Utstilling
Trans-form
Studentene ved 3. år bachelor design har laget en oppstilling av arbeidsbøker i forbindelse med høstens kurs i kunst- og designteori.
Studentene fra fagområdene grafisk design og illustrasjon, interiørarkitektur og møbeldesign, klesdesign og kostymedesign har jobbet i skjæringspunktet mellom kontekstuell teoretisk refleksjon og spekulativ visualisering omkring tematikker inspirert av covid-19s etterdønninger, reparasjon, wabi-sabi, dypøkologi, digitalisering og fremtidsdesign.
Velkommen!
Kort beskrivelse av emnet som ligger til grunn for arbeidet med arbeidsbøkene
Emnet tar i bruk utforskning av personlige og faglige erfaringer under og i etterkant av samfunnets respons på Covid-19 som en ressurs for refleksjon omkring design-arbeid. Kurset søker å åpne opp relevante spørsmål omkring design sin rolle og samfunnsansvar i etterkant av pandemien, med de endringer i arbeidsmåter og livsformer dette innebærer. Vår forståelse av (og praksiser rundt) reparasjon (og re-par-asjon), vil her danne et utgangspunkt for å reflektere og undersøke hvordan små og store skader er avgjørende for hvilke retning design-arbeidet tar, både i prosess og i resultat. Her vil vi blant annet ta inspirasjon fra wabi-sabi – den Japanske tradisjon for å omfavne skader i utviklingen av form – og perspektiver som utdyper forbindelsen mellom natur og kultur. Kurset søker slik å aktivt involvere erfaringene og ekspertisen som studentene har fra sine spesialiseringer i en undersøkende prosess og diskusjon. En prosess som øker både studentenes teoretiske forståelse og forståelsen av samspillet mellom praktisk og teoretisk utforskning. Prosessen dokumenteres i Arbeidsbøker.
Læringsutbytte for emnet
Gjennom kurset vil studentene utvikle arbeidsvaner med å lese og drøfte tekster i forbindelse med egen forskning i et tema: i.e. å gå fra å lese tekst-innhold til å lete etter funn i tekster. Studentene vil oppnå en innføring i å arbeide teoretisk og visuelt med arbeidsbøker, og bruke dem til å drive seg selv fremover og dokumentere egen progresjon. Studentene vil slik få en basis- innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning i designfeltet. Studentene skal gå ut av kurset med en reflektert forståelse av fagene sine og tverrfaglig
praksis i og mellom fagområdene. Studentene skal ha en grunnleggende forståelse av forbindelsen mellom natur og kultur, som designere i kraft av sin yrkesutøvelse vil bidra til, og erfaring med hvordan en dypøkologisk forståelse av design vil medføre en profesjonsutvikling der forholdet til naturmiljøet er integrert.