Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Praksis i PPU

Retningslinjer for praksisopplæringen for praktisk-pedagogisk utdanning (heltid og deltid)

Praksis er en læringsarena på lik linje med den campusbaserte utdanningen. De to læringsarenaene har ulike ansvarsområder, men et felles ansvar for veiledning, studentens profesjonsutvikling og studentens sluttkompetanse. 

I praksis vil studentene møte de utfordringene og oppgavene som de vil stå overfor i sitt fremtidige virke som lærere i scenekunstfag. Praksisopplæringen vil være en sentral arena for å binde sammen og bearbeide egne faglige, pedagogiske og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter.

Overordnet mål og innhold for praksisopplæringen er gitt i Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk opplæring (Lovdata), nasjonale retningslinjer for PPU-A og Studieplan for praktisk-pedagogisk utdanning i scenekunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Praksisopplæringen skal hovedsakelig foregå i kulturskoler, private skoler og videregående skoler. Den kan også finne sted i folkehøgskoler, høgskoler/universiteter eller i frie prosjekter. All praksisopplæring skal være i samsvar med inngåtte partnerskoleavtaler og årlige fakturakontrakter mellom Kunsthøgskolen i Oslo og de aktuelle partnerskolene.

Generell informasjon

Omfang og organisering

Praksisopplæringen har et samlet omfang på 60 dager og foregår hovedsakelig i to praksisperioder. Den organiseres som hovedregel som gruppepraksis og skal være veiledet, vurdert og variert. I siste semester vil studentene ha en sammenhengende praksisperiode med særlig fokus på selvstendig opplæringsansvar.

Praksisopplæringen skal ha en progresjon, ta hensyn til studentenes fagbakgrunn,\ og knytte til ulike sider ved lærerprofesjon. Det skal stilles økende krav til studentene gjennom praksisperiodene. Det forventes også at studentene bidrar til utvikling og styrking av egen og andres profesjonsutvikling, blant annet ved å samarbeide med lærere og medstudenter. 

Praksisopplæringens samlede omfang skal gjenspeile arbeidsoppgaver tilsvarende fulltid for en lærer i samme periode.

Obligatoriske arbeidsoppgaver i praksis:

  • Aktiv undervisning og veiledning: ca. 60%

  • Observasjon: ca. 20%

  • Kollegasamarbeid og møtevirksomhet: ca. 10%

  • Supplerende praksisoppgaver: ca. 10%

    • Individuell elevoppfølging og elevsamtaler
    • Foreldresamarbeid
    • Faglig- og pedagogisk utviklingsarbeid
    • Fagadministrasjon

For å sikre tid til for- og etterarbeid, samarbeid, refleksjon og fagutvikling, skal all aktiv undervisning ha høyere vektingsfaktor enn normal arbeidsplan.

Praksisperiode for Praktisk-pedagogisk utdanning - heltid

Praksis 1: Breddeprogrammet i kulturskole eller privat skole

  • Studiemodul 1: Barn og unges utvikling, lek og kreativitet
  • Semester: Høst.
  • Didaktisk fokus:
    • Lærerrollen, relasjonsarbeid, læringsmiljø og klasseledelse.
    • Didaktisk refleksjon av egen og andres undervisning.
  • Organisering: Onsdager uke 37–39, dagtid. Intern avvikling og veiledning på KHiO campus.
  • Omfang: 6 dager.

Praksis 2: Kjerneprogram i kulturskole eller privat skole

  • Studiemodul 2: Undervisning og læring i ulike scenekunstfaglige kontekster
  • Semester: Høst.
  • Didaktisk fokus:
    • Grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger i faget.
    • Lærerrollen, relasjonsarbeid, læringsmiljø og klasseledelse.
    • Didaktisk refleksjon av egen og andres undervisning.
  • Organisering: Periodepraksis, en hel uke, høstsemesteret.
  • Omfang: 24 dager, uke 35–50,  onsdager heldags, også kveld

Praksis 3: Videregående opplæring eller folkehøgskole

  • Studiemodul 3 og 4: Scenekunstfaglig fordypning, konseptutvikling og scenisk realisering/formidling (3), samt individuelt fordypnings- og utviklingsarbeid (4)
  • Semester: Vår.
  • Didaktisk fokus:
    • Pedagogisk utviklingsarbeid (student FOU-prosjekt)
    • Didaktisk analyse og kritisk refleksjon av egen og andres undervisning.
    • Skolen som lærende organisasjon og samfunnsinstitusjon
  • Organisering: 30 dager heltidspraksis. 6 uker fra uke 9 mandag–fredag.
  • Omfang: 30 dager
Praksisperiode for Praktisk-pedagogisk utdanning - deltid

Praksis 1: Breddeprogrammet i kulturskole eller privat skole

  • Studiemodul 1: Barn og unges utvikling, lek og kreativitet 
  • Semester: Høst 1.år.
  • Didaktisk fokus:
    • Lærerrollen, relasjonsarbeid, læringsmiljø og klasseledelse.
    • Didaktisk refleksjon av egen og andres undervisning.
  • Organisering: Onsdager uke 37–39, dagtid. Intern avvikling og veiledning på KHiO campus.
  • Omfang: 6 dager.

Praksis 2: Kjerneprogram i kulturskole eller privat skole

  • Studiemodul 2: Undervisning og læring i ulike scenekunstfaglige kontekster 
  • Semester: Høst 2.år.
  • Didaktisk fokus:
    • Grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger i faget.
    • Lærerrollen, relasjonsarbeid, læringsmiljø og klasseledelse.
    • Didaktisk refleksjon av egen og andres undervisning.
  • Organisering: Periodepraksis, en hel uke, høstsemesteret. 
  • Omfang: 24 dager uke 35–50. Onsdager heldags, også kveld.

Praksis 3: Videregående opplæring eller folkehøgskole

  • Studiemodul 3 og 4: Scenekunstfaglig fordypning, konseptutvikling og scenisk realisering/formidling (3), samt individuelt fordypnings- og utviklingsarbeid (4) 
  • Semester: Vår 2.år.
  • Didaktisk fokus:
    • Pedagogisk utviklingsarbeid (student FOU-prosjekt)
    • Didaktisk analyse og kritisk refleksjon av egen og andres undervisning.
    • Skolen som lærende organisasjon og samfunnsinstitusjon
  • Organisering: 30 dager heltidspraksis. 6 uker fra uke 9 mandag–fredag. 
  • Omfang: 30 dager
Arbeidskrav og fravær

Jfr. studieplanen er det to arbeidskrav:

  1. Frammøte og aktiv deltagelse i praksisopplæringen
  2. Innleverte undervisningsplaner og skjemaer for undervisningsøkter er knyttet til undervisning i kulturskoler og videregående opplæring, eller tilsvarende institusjoner.

Oppmøte og fravær

All praksis er obligatorisk, og ethvert fravær må derfor dokumenteres. Udokumentert fravær vil medføre at praksisen ikke blir godkjent. Dokumentert fravær kan resultere i at studenten ikke møter de obligatoriske arbeidskravene for oppmøte eller tilstrekkelig grunnlag for vurdering, og dermed ikke fullfører studiet innen den fastsatte tiden.

Studenter er forpliktet til å informere praksislæreren og medstudenter i gruppen om fravær. Praksislæreren skal registrere fraværet og er også forpliktet til å varsle den emneansvarlige ved KHiO dersom fraværet innebærer en risiko for ikke å oppfylle arbeidskravene.

Undervisningsplaner og undervisningsrapporter

Alle studenter må utarbeide en overordnet undervisningsplan for hver praksisperiode. Denne planen danner også grunnlaget for institusjonsbesøk og praksisvurdering utført av emneansvarlig ved KHiO.

Mot slutten av praksisperioden skal studentene skrive en undervisningsrapport for den aktuelle praksisperioden/arenaen. Rapporten skal innleveres til den emneansvarlige.

Politiattest og taushetsplikt for studenter

Politiattest

I henhold til Lov om universiteter og høyskoler, § 12-2 , må studenter ved praktisk-pedagogisk utdanning i scenekunst fremlegge politiattest. 

Studenter som ikke fremlegger politiattest, kan ikke delta i praksisopplæring ved KHiO. Politiattest lastes opp i Studentweb etter opptak til studiet.

Taushetsplikt

Alle studenter er underlagt taushetsplikt om forhold de blir kjent med i skolen under praksisperiodene (Lov om universiteter og høyskoler, § 12-7).

Studentene må underskrive en taushetsplikterklæring før de kan gå ut i praksis.

Krav til kompetanse og erfaring hos praksislærer

Praksislærer ved KHiO skal normalt ha fullført lærerutdanning og minimum 3 års undervisningserfaring innen det aktuelle fagområdet etter avsluttet utdanning.

Det er ønskelig at praksisveileder har gjennomgått videreutdanning i veiledning på minimum 15 studiepoeng eller forpliktet seg til å starte slik utdanning. 

Refusjon av reiseutgifter for studenter

Regler for refusjon av reiseutgifter for studenter

  • Reiseutgifter til praksisskoler i Oslo (sone 1) dekkes ikke. Studenter som har praksis utenfor Oslo i henhold til avtalt praksis, får dekket reiseutgifter på den delen av strekningen som ligger utenfor Oslo.
  • Utgifter dekkes etter billigste reisemåte med offentlig transport, og studentrabatt skal bli benyttet der dette er mulig. Vær oppmerksom på at en periodebillett i noen tilfeller blir det billigste alternativet.
  • Utgifter skal dokumenteres med kvittering.
  • Hvis studenten skal ha praksis ved eget hjemsted dekkes normalt ikke utgifter til opphold.


Forsikring for studenter

Svar på spørsmål om forsikring finner du her.

Veiledning og vurdering i praksis

Generelt om veiledning

Veiledningen skal bidra til at studenten reflekterer over egen undervisning og lærerrolle. Studentens oppfatning av og begrunnelse for læring og undervisning skal være grunnlaget for veiledningssamtalen. Veiledningen må tilpasses studentenes behov og skal støtte og sikre progresjon etter hvert som de utvikler seg. Det er viktig å påpeke at veiledningen i stor grad skal være spørsmålsorientert, slik at studenten selv trener seg på å reflektere over det som skjer i egen praksis.

Studenten skal i løpet av praksisperioden utvikle en bevissthet om sterke og svake sider ved sin egen undervisning og reflektere over nye og alternative læringsstrategier, samt lærerrollen. Det er viktig at praksislærer gir konstruktiv og konkret tilbakemelding på studentenes undervisning og lærerrolle, slik at de forstår hva som kan forbedres på kort sikt, og hva de bør arbeide med på lang sikt. Veiledning skal løfte fram refleksjoner og mulige forklaringer rundt de observasjoner og hendelser som foreligger, og hjelpe studenten med å trekke linjer mellom praksis og teori med fokus på didaktiske problemstillinger.

Studentene skal ha både før- og etterveiledning av undervisningsøkter med praksislærer. Veiledningen skal normalt skje i timeplanfestet veiledningstid, i umiddelbar tilknytning til undervisningspraksisen, enten fysisk eller gjennom digitale plattformer.

Vurdering

Se emnebeskrivelsen i studieplanen for detaljert informasjon om vurdering.

Studenten vurderes i forhold til forventet læringsutbytte. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått. Hver enkel praksisperiode skal være dokumentert.

Ved tvil om studenten vil oppfylle arbeidskravene og/eller nå læringsutbyttet i praksisperioden, skal emneansvarlig ved KHiO varsles og et drøftingsmøte avtales. Ved fare for ikke bestått skal studenten innkalles til varslingsmøte og informeres om sine rettigheter.

Studenten skal varsles om tvil rundt oppfyllelse av arbeidskrav og/eller læringsutbytte, og dermed bestått praksis. Møtet skal holdes i god tid slik at studenten kan vise tilfredsstillende praksis i den siste delen av perioden. Hvis det oppstår forhold som utvilsomt vil føre til ikke bestått praksis, kan perioden vurderes til «ikke bestått».

Ny praksis/vurdering

Ved ikke bestått vurdering gjøres ny vurdering etter samme regler som avsluttende vurdering, i de praksisperiodene som ikke er bestått.

Ved ikke bestått praksis får studenten tilbud om ny praksisperiode innenfor den praksisvarianten som ikke er bestått, denne gang med ny praksislærer.

Om studenten får ikke bestått nok en gang, har studenten ikke anledning til å fortsette utdanningen.

Skikkethetsvurdering

I henhold til Lov om universiteter og høyskoler, § 12-3 skal KHiO foreta skikkethetsvurdering av studenter på PPU.

Skikkethetsvurdering er en helhetlig vurdering av studentenes personlige og faglige forutsetninger for å kunne fungere i yrket som lærer. En student som utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til elever eller andre studenten kommer i kontakt med under praksisstudiene eller under fremtidig yrkesutøvelse, er ikke skikket for yrket. Hensikten er å sikre at elever og andre møter ansatte som er skikket for yrket.

Praksisopplæring er svært viktig i arbeidet med skikkethetsvurdering av studentene.

Løpende skikkethetsvurdering av studentene skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens forutsetning for å kunne fungere i yrket. Dersom det er begrunnet tvil om studenten er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. I slike tilfeller må emneansvarlig umiddelbart kontaktes.

Kontaktperson KHiO: Veslemøy Ellefsen

Samhandling mellom KHiO og praksisskolene

Møteplassene mellom KHiO og praksisskolene er sentralt for å få i gang samarbeid og dialog om studentenes praksisopplæring. Møteplassene kan videre være arenaer for kompetanseutveksling og utveksling av kunnskap mellom praksisfeltet og utdanningsinstitusjonen.

Samhandlingsarenaer

Oppstarts- og planleggingsfase i forkant av praksisperiode

Praksis 2: Kulturskole og private dans-/teater-/musikkteaterskoler

Så fort opptak er besluttet ved PPU medio mai, starter emneansvarlig og programkoordinator prosessen med å fordele praksisplasser til praksis 2 (link til organisering og omfang) på de ulike fagfordypningene. Denne dialogen foregår via epost og det er viktig at praksisskolene bistår og samkjører sin timeplanleggingsprosess så langt det er mulig (tar hensyn til praksisdag onsdager).

Praksis 3: Videregående opplæring eller folkehøgskole

Emneansvarlig og programkoordinator starter prosessen med å fordele praksisplasser til praksis 3 (link til organisering og omfang) tidlig i høstsemesteret. Denne dialogen foregår via epost og det er viktig at praksisskolene bistår og samkjører fag- og timefordeling så langt det er mulig.

Formelle møter på ledelsesnivå

I forbindelse med inngåelse av partnerskoleavtaler, kompetanseutvikling, forskningssamarbeid og andre viktige situasjoner som berører partnerskapet og samarbeidet mellom KHiO og praksisskolene kan det bli innkalt til møter mellom ledere på KHiO og rektorer og/eller avdelingsledere ved partnerskolene.

Praksislærermøter

Programkoordinator i samarbeid med emneansvarlig ved KHiO inviterer til ulike typer praksislærermøter gjennom studieåret, minimum et oppstarts- og evalueringsmøte. Møtene kan være for praksislærere innenfor de ulike praksisperiodene, for alle praksislærere, for praksislærere og andre lærere ved høgskolen og/eller studenter.

Praksisbesøk med vurderingssamtale

Faglig representant fra Kunsthøgskolen vil normalt komme på praksisbesøk minst én gang i løpet av praksisperioden. Praksislærer plikter til å tilrettelegge for besøk av, og være til stede i felles vurderingssamtale med studentgruppen ledet av emneansvarlig.

Kompetanseutvikling

Ansatte på PPU har scenekunstfaglig utøvende eller skapende bakgrunn med videre fordypning i pedagogikk og fagdidaktikk med fast ansatte som underviser og forsker innenfor fagområdene pedagogikk og fagdidaktikk i scenekunstfag. Vi utforsker og utvikler pedagogisk og didaktiske kunnskap og metoder innenfor scenekunst, og har pågående forskningsprosjekt som utforsker og utvikler kunnskap om bl.a., estetiske læringsprosesser, prestasjonsutvikling, mental helse og resiliens.

Etterutdanning: DeKomp - Desentralisert Kompetanseutvikling

DeKomp er et samarbeid mellom skoleeier, skoleledere og lærere, og universitet- og høyskolesektoren finansiert av statsforvalterne. Samarbeidet skal ta utgangspunkt i skolens behov for å utvikle kompetanse til alle sine ansatte. Påmelding gjøres i samarbeid med lærerutdanningen ved KHiO og gjennom avdelingsleder på egen skole og kan omhandle relevante temaer og behov for kompetanseutvikling som skolen ønsker å utvikle kompetanse innenfor.
Kontaktperson: Heidi M. Haraldsen

Mer informasjon om DeKomp: https://www.statsforvalteren.no/oslo-og-viken/barnehage-og-opplaring/lokal-kompetanseutvikling-i-barnehage-og-grunnopplaring/desentralisert-ordning-for-grunnskoler-og-videregaende-skoler/

Videreutdanning: Praksisveilederutdanning 15 studiepoeng

KHiO tilbyr en videreutdanning i praksisveiledning for aktuelle veiledere i musikk, dans og teater i samarbeid med Musikkhøgskolen. Utdanningen utlyses med søknadsfrist 1. april hvert år eller etter behov. Link direkte: NMH | Veilederutdanning for praksisveiledere i musikk, dans, teater…

Roller og ansvarsfordeling

Student

Før praksisperioden

  • Sette seg inn i emnebeskrivelse for praksisopplæring og dette dokumentet.
  • Ha levert politiattest og signer taushetserklæring i forkant av praksis.
  • I praksisgrupper: ta kontakt med tildelt praksislærer for å avtale tid for 2-3 besøk for observasjon og førveiledning for å avklare forventninger og rollefordeling, samt rammer for praksis (omfang, innhold og oppgaver). (link tilbake til prosentfordeling
  • I praksisgrupper: Utarbeide overordnet undervisningsplan med bakgrunn i avtalte rammer for praksis. Link til innleveringsfrister og arbeidskrav for praksisopplæring.

Underveis i praksisperioden

  • Holde seg informert og oppdatert samt selv informere om eventuelle endringer vedrørende praksisavvikling.
  • Bidra til å utvikle godt samarbeid i praksisgruppa og med praksisveileder, delta så langt det er mulig med observasjon av medstudenter og andre lærere ved skolen. Ved praksisbesøk fra KHiO og etterfølgende vurderingssamtale skal praksisgruppen delta sammen. (link til vurdering)
  • Levere overordnet undervisningsplan til praksislærer og emneansvarlig etter gjeldende innleveringsfrister for studiet. Skjema for hver undervisningsøkt skal leveres senest 1 virkedag før aktuell undervisningsøkt. Dette danner grunnlag for praksisbesøk fra faglig representant fra KHiO og etterfølgende vurderingssamtale.
  • Gjennomføre observasjon, minimum 5 undervisningsøkter, av valgfri annen praksis og levere dokumentasjon på dette senest 1. mai (link til dokument “Beste praksis”).
  • Levere dokumentasjon på fravær til praksislærer ved sykdom eller fravær med kopi til emneansvarlig. (link til studieforskrift ved khio)
  • Studenten skal normalt ikke vikariere for veileder. Ved kortvarig fravær på enkeltdager kan imidlertid studenten gjennomføre praksis uten veileder tilstede, såfremt det gjennomføres veiledningssamtale i etterkant.

Etter praksisperioden

  • Etter praksisperioden (jf. studieplanens arbeidskrav) skal studenten skrive praksisrapport i tråd med arbeidskrav for praksisopplæring. Ett eksemplar skal leveres til praksislærer via epost og ett eksemplar til emneansvarlig via Canvas.
  • Levere evt. skjema for refusjon av reiseutgifter (gjenta link tilbake til tekst om dette)
Programkoordinator og emneansvarlig ved KHiO

Programansvarlig har overordnet kvalitetsansvar for studieprogrammet med praksis som obligatorisk del av utdanningen, mens emneansvarlig har overordnet faglig ansvar for at praksisdelen av studiet gjennomføres i henhold til vedtatte studie- og emneplaner. Programkoordinator har det fagadministrative ansvaret for tilrettelegging av praksis.

Før praksisperioden under og etter praksisperioden

  • Inngå og etablere partnerskoleavtaler med relevante praksisskoler
  • Etablere dialog med partnerskolen og innkalle til oppstarts- og evalueringsmøter med praksislærere.
  • Planlegge praksisen før hvert semester (fordele studenter på ulike praksisarenaer, kommunisere med praksisarenaen, informere studenter og praksisarena, sende ut spesifisert fakturakontrakt).
  • Faglige representanter ved Kunsthøgskolen skal støtte opp om og være tilgjengelige for studenten under praksisperioden(e).
  • Faglig representant fra Kunsthøgskolen vil normalt komme på praksisbesøk minst én gang i løpet av praksisperioden.
  • Ta ansvar for oppfølging av studenter med fare for ikke bestått.
  • Informere om og følge opp skikkethetsvurdering overfor alle berørte parter.
  • Tilby praksislærere kompetansegivende kurs og seminarer.
  • Bistå studenter med refusjon av reiseutgifter
Rektor, skoleleder og avdelingsleder ved partnerskoler

Rektor eller avdelingsleder er leder for sin praksisskole og dermed ansvarlig for at hele skolen inkluderes i å ta imot studenter i praksis.

Før praksisperioden

  • Inngå og signere partnerskoleavtale
  • Velge ut praksislærere og tilrettelegge for overordnet innhold og organisering av praksisopplæringen ved skolen.
  • Sørge for så langt det er mulig at hele skolen blir praksisarena og at studentene blir delaktige i skolens fellesoppgaver.
  • Sende informasjon om overordnet innhold og organisering til programkoordinator ved Kunsthøgskolen i Oslo.
  • Delta i innkalte møter med Kunsthøgskolen

Underveis i praksisperioden

  • Skaffe kvalifisert vikar ved evt. sykdom hos praksislærer, og ved langtidsfravær hos praksislærer varsle emneansvarlig for praksisopplæring ved Kunsthøgskolen om dette.

Etter praksisperioden

  • Sende faktura for gjennomført praksis i henhold til spesifisert fakturakontrakt innen utgangen av studieåret.
Praksislærer ved partnerskoler

Praksisveileder har det fagdidaktiske hovedansvaret for planlegging og gjennomføring av praksisopplæring for sin studentgruppe i henhold til PPU’s studie- og emneplan.

Før praksisperioden

  • Sette seg inn i emnebeskrivelse i PPU studieplan og øvrig info om praksisopplæring på KHiOs nettside, samt delta på informasjons- og evalueringsmøter om praksis.
  • Tilrettelegge for 2-3 besøk for observasjon og førveiledning for å avklare forventninger og rollefordeling, samt rammer for praksis (omfang, innhold og oppgaver). (link tilbake til prosentfordeling)
  • På bakgrunn av førveiledning, beslutte studentenes rammer for praksis som bestreber en variert og helhetlig sammensetning av praksisoppgaver, samt informere studentene om dette senest 14 dager før praksisstart. Dette legger rammen for studentenes overordnet undervisningsplan. Link til innleveringsfrister

Underveis i praksisperioden

  • Veilede studentene i forbindelse med planlegging, gjennomføring, utvikling og evaluering av løpende undervisning og støtte studentene i utvikling, evaluering og videreutvikling av øktskjema for undervisningstimene.
  • Praksislærer skal også følge opp studentene i øvrige arbeidsoppgaver ved skolen og bidra til å integrere studenten i arbeidsmiljøet og partnerskolen som helhet.
  • All praksis skal være veiledet og følges opp med veiledningssamtaler. Link til veiledning
  • Tilrettelegge for praksisbesøk av, og være til stede i felles vurderingssamtale ledet av emneansvarlig ved KHiO. Link til vurdering
  • Foreta en faglig vurdering av studenten i henhold til læringsutbyttebeskrivelser i studieplanens emnebeskrivelse for praksisopplæring og gitte kriterier i vurderingsskjema etter endt praksis. Denne skal leveres digitalt. Link til vurdering
  • Dersom studenten står i fare for å ikke bestå en praksisperiode grunnet manglende arbeidskrav (link til fravær og arbeidskrav) eller læringsutbytte (Link til vurdering og fare for ikke bestått) i emnet praksisopplæring, må praksislærer ta kontakt med emneansvarlig umiddelbart.
  • Vurdere skikkethet og melde fra til emneansvarlig i tråd med retningslinjene for skikkethetsvurdering. Link til skikkethet

Etter praksisperioden

  • Foreta sluttvurdering av studentenes læringsutbytte senest 3 uker etter endt praksis (link til vurdering)
  • Delta i evaluering som ledd i kvalitetsutviklingsarbeid ved praktisk-pedagogisk utdanning i scenekunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.