Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Seminar/konferanse

Ballets Russes og moderniteten – estetisk innovasjon og syntese

Ballets Russes og moderniteten – estetisk innovasjon og syntese

Åpent seminar med rom for diskusjon, møter og utveksling på tvers av kunstfelt. Gjør innflytelsen fra 1900-tallets mest innflytelsesrike ballettkompani seg gjeldende også i dag? Og hvilke sider av den kanoniserte historien om Ballets Russes bør vi nyansere?

Ballets Russes (1909-1929) er kjent som kompaniet som reformerte den klassiske balletten og banet vei for moderniteten gjennom dristige og overskridende valg av form, uttrykk og tematikk. Kompaniets leder, impressario Sergej Djagilev, kuraterte et utstrakt samarbeid mellom datidens ledende samtidskunstnere; koreografer, dansere, komponister, billedkunstnere og designere, som sammen skapte en syntese mellom tradisjon og et nyskapende modernistisk uttrykk. Nijinsky, Fokine, Stravinky, Debussy, Kandinsky, Picasso, Bakst og Chanel er alle eksempler på kunstnere med tilknytning til kompaniet. Innflytelsen fra Ballets Russes kan leses inn i temaer knyttet til estetiske valg, kjønnsuttrykk, performativ fysikalitet og kunsthistoriske perspektiver.

Seminaret lørdag 9. februar kl. 10.30 - kl. 16.00 på scene 4 er åpent for alle. Ingen påmelding. Gratis adgang. Ta med egen lunch, kaffe blir servert.

Program:

* Hanna Järvinen (Uniarts, Helsinki): Rewriting Dance History: the Ballets Russes in the Contexts of Early Twentieth-Century Dance (Foredraget holdes på engelsk) 
I lærebøkene fremstår det russiske kompaniet som ble ledet av impressario Sergei Diaghilev fra 1909 til 1929, som et banebrytende kompani som reformerte ballett som kunstform og påvirket retningen for scenedans mer generelt. Ved å se på hvordan kompaniet ble fremstilt i Russland, Frankrike og Storbritannia, vokser det frem et mer nyansert bilde – Diaghilevs devaluering av den kvinnelige varietédanseren.

** Mona Pahle Bjerke (KHiO) og Kathrine Tolo (KHiO): Kunstens fortropper.    Mona Pahle Bjerke og Kathrine Tolo møtes i en samtale om viktige strømninger innen kunst og mote/kostymehistorie rundt århundreskiftet.

*** Tim Almaas (KHiO) og 1. år BA klassisk ballett (KHiO): Dame Alicia Markova – i går, i dag og i morgen, en presentasjon og demonstrasjon

**** Asbjørn Schaathun (Norges musikkhøgskole): Stravinsky og dansen    Igor Stravinsky er uomtvistelig en av de mest markante komponistene i det 20.århundre. Svært mange av hans viktigste verker ble til som balletter og hans fornyende rytmiske språk var ikke minst inspirert av dans og bevegelse. I sitt foredrag vil Asbjørn Schaathun starte med det revolusjonerende Vårofferet fra 1913, og derfra fortelle litt om hvordan Stravinskys tonespråk og måter å arbeide som komponist, var som skapt for dans.

***** Sigrid Øvreås Svendal (Danseinformasjonen): Ballets Russes og Norge    I dette korte foredraget peker Sigrid Ø. Svendal på noen forbindelser mellom Ballets Russes og Norge. Hun vil komme inn på hvilken betydning Ballets Russes spilte for dansen i Norge og vise til flere nordmenn som var tett knyttet til Ballets Russes og det etterfølgende kompaniet Ballet Russe de Monte Carlo.

Seminaret avsluttes med en samtale ledet av Sigrid Øvreås Svendal.

* Dr Hanna Järvinen er forsker og forfatter. Hun er spesialist på dans fra det tidlige 20. århundet med en særlig interesse for kunstnerskap og kanonisering, og forfatter av boken Dancing Genius (Palgrave, 2014). Järvinen er blant annet tilknyttet Performing Arts Research Centre ved University of the Arts Helsinki, Turku Universitet og De Montfort University i Leicester.

** Mona Pahle Bjerke er høgskolelektor i kultur og samfunn ved KHiO, kunsthistoriker og kritiker. Hun anmelder billedkunst i NRK og underviser. Hun tok hovedfag i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo våren 2003 med en oppgave om malerisk og fotografisk representasjon i Gerhard Richters abstrakte malerier fra 1999. 
Kathrine Tolo er scenograf og kostymetegner, professor i kostymedesign ved avd. Design, KHiO, og professor i kostymedesign ved Akademi for scenekunst, HIØ. Tolo har arbeidet med kostymer, skulptur, lysdesign og scenografi innen opera, tv, film, reklamefilm, teater og dans, i Norge og internasjonalt. Hennes brede erfaring omfatter sceneutrykk fra store mainstream teaterforestillinger via fremstående danseforestillinger til en rekke prosjekter av ulik art – alle med en sterk,visuell signatur.

*** Tim Almaas er professor i klassisk ballett ved avd. Dans, KHiO. Han er utdannet ved den Kungliga Svenska balettskolan og har en karriere som solist ved en rekke internasjonale ballettkompanier. Han har danset de fleste ledende rollene fra det 19. århundres klassiske balletter, samt roller i neoklassisk og moderne repertoar. Almaas har jobbet med en rekke av det forrige århundrets fremste dansere og koreografer, og har også selv koreografert ved siden av sitt pedagogiske arbeid.

**** Asbjørn Schaathun er komponist og professor i komposisjon ved Norges musikkhøgskole (NMH). I sitt arbeid med computerstøttet komponering har han vært en pioner i Norge. Han har mottatt en rekke priser, blant annet Lindemanprisen i 2008 «for den store betydning hans arbeide som komponist har hatt for landets musikkliv». Ved siden av å komponere har han skrevet en rekke artikler om andre komponister og deres musikk. Han er også grunnlegger av Musikkhøgskolens Samtidsensemble og dets profesjonelle etterfølger Oslo Sinfonietta.

***** Sigrid Øvreås Svendal er historiker/førsteamanuensis med doktorgrad fra Universitetet i Oslo (UiO), hvor hun har forsket på scenedansens utvikling i Skandinavia og amerikansk påvirkning innen dansekunsten. Hun har vært ansatt ved UiO, Kulturdepartementet og nå ved Danseinformasjonen, i tillegg til å arbeide frilans med skribent- og undervisningsvirksomhet. Svendal har også en treårig danse- og pedagogutdannelse fra Den Norske Balletthøgskole

Seminaret arrangeres av avdeling Dans ved Kunsthøgskolen i Oslo, i samarbeid med historiker og fagkonsulent Sigrid Øvreås Svendal/Danseinformasjonen. Arrangementet er del av en seminarserie som ser på modernisme og dans i sammenheng med kunsthistorie, historiske hendelser og samfunnsmessige endringer. Seminaret er knyttet til interne temauker ved avdeling Dans, som inkluderer klasser, innstudering, workshop og samtaler og er støttet av Utvalg for kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning på KHiO.