Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Barokk-operaer og flytende kjønnsidentitet

Prosjektleder: Jacopo Spirei

Vitenskapelig sammendrag

Opera er en kunstform som tradisjonelt har vært preget av stereotype kjønnsrolle-fremstillinger. Selv i relativt nyskrevne musikkdramatiske verk er denne stereotypien fremtredende.

Går man til barokkens operaer dannes imidlertid et annet bilde. Barokken som kunsthistorisk periode var preget av overskridelse og en streben mot en større enhet. Innenfor opera ga dette seg utslag i overskridelser og flytende skillelinjer, også når det gjaldt kjønn.

I inneværende sesong setter vi opp to barokke operaer på Operahøgskolen hvor nettopp overskridelser av tradisjonelle kjønnskategorier er fremtredende, nemlig Julius Cæsar og Orpheus. Kvinneroller spilles av menn, og omvendt. Med dette som utgangspunkt vil jeg som regissør i samarbeid med regissør Stefan Herheim utforske flytende kjønnsidentitet fra et kunstnerisk perspektiv.

Operaene Julius Cæsar og Orpheus er mye spilt rundt om i verden. Noen vil hevde at dette har å gjøre med den kunstnerisk energi som ligger i kjønnsmessige overskridelser. Jeg ønsker å utnytte dette kunstneriske overskuddet til å skape musikkdramatiske verk som kommuniserer med vår tids kunstneriske og politiske diskurs.

Fakta om prosjektet

Prosjekttittel Barokk-operaer og flytende kjønnsidentitet
Prosjektleder
  • Jacopo Spirei
    Kunsthøgskolen i Oslo
Prosjektdeltakere
  • Nils Harald Sødal
    Kunsthøgskolen i Oslo
Startdato
Sluttdato
Prosjektstatus Aktivt
Avdeling Operahøgskolen