Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Forestilling

Anima

Anima

Uroppføring av operaen Anima av Håkon Daniel Nystedt og Peter Bäckström.

Handlingen henter sitt utgangspunkt i en scene malt opp av forfatteren Italo Calvino: To menn, begge forfattere, holdes fanget uten å vite hvilke anklager som rettes mot dem. De er usikre på hvor de er, men bruker tiden på å skrive. Begge lengter derfra. En dag får de øye på en kvinne. Hvem er hun? Hvorfor er hun her? Og viktigere – kan hun hjelpe dem fri?

Dirigenten og komponisten Håkon Daniel Nystedt og regissøren og librettisten Peter Bäckström har lenge gått med ideen til dette verket, og i forbindelse med Håkon Daniel Nystedts stipendiatstilling ved Operahøgskolen har det latt seg realisere.

I sin kunstneriske forskning ved KHiO, ser Håkon Daniel Nystedt på muligheter for å bruke impulser fra teaterregi i operasammenheng. Solistensemblet består av to operasangere og en skuespiller som synger.

Anima: Ifølge Carl Gustav Jung en feminin personifikasjon i mannens underbevissthet; en symbolsk figur som kan opptre i drømmen og som personifiserer de feminine tendensene i mannens psyke. Anima spiller, ifølge Jung, rollen som veiviser til den indre verden og til selvet. Motsatsen hos en drømmende kvinne kalte Jung for animus, som på samme måte personifiserer de maskuline tendensene i kvinnens psyke.

Medvirkende:

Den ene forfatteren: Violetta Peschanskaya
Den andre forfatteren: Karen Mathilde Heier Hovd
Kvinnen: Anette Sissener Amundsen

Klarinett: Josefine Høydahl
Fiolin: Magnus Boye Hansen
Bratsj: Nanna Ikutomi Sørli
Cello: Ulrikke Henninen
Klaver: Torgeir Koppang

Musikalsk ledelse: Håkon Daniel Nystedt
Regi: Peter Bäckström

Velkommen til forestilling - Gratis adgang!