjerneprogram i kulturskole eller privat skole

  • Studiemodul 2: Undervisning og læring i ulike scenekunstfaglige kontekster
  • Semester: Høst
  • Didaktisk fokus:
    • Grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger i faget.
    • Lærerrollen, relasjonsarbeid, læringsmiljø og klasseledelse.
    • Didaktisk refleksjon av egen og andres undervisning.
  • Organisering: praksisbesøk i løpet av uke 35-39, deretter onsdag kveld uke 41-50/51
  • Omfang: 24 dager

Praksis 3: Videregående opplæring eller folkehøgskole

  • Studiemodul 3 og 4: Scenekunstfaglig fordypning, konseptutvikling og scenisk realisering/formidling (3), samt individuelt fordypnings- og utviklingsarbeid (4)
  • Semester: Vår
  • Didaktisk fokus:
    • Pedagogisk utviklingsarbeid (student FOU-prosjekt)
    • Didaktisk analyse og kritisk refleksjon av egen og andres undervisning.
    • Skolen som lærende organisasjon og samfunnsinstitusjon
  • Organisering: 6 uker f.o.m. uke 9 mandag–fredag
  • Omfang: 30 dager heltidspraksis
Praksisperiode for Praktisk-pedagogisk utdanning - deltid

Praksis 1: Breddeprogrammet i kulturskole eller privat skole

  • Studiemodul 1: Barn og unges utvikling, lek og kreativitet
  • Semester: Høst, 1. år
  • Didaktisk fokus:
    • Lærerrollen, relasjonsarbeid, læringsmiljø og klasseledelse.
    • Didaktisk refleksjon av egen og andres undervisning.
  • Organisering: Onsdager uke 37–39, dagtid. Intern avvikling og veiledning på KHiO campus.
  • Omfang: 6 dager

Praksis 2: Kjerneprogram i kulturskole eller privat skole

  • Studiemodul 2: Undervisning og læring i ulike scenekunstfaglige kontekster
  • Semester: Høst, 2. år
  • Didaktisk fokus:
    • Grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger i faget.
    • Lærerrollen, relasjonsarbeid, læringsmiljø og klasseledelse.
    • Didaktisk refleksjon av egen og andres undervisning.
  • Organisering: praksisbesøk i løpet av uke 35-39, deretter onsdag kveld uke 41-50/51
  • Omfang: 24 dager

Praksis 3: Videregående opplæring eller folkehøgskole

  • Studiemodul 3 og 4: Scenekunstfaglig fordypning, konseptutvikling og scenisk realisering/formidling (3), samt individuelt fordypnings- og utviklingsarbeid (4)
  • Semester: Vår, 2. år
  • Didaktisk fokus:
    • Pedagogisk utviklingsarbeid (student FOU-prosjekt)
    • Didaktisk analyse og kritisk refleksjon av egen og andres undervisning.
    • Skolen som lærende organisasjon og samfunnsinstitusjon
  • Organisering: 6 uker f.o.m. uke 9 mandag–fredag
  • Omfang: 30 dager heltidspraksis
Arbeidskrav og fravær

Jfr. studieplanen er det to arbeidskrav for emnet praksisopplæring for PPU:

  1. Frammøte og aktiv deltagelse i praksisopplæringen
  2. Innleverte undervisningsplaner og skjema for undervisningsøkter i tilknytning til undervisning i kulturskole og videregående opplæring eller tilsvarende

Oppmøte og fravær

All praksis er obligatorisk, og alt fravær fra praksis må derfor kunne dokumenteres. Studenten plikter å melde fra til praksislærer og medstudenter i gruppen ved fravær. Praksislærer skal også registrere fravær og har plikt til å varsle emneansvarlig ved KHiO om fraværet utgjør en risiko for ikke bestått arbeidskrav.

Udokumentert fravær innebærer at praksis ikke blir godkjent. Dokumentert fravær kan føre til at studenten ikke får oppfylt arbeidskrav om obligatorisk frammøte eller tilstrekkelig vurderingsgrunnlag og dermed ikke får avsluttet studiet til fastsatt tid.

Undervisningsplaner og undervisningsrapporter

Alle studenter ved PPU må skrive en overordnet undervisningsplan for hver praksisperiode. Denne er også grunnlag for institusjonsbesøk og praksisvurdering fra emneansvarlig ved KHiO.

Mot slutten av praksisperioden skal studentene skrive en undervisningsrapport. Denne rapporten sensureres av emneansvarlig som godkjenner arbeidskravet.

Politiattest og taushetsplikt for studenter

Politiattest

I henhold til Forskrift om opptak til universiteter og høyskoler, § 6-2, må søkere til PPU ved KHiO fremlegge politiattest. Studenter som ikke fremlegger politiattest, kan ikke delta i praksisopplæring ved KHiO. Politiattest lastes opp i søknadsweb i forbindelse med opptak til studiet.

Taushetsplikt

Alle studenter er i henhold til Lov om universiteter og høyskoler, § 12-7 underlagt taushetsplikt om forhold de blir kjent med i skolen under praksisperiodene.

Studentene må underskrive en taushetsplikterklæring før de kan gå ut i praksis.

Refusjon av reiseutgifter

Studenten må være forberedt på at det kan være aktuelt å reise til et annet sted for å ivareta undervisning og praksisopplæring. Reise blir refundert ved innlevering av refusjonsskjema og kvitteringer.

Regler for refusjon av reiseutgifter for studenter:

  • Reiseutgifter til praksisskoler i Oslo (sone 1) dekkes ikke. Studenter som har praksis utenfor Oslo i henhold til avtalt praksis, får dekket reiseutgifter på den delen av strekningen som ligger utenfor Oslo.

  • Utgifter dekkes etter billigste reisemåte med offentlig transport, og studentrabatt skal bli benyttet der dette er mulig. Vær oppmerksom på at en periodebillett i noen tilfeller blir det billigste alternativet.

  • Utgifter skal dokumenteres med kvittering.

  • Hvis studenten skal ha praksis ved eget hjemsted dekkes normalt ikke utgifter til opphold.

Forsikring for studenter

Svar på spørsmål om forsikring finner du her.

Samhandling mellom KHiO og partnerskolene

Møteplassene mellom KHiO og praksisskolene er sentralt for å få i gang samarbeid og dialog om studentenes praksisopplæring. Møteplassene kan videre være arenaer for kompetanseutveksling og utveksling av kunnskap mellom praksisfeltet og utdanningsinstitusjonen.

Samhandlingsarenaer

Oppstarts- og planleggingsfase i forkant av praksisperiode

Praksis 2 - Kulturskole og private danse-/teater-/musikkteaterskoler

Så fort opptak er besluttet ved PPU medio mai, starter emneansvarlig og programkoordinator prosessen med å fordele praksisplasser til praksis 2 på de ulike fagfordypningene. Denne dialogen foregår via epost og det er viktig at praksisskolene bistår og samkjører sin timeplanleggingsprosess så langt det er mulig (tar hensyn til praksisdag onsdager).

Praksis 3 - Videregående opplæring, folkehøgskole eller niversitet/høyskole

Emneansvarlig og programkoordinator starter prosessen med å fordele praksisplasser til praksis 3 tidlig i høstsemesteret. Denne dialogen foregår via epost og det er viktig at praksisskolene bistår og samkjører fag- og timefordeling så langt det er mulig.

Formelle møter på ledelsesnivå

I forbindelse med inngåelse av partnerskoleavtaler, kompetanseutvikling, forskningssamarbeid og andre viktige situasjoner som berører partnerskapet og samarbeidet mellom KHiO og praksisskolene, kan det bli innkalt til møter mellom ledere på KHiO og rektorer og/eller avdelingsledere ved partnerskolene.

Praksislærermøter

Programkoordinator i samarbeid med emneansvarlig ved KHiO inviterer til ulike typer praksislærermøter gjennom studieåret, minimum et oppstarts- og evalueringsmøte. Møtene kan være for praksislærere innenfor de ulike praksisperiodene, for alle praksislærere, for praksislærere og andre lærere ved høgskolen og/eller studenter.

Praksisbesøk med vurderingssamtale

Faglig representant fra Kunsthøgskolen vil normalt komme på praksisbesøk minst én gang i løpet av praksisperioden. Praksislærer plikter til å tilrettelegge for besøk av, og være til stede i felles vurderingssamtale med studentgruppen ledet av emneansvarlig.

Kompetanseutvikling

Ansatte på PPU har scenekunstfaglig utøvende eller skapende bakgrunn med videre fordypning i pedagogikk og fagdidaktikk, og underviser og forsker innenfor fagområdene pedagogikk og fagdidaktikk i scenekunstfag.

Etterutdanning: DeKomp - Desentralisert Kompetanseutvikling

DeKomp er et samarbeid mellom skoleeier, skoleledere og lærere, og universitet- og høyskolesektoren finansiert av statsforvalterne. Samarbeidet skal ta utgangspunkt i skolens behov for å utvikle kompetanse til alle sine ansatte. Påmelding gjøres i samarbeid med lærerutdanningen ved KHiO og gjennom avdelingsleder på egen skole og kan omhandle relevante temaer og behov for kompetanseutvikling som skolen ønsker å utvikle kompetanse innenfor.

Mer informasjon om DeKomp finner du her

Videreutdanning: Praksisveilederutdanning 15 studiepoeng

KHiO tilbyr en videreutdanning i praksisveiledning for aktuelle veiledere i musikk, dans og teater i samarbeid med Musikkhøgskolen. Utdanningen utlyses med søknadsfrist 1. april hvert år eller etter behov.

Mer informasjon finner du her

Økonomi

Praksislærer har sitt ordinære tilsettingsforhold til skole/skoleeier og alle økonomiske og arbeidstidsmessige forhold gjeldende funksjonen som praksislærer avtales mellom praksislærer og egen arbeidsgiver.

Kunsthøgskolen i Oslo gir godtgjøring i henhold til tabell under for veiledet praksis. Det gis ikke refusjon for eventuelle overtidstillegg, med mindre behov for overtid framkommer ved tilleggsbestilling fra Kunsthøgskolen i Oslo.

Antall studenter per gruppe Godgjøring per dag
1 450,-
2 650,-
3 850,-
4 1050,-
5 1250,-

Partnerskolen mottar en epost med spesifisert fakturakontrakt for inneværende studieår og skal sende samlet faktura i tråd med denne for aktuell praksis. 50% utbetales ved kontraktinngåelse og 50% utbetales etter endt praksis. Faktura må sendes til KHiO senest innen utgangen av inneværende studieår (15. Juni).

Fakturaadresse - Kunsthøgskolen i Oslo (khio.no)

Veiledning og vurdering i praksis

Krav til kompetanse og erfaring hos praksislærer

Praksislærer ved KHiO skal normalt ha fullført lærerutdanning og minimum 3 års undervisningserfaring innen det aktuelle fagområdet etter avsluttet utdanning. Omfattende undervisningserfaring kan kompensere for utdanningskravet.

Det er ønskelig at praksisveileder har gjennomgått videreutdanning i veiledning på minimum 15 studiepoeng eller forpliktet seg til å starte slik utdanning. KHiO tilbyr veilederutdanning i samarbeid med Norges Musikkhøgskole med søknadsfrist 1. april.

Veiledning

Studentene skal ha både før- og etterveiledning av undervisningsøkter med praksislærer. Veiledningen skal normalt skje i timeplanfestet veiledningstid i umiddelbar tilknytning til undervisningspraksisen, enten fysisk eller gjennom digitale plattformer.

Veiledningen skal bidra til at studenten reflekterer over egen undervisning og lærerrolle. Det er studentens oppfatning av og begrunnelse for læring og undervisning som skal være grunnlaget for veiledningssamtalen. Veiledningen må tilpasses studentenes behov, og skal støtte og sikre progresjon etter hvert som de utvikler seg. Det er viktig å påpeke at veiledningen i stor grad skal være spørsmålsorientert, slik at studenten trener seg på å selv reflektere over det som skjer i egen praksis.

Studenten skal i løpet av praksisperioden utvikle en bevissthet om sterke og svake sider ved sin egen undervisning og reflektere over nye og alternative læringsstrategier, samt lærerrollen. Det er viktig at praksislærer gir konstruktiv og konkret tilbakemelding på studentenes undervisning og lærerrolle, slik at de forstår hva som kan forbedres på kort sikt, og hva de bør arbeide med på lang sikt. Veiledning skal løfte fram refleksjoner og mulige forklaringer rundt de observasjoner og hendelser som foreligger, og hjelpe studenten med å trekke linjer mellom praksis og teori med fokus på didaktiske problemstillinger.

I løpet av studieåret vil studentene gå igjennom ulike faser i sin læringsprosess og i sin utvikling av profesjonskompetanse. Praksislærers rolle vil derfor kunne variere noe avhengig av studentenes tidligere undervisningserfaring, samt hvor i studieløpet og egen utviklingsprosess studenten befinner seg. Også i hver enkelt praksisperiode vil studentens behov for veiledningsform variere.

Vurdering

Underveisvurdering og sluttvurdering skal gjenspeile læringsutbyttebeskrivelsene for emnet praksisopplæring i studieplanen.

Avsluttende vurdering av praksisopplæring er todelt:

  1. Intern vurdering av praksis foregår gjennom praksisbesøk med vurderingssamtale og innlevert undervisningsrapport for hver av praksisperiodene relatert til emnets læringsmål.
  2. Praksislærer skal foreta en sluttvurdering av den aktuelle praksisperioden og fastsette karakter for praksisopplæringen (bestått/ikke bestått). Dette gjøres digitalt; lenke til vurderingsskjema sendes til praksislærer ved slutten av praksisperioden.

Praksisveiledning og vurdering av læringsutbyttet reflekteres i følgende punkter:

  • Faglig kompetanse (faglig kunnskaper, integritet og autoritet i faget)

  • Didaktisk kompetanse (læreplananalyse, planlegging og tilpasning av undervisningsopplegg til elevenes forutsetninger og fagets egenart, evne til didaktisk refleksjon, klasseledelse, god flyt og dynamikk)

  • Sosial kompetanse (tilrettelegging av et godt læringsmiljø, sosiale relasjoner, kommunikasjonsferdigheter, evne til samarbeid, ledelse, vise omsorg, se alle)

  • Utviklings- og endringskompetanse (fleksibilitet, kreativitet, integritet, evne til å ta til seg og bearbeide tilbakemeldinger, utvikling, åpenhet, bidra i pedagogisk utviklingsarbeid)

  • Yrkesetikk (oppmøter, forberedelser, samarbeidsvilje, respekt, forholdet til elevene, kolleger og veileder, lærerrollen)

Prosedyre ved fare for ikke bestått

Dersom det på et tidspunkt i en veiledet praksisperiode kan være tvil om studenten vil kunne fylle arbeidskrav og/eller nå læringsutbyttet skal emneansvarlig ved KHiO varsles og det avtales et drøftingsmøte.

Dersom drøftingsmøtet konkluderer med fare for ikke bestått skal studenten kalles inn til et varslingsmøte og informeres om sine rettigheter av studieadministrativ ansatt ved KHiO. I møtet deltar alle berørte parter (student, faglig og studieadministrativ representant fra Kunsthøgskolen og representant(er) fra partnerskole), og student kan om ønskelig invitere med studentombud.

Studenten skal i møtet gis varsel om at det er tvil om hen vil kunne oppfylle arbeidskrav og/eller læringsutbytte og dermed bestå praksisperioden. Dette møtet skal avholdes på et tidspunkt som gir studenten mulighet til å vise tilfredsstillende praksis den siste delen av perioden for å bestå. Dersom det etter varslingstidspunktet oppstår forhold som er av en slik art at det utvilsomt ville føre til at praksisperioden blir underkjent, skal det likevel kunne føre til at praksisperioden blir vurdert til «ikke bestått». Det vises for øvrig til Forskrift om studiene ved Kunsthøgskolen i Oslo for reglement for vurdering og eksamen.

Emneansvarlig avgjør sammen med praksislærer hvordan eventuelt praksisopplæring skal tas igjen. Ekstra praksisdager kan bli lagt på egne studiedager eller etter endt undervisning på høgskolen slik at obligatorisk undervisning på høgskolen ikke blir berørt.

Ny praksis/vurdering

Ved ikke bestått vurdering gjøres ny vurdering etter samme regler som avsluttende vurdering, i de praksisperioder som ikke er bestått.

Ved ikke bestått praksis får studenten tilbud om ny praksisperiode innenfor den praksisvarianten som ikke er bestått, denne gang normalt med ny praksislærer.

Om studenten får ikke bestått nok en gang, har studenten ikke anledning til å fortsette utdanningen.

Skikkethetsvurdering

I henhold til Lov om universiteter og høyskoler, § 12-3 skal KHiO foreta skikkethetsvurdering av studenter på PPU.

Skikkethetsvurdering er en helhetlig vurdering av studentenes personlige og faglige forutsetninger for å kunne fungere i yrket som lærer. En student som utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til elever eller andre studenten kommer i kontakt med under praksisstudiene eller under fremtidig yrkesutøvelse, er ikke skikket for yrket. Hensikten er å sikre at elever og andre møter ansatte som er skikket for yrket.

Løpende skikkethetsvurdering av studentene skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens forutsetning for å kunne fungere i yrket. Dersom det er begrunnet tvil om studenten er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. I slike tilfeller må emneansvarlig umiddelbart kontaktes.

KHiO samarbeider med Norges Musikkhøgskole om skikkethetsvurderinger og har felles prosedyrer for skikkethetsvurdering og felles skikkethetsnemd: NMH | Skikkethetsvurdering

Roller og ansvarsfordeling

Student

Før praksisperioden

  • Sette seg inn i emnebeskrivelse for praksisopplæring, og informasjonen på denne siden.
  • Ha levert politiattest og signert taushetserklæring i forkant av praksis.
  • I praksisgrupper: ta kontakt med tildelt praksislærer for å avtale tid for besøk for observasjon og førveiledning for å avklare forventninger og rollefordeling, samt rammer for praksis (se Omfang og organisering lenger oppe på siden).
  • I praksisgrupper: Utarbeide overordnet undervisningsplan med bakgrunn i avtalte rammer for praksis, samt innleveringsfrister for arbeidskrav.

Underveis i praksisperioden

  • Holde seg informert og oppdatert samt selv informere om eventuelle endringer vedrørende praksisavvikling.
  • Bidra til å utvikle godt samarbeid i praksisgruppa og med praksisveileder, delta så langt det er mulig med observasjon av medstudenter og andre lærere ved skolen. Ved praksisbesøk fra KHiO og etterfølgende vurderingssamtale skal praksisgruppen delta sammen.
  • Levere overordnet undervisningsplan til praksislærer og emneansvarlig etter gjeldende innleveringsfrister for studiet. Skjema for hver undervisningsøkt skal leveres senest 1 virkedag før aktuell undervisningsøkt. Dette danner grunnlag for praksisbesøk fra faglig representant fra KHiO og etterfølgende vurderingssamtale.
  • Gjennomføre observasjon, minimum 5 undervisningsøkter, av valgfri annen praksis og levere dokumentasjon på dette innen frist.
  • Levere dokumentasjon på fravær til praksislærer ved sykdom eller fravær med kopi til emneansvarlig.
  • Studenten skal normalt ikke vikariere for veileder. Ved kortvarig fravær på enkeltdager kan imidlertid studenten gjennomføre praksis uten veileder til stede, såfremt det gjennomføres veiledningssamtale i etterkant.

Etter praksisperioden

  • Etter praksisperioden (jf. studieplanens arbeidskrav) skal studenten skrive praksisrapport i tråd med arbeidskrav for praksisopplæring. Ett eksemplar skal leveres til praksislærer via epost og ett eksemplar til emneansvarlig via Canvas.
  • Levere evt. skjema for refusjon av reiseutgifter (Se Refusjon av reiseutgifter lenger oppe på siden).
Programansvarlig, emneansvarlig og programkoordinator ved PPU - KHiO

Programansvarlig har overordnet kvalitetsansvar for studieprogrammet med praksis som obligatorisk del av utdanningen, mens emneansvarlig har overordnet faglig ansvar for at praksisdelen av studiet gjennomføres i henhold til vedtatte studie- og emneplaner. Programkoordinator har det fagadministrative ansvaret for tilrettelegging av praksis.

Før praksisperioden under og etter praksisperioden

  • Inngå og etablere partnerskoleavtaler med relevante praksisskoler
  • Etablere dialog med partnerskolen og innkalle til oppstarts- og evalueringsmøter med praksislærere.
  • Planlegge praksisen før hvert semester (fordele studenter på ulike praksisarenaer, kommunisere med praksisarenaen, informere studenter og praksisarena, sende ut spesifisert fakturakontrakt).
  • Faglige representanter ved Kunsthøgskolen skal støtte opp om og være tilgjengelige for studenten under praksisperioden(e).
  • Faglig representant fra Kunsthøgskolen vil normalt komme på praksisbesøk minst én gang i løpet av praksisperioden.
  • Ta ansvar for oppfølging av studenter med fare for ikke bestått.
  • Informere om og følge opp skikkethetsvurdering overfor alle berørte parter.
  • Tilby praksislærere kompetansehevende kurs og seminarer.
  • Bistå studenter med refusjon av reiseutgifter
Rektor, skoleleder og avdelingsleder ved partnerskoler

Rektor eller avdelingsleder er leder for sin praksisskole og dermed ansvarlig for at hele skolen inkluderes i å ta imot studenter i praksis.

Før praksisperioden

  • Inngå og signere partnerskoleavtale
  • Velge ut praksislærere og tilrettelegge for overordnet innhold og organisering av praksisopplæringen ved skolen.
  • Sørge for så langt det er mulig at hele skolen blir praksisarena og at studentene blir delaktige i skolens fellesoppgaver.
  • Sende informasjon om overordnet innhold og organisering til programkoordinator ved Kunsthøgskolen i Oslo.
  • Delta i innkalte møter med Kunsthøgskolen

Underveis i praksisperioden

  • Skaffe kvalifisert vikar ved evt. sykdom hos praksislærer, og ved langtidsfravær hos praksislærer varsle emneansvarlig for praksisopplæring ved Kunsthøgskolen om dette.

Etter praksisperioden

  • Sende faktura for gjennomført praksis i henhold til spesifisert fakturakontrakt innen utgangen av studieåret.
Praksislærer ved partnerskoler

Praksisveileder har det fagdidaktiske hovedansvaret for planlegging og gjennomføring av praksisopplæring for sin studentgruppe i henhold til PPUs studie- og emneplan.

Før praksisperioden

  • Sette seg inn i emnebeskrivelse i studieplan for PPU og øvrig info på denne siden om praksisopplæring, særlig det som knytter seg til veiledning og vurdering.

  • Delta på informasjons- og evalueringsmøter om praksis.

  • Tilrettelegge for 2-3 besøk for observasjon og førveiledning for å avklare forventninger og rollefordeling, samt rammer for praksis (Se Omfang og organisering under Generell informasjon, lenger oppe på siden).

  • På bakgrunn av førveiledning, beslutte studentenes rammer for praksis som bestreber en variert og helhetlig sammensetning av praksisoppgaver, samt informere studentene om dette senest 14 dager før praksisstart. Dette legger rammen for studentenes overordnet undervisningsplan.

Underveis i praksisperioden

  • Veilede studentene i forbindelse med planlegging, gjennomføring, utvikling og evaluering av løpende undervisning og støtte studentene i utvikling, evaluering og videreutvikling av øktskjema for undervisningstimene.
  • Praksislærer skal også følge opp studentene i øvrige arbeidsoppgaver ved skolen og bidra til å integrere studenten i arbeidsmiljøet og partnerskolen som helhet.
  • All praksis skal være veiledet og følges opp med veiledningssamtaler.
  • Tilrettelegge for praksisbesøk av, og være til stede i felles vurderingssamtale ledet av emneansvarlig ved KHiO.
  • Foreta en faglig vurdering av studenten i henhold til læringsutbyttebeskrivelser i studieplanens emnebeskrivelse for praksisopplæring, og gitte kriterier i vurderingsskjema etter endt praksis. Denne skal leveres digitalt.
  • Ta umiddelbart kontakt med emneansvarlig dersom studenten står i fare for å ikke bestå en praksisperiode grunnet manglende arbeidskrav eller læringsutbytte i emnet
  • Vurdere skikkethet og melde fra til emneansvarlig i tråd med retningslinjene for skikkethetsvurdering.

Etter praksisperioden

  • Foreta sluttvurdering av studentenes læringsutbytte senest 3 uker etter endt praksis.
  • Delta i evaluering som ledd i kvalitetsutviklingsarbeid ved praktisk-pedagogisk utdanning i scenekunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.