Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Forelesning

Watching and Writing about Dance

Watching and Writing about Dance

Hvilken funksjon har kunstkritikken i dagens mediebilde og hvilke metoder finnes for dansekritikken. 

Kritikerne Donald Hutera og Roslyn Sulcas vil i dette uformelle, underholdende og informative foredraget dele av sine erfaringer og innsikter som profesjonelle dansekritikere. De er begge interessert i hvilken funksjon kunstkritikken har dagens mediebilde og hvilken metoder som finnes og kan finnes for dansekritikken. De vil videre behandle spørsmål om hvilken rolle og betydningen dansekritikken har hatt historisk.

Foredraget er en del av Dansekritikerrørsla som er et nytt initiativ for å løfte frem dansekritikk i Norge. Utgangspunktet er en medievirkelighet der dans i liten grad er en del av det offentlige ordskiftet. Målet med prosjektet er å styrke kunnskapsnivået om dans og koreografi mellom kritikere og publikum og bidra til et faglig løft for dansekritikken i Norge.

Dansekritikerrørsla er utviklet i et samarbeid mellom Dansens Hus, Black Box teater, Kunsthøgskolen i Oslo avdeling Dans og kritiker Anette Therese Pettersen, og er støttet av Kulturrådet og Fritt Ord.

Foredraget holdes på engelsk og det er gratis adgang.

https://www.facebook.com/events/1732186240158164/