Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Utstilling

The Other Wild, en utstilling av Liv Bugge på Interkulturelt museum, 2018. Svarthvitt bildet: Museet for Universitet og vitenskapshistorie.
Fargebildet: Istvan Virag.
The Other Wild, en utstilling av Liv Bugge på Interkulturelt museum, 2018. Svarthvitt bildet: Museet for Universitet og vitenskapshistorie. Fargebildet: Istvan Virag.

The Other Wild

Liv Bugge, stipendiat ved Kunstakademiet, åpner utstillingen The Other Wild på Interkulturelt museum 15. november.

Kunster Liv Bugge undersøker hvordan normative oppfattelser er innbakt i ulike samfunnsinstitusjoner. Bugge er stipendiat ved Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo, og utstillingen inngår som en del av hennes avsluttende PhD arbeid.

om; interkulturelt museums utstilling The Other Wild

Kort om Liv Bugges stipendiatprosjekt:

The Other Wild

The Other Wild undersøker normative strukturer som styrer levende liv så vel som det ikke- levende. Prosjektet har som mål å se på hvordan systemer av kontroll og normativitiet virker i dagens kropper gjennom å undersøke om og hvordan disse konstruksjonene skviser ut, eksluderer og demoniserer hva vi kan kalle “wildness”, både på individuellt og strukturellt plan i samfunnet. Hva består i såfall denne “wildness”, villheten i?

Med utgangspunkt i kroppen som individuell og politisk størrelse, ser Bugge på normative elementer ved den norske og skandinaviske velferdsstaten. Hun bruker begrepet "strukturell magi" som et verktøy for å se på paranormal (bortenfor normal) og inter-normal aktivitet utført i strukturer som offentlige institusjoner, samt i den individuelle og kollektive kroppen.

Forskningen er strukturert rundt to forskjellige institusjoner, det Geologiske museet i Oslo, og Oslo-, Ullersmo- og Eidsberg fengsler. Bugges utgangspunkt er språkliggjøring gjennom berøring. Materiale, kropp eller hud møter noe annet, og et avtrykk opptrer i eller på hverandre. Ved å undersøke kunst som konfrontasjon, plukker Bugge opp Denise Ferreira Da Silvas2 tanker, der hun peker på kunst som konfrontasjon som en måte å overkomme kunst som representasjon, og den gjentagende "othering" som representasjonen bringer. Dermed blir The Other Wilds viktigste oppgave å gjennom kunstnerisk forskningspraksis lete etter potensiell motstand innenfor strukturer som forvalter og kontrollerer det levende og ikke-levende.