Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Workshop

Hvordan bygge en bærekraftig karriere?

Hvordan bygge en bærekraftig karriere?

Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse har sammen med National Opera Studio i London og Operahøgskolen utviklet en intensiv workshop rettet mot scenekunstnere.

Fokuset blir viktige temaer som inngår i bygging av bærekraftige karrierer for scenekunstnere. Ledende internasjonale pedagoger med spisskompetanse fra National Opera Studio skal forelese og lede undervisningen.

I et tettpakket program over to dager skal vi fokusere på blant annet disse temaene:

  • Karrieremål og strategier for egen kunstnerisk utvikling
  • Mestring under press: auditions og konkurranser 
  • Mental helse og motstandskraft 
  • Digitale medier og kunstnerisk formidling
  • Nye krav og forventninger fra operaindustrien
  • Hvilke verdier vil du formidle i bygging av din egen merkevare?
Program torsdag 27. oktober

10.00–11.30: The Resilient Performer, RS. 
11.30–11.50: Pause
11.50–13.00: Personal branding, PDT. Hvordan promotere seg selv på en profesjonell måte i sosiale medier.

Program fredag 28. oktober

12.00–13.00: Performance psychology
13.00–14.00: Lunsj
14.00–15.30: Demystifying Auditions. Diskusjon om ulike typer auditions og prestasjonskrav – live, online, konkurranser, presentasjon, repertoar og kamerateknikker.
15.30–16.00: Pause
16.00–17.30: Thinking Differently. Om det britiske og internasjonale operalandskapet, innovasjon i bransjen, NOS, og opplæring innen operakarrierer.

Påmelding:

Meld deg på via nettskjema. Det er gratis å delta.

Fra National Opera Studio, London:
Emily Gottlieb, Chief Executive / Ralph Strehle, performance coach / Peter Di-Toro, Head of Marketing and Digital

Fra Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse:
Lars Hallvard Flæten, Executive Director / Ane Wadd-Oseth, Project Manager

Fra Operahøgskolen, KHiO: Anna Einarsson, Dekan

Biografier

Emily Gottlieb

Emily Gottlieb har vært administrerende direktør for National Opera Studio siden 2015. Før dette tilbrakte hun 15 år i Royal Opera House i London. Hun begynte som Stage Manager, hvor hun ledet over 60 produksjoner for operahuset. Deretter fikk hun en ledende rolle i organisasjonsutviklingen av ROH, under administrerende direktør Alex Beard. Her fikk hun designe og utvikle sitt første Internal Engagement Programme. Hun har jobbet som scenedesigner, selskapsleder eller sceneleder ved ledende operaselskaper over hele verden, som Glyndebourne Festival Opera, Victoria State Opera, European Union Opera og Grange Park Opera. I tillegg er hun grunnleggerdirektør for sektorstøtteorganisasjonen Opera UK, bestyrer for Buxton International Festival og Wandworth BID, stipendiat ved Royal Society for Arts og coach i relasjonsdynamikk.

Peter Di-Toro

Peter Di-Toroer ansvarlig for NOS sin kommunikasjon, merkevarebygging, nettside og markedsføring. Han jobber tett med lederen for filantropi og administrerende direktør for å sikre at all kommunikasjon gjenspeiler og forsterker organisasjonens visjon og verdier. Peter tar med seg et vell av kunstmarkedsføringserfaring til studioet, etter å ha jobbet med orkestre, spillesteder, plateselskaper, festivaler og artister. Tidligere ledet han et landsdekkende merkevareprosjekt som en del av Guildhall School of Music and Drama sin nye strategiske plan for Guildhall Young Artists Programme. Før dette har Peter jobbet som sjef for markedsføring og kommunikasjon ved National Youth Orchestra of Great Britain, Marketing Executive for klassisk musikk ved Barbican Centre, i tillegg til markedsføringsstillinger for en rekke store og uavhengige plateselskaper som Warner Classics, EMI Classics, Decca, Signum og Naïve. Peters kjærlighet (mer en avhengighet!) for sang – og spesielt opera – begynte i en alder av 11 år da han ble valgt ut til å være en del av barnekoret i John Copleys produksjon av La bohème ved the Royal Opera House i London. Ved siden av rollen i studioet er Peter konsulent innen Arts Marketing og synger profesjonelt for en rekke kor rundt om i Storbritannia og i utlandet, inkludert Collegium Vocale Gent, Gli Angeli Genève, Dunedin Consort, Polyphony og Choir of the English Concer

Ralph Strehle

Ralph Strehle er Performance Coach ved National Opera Studio. Før han ble direktør for Mascarade Opera Studio i Firenze, var Ralph assisterende leder for vokalstudier, foreleser og forsker ved Royal Conservatoire of Scotland. Som en ettertraktet prestasjons-coach spesialiserer han seg på audition og konkurranseforberedelse, designer individuelle psykologiske ferdighetsopplæringsprogrammer, og tilbyr topprestasjons-workshops og karriereledelse. Ved RCS foreleste han ved Vocal Studies Department og i Creative and Contextual Studies med søkelys på effektive øvingsteknikker. Etter å ha jobbet som klassisk utdannet sanger i Europa og Storbritannia, har Ralph førstehåndserfaring som gir ham en unik innsikt i en artists tankesett. Ralph jobber ofte som gjestelærer og foreleser ved institusjoner over hele Europa, slik som: National Opera Studio, Norges musikkhøgskole, Hamburg International Opera Studio, New Generation Festival, Kiri Te Kawana Foundation og Cardiff Singer of the World. Ralphs arbeid har vært gjenstand for artikler i Opera Now, Classical Music Magazine og mange andre publikasjoner.Skjult tekst

Lars Hallvard Flæten

Lars Hallvard Flæten er i dag daglig leder for Stiftelsen Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse og drev tidligere sitt eget selskap Scanarts Management AS. Han har musikkfaglig og økonomisk utdannelse og bakgrunn.
Med artisten i sentrum har han lang erfaring med prosesser som bygger konkurransedyktige musikere og ensembler. Lars har engasjert seg i internasjonalt musikksamarbeid, blant annet som visepresident i World Federation of International Music Competitions i Genève.

Ane Wadd-Oseth

Ane Wadd-Oseth er utdannet ved Handelshøyskolen BI med en bachelorgrad i Creative Industries Management. Hun har jobbet i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse siden 2014, og jobber i dag som prosjektleder med ansvar for alle konkurransens arrangementer. Hun har tidligere engasjert seg som styreleder for Oslo-Filharmoniens Venner og har siden 2018 vært nestleder i Oslo-Filharmoniens styre.

Anna Einarsson

Anna Einarsson, mezzo-sopran, er utdannet ved Musihögskolan i Malmö, Sverige og Operahøgskolen i Oslo. Hun har opptrådt ved konserter og festivaler over hele Europa og er representert i flere radio- og CD-innspillinger. Hun har mottatt Kungliga Musikaliska Akademien Stipend og en Grammy-nominasjon for innspillingen av Ståle Kleibergs opera «David og Batsheba». Anna har lederutdanning fra Handelshøyskolen BI og er fra 2021 dekan ved Operahøgskolen, KHiO.