Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 94, Firefox (Android) 92, QQ browser 10.4, UC browser 12.12, Android WebView 94, Baidu 7.12, Chrome 94, Chrome 93, Chrome 92, Chrome 91, Edge 94, Edge 93, Edge 92, Firefox 93, Firefox 92, Firefox 91, Firefox 78, Internet Explorer 11, Safari/Chrome (iOS) 15, Safari/Chrome (iOS) 14.5-14.8, Safari/Chrome (iOS) 14.0-14.4, Safari/Chrome (iOS) 12.2-12.5, KaiOS 2.5, Opera Mini, Opera Mobile 64, Opera 80, Opera 79, Opera 78, Safari (MacOS) 15, Safari (MacOS) 14.1, Safari (MacOS) 13.1, Samsung 15.0, Samsung 14.0

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Forestilling

Triologen 2021 – Opera Lab

Triologen 2021 – Opera Lab

Et samarbeidsprosjekt mellom studenter fra Operahøgskolen, Designhøgskolen, Norges Musikkhøgskole og Institutt for Scenekunst.

Merk: Det er ikke mulig å bestille billetter til denne forestillingen. Grunnet smittevern er forestillingen ikke åpen for eksternt publikum.

Varmt velkommen til Triologen 2021! Det er fjerde året på rad vi gjennomfører dette samarbeidsprosjektet. Årets premiere skulle ha vært på Den Norske Opera, men de stengte dørene for all ekstern aktivitet denne våren, årets premiere er derfor på Scene 6 på KHiO.

I år deltar studenter fra Operahøgskolen, Designhøgskolen, Norges Musikkhøgskole og Institutt for Scenekunst v. Høgskolen i Østfold. Studentene arbeider sammen på workshopbasis, fram mot en visning av tre korte musikksceniske produksjoner. Sangere fra Operahøgskolen, komponister og utøvende musikere fra Musikkhøgskolen, kostymedesignere fra KHiO og skuespillere fra Institutt for Scenekunst, har samlet seg i tre grupper for å jobbe prosessuelt fram mot musikalske iscenesettelser.

Tidligere år har de ulike verkene i Triologen vært arbeidet frem ut fra forskjellige temaer. I år tar alle de tre gruppene utgangspunkt i et konkret litterært verk; den klassiske teksten Antigone av Sofokles. Antigone er en rebell, en refusenik, idealist, martyr, helgen, pubertal, kriminell, suicidal og masochist. Hun er en av de mest omtalte og fortolkede karakterer blant filosofer, psykoanalytikere, feminister, litteraturkritikere og revolusjonære. Det er ikke mangel på mulige vinkler inn i denne tematikken, noe også årets tre forestillinger viser.

Mange anser opera som den mest konservative formen av alle kunstformer, ikke bare som kunstnerisk uttrykt på operascenene, men også i sin arbeidsform. I den grad nye operaer ser dagens lys er det som oftest en librettist og en komponist som har skapt” verket”. Sangere og musikere får gjerne noter på et relativt sent stadium og startet innstudering etter det, mens en scenograf og en instruktør som står for iscenesettelsen. I andre teateruttrykk har denne arbeidsdelingen for lengst fått alternativer, og nye samarbeidsformer har tatt sin plass i teaterarbeidet helt opp på de store scenene. Triologen har helt fra starten vært tenkt som en mulighet for studenter og stipendiater ved KHiO, Intitutt for Scenekunst og NMH for å ha et annet utgangspunkt og en annen prosess, i arbeidet med musikkdramatiske stykker. Utgangspunktet har vært at sangerne, musikerne, komponistene, designerne og dramatikerne sammen starter prosessen med å skape noe. Operasangere får veldig sjeldent delta så tidlig i en prosess, noe andre scenekunstnere som skuespillere og dansere ofte gjør. Det samme gjelder klassisk utdannede musikere, som oftest kommer senest av alle inn i prosessen hvor de vanligvis får ferdige noter de skal spille. I dette prosjektet er alle med fra start og enes om konsept og prosess. Oppgaven i seg selv kan betraktes som en kunstnerisk refleksjon, og målsettingen er ikke nødvendigvis å lage perfekte, ferdigstilt kunstnerisk forestilling. Iscenesettelsen er virkeliggjøringen av samarbeidet, der alle momenter i samarbeidsprosessen smelter sammen og eksponeres i tid og rom. Å finne frem til egnede samarbeidsmetoder for å integrere hverandres kompetanse og estetiske preferanser vil derfor bli en sentral del av oppgaven.

Program Triologen gruppe 1 – De vender alltid tilbake

Nedbryteren: Pauline Aase, sopran
Opprettholderen: Nina Alexandra Barretto, sopran
Skaperen: Aleksander Skovly, bariton
Menneskene: Larissa Tereščenko, fiolin & Guoste Tamulynaite, piano

Konsept: Marte Røyeng og Guoste Tamulynaite
Musikk og libretto: Marte Røyeng
Scenografi og kostymer: Guoste Tamulynaite
Verket er utviklet i et samarbeid mellom de ovennevnte

OBS! Forestillingen har skarpt blinkende lys

Startpunktet for operaen var Sofokles’ Antigone, men i stedet for å fortelle tragediens historie om kolliderende krefter på menneskeplan, har vi trukket ut essensen av hovedkarakterene som skapende, opprettholdende og ødeleggende krefter. Operaen hever seg opp fra menneskets perspektiv, til å handle om relasjonen mellom menneskerasen og Jorda. Jordkreftene styrer syklusen liv-død-liv. Menneskene er fanget i en illusjon om å opprettholde en evig vekst. De forstår ikke at alt som skapes også må ødelegges og brytes ned. Når menneskene stadig fyller på med mer enn det Jorda kan ta imot, er løsningen at Jordkreftene bryter inn. Menneskene tvinges inn i kretsløpet igjen, tilbake «inn i jorden». Slik får Jorda puste igjen – og kan fortsette som før.

Kraften som skaper
Kraften som opprettholder
og Kraften som bryter ned

De følger med
på alle disse menneskene
De har allerede sett dem
reise seg fra jorden
strekke seg opp
falle tilbake
Ned i jorden råtner de
de vender tilbake
og Kreftene ser dem
bygge, sprenge
legge betonglokk over et rykende krater
mens partikler i vinden og regnet
renner ned på gresset

Kreftene ser dem
i en begravd oldtidsby
i skyggen av en vulkan
fylle gips i hule skikkelser
avdekke seg selv
fra under asken

Menneskene med lysglimt og røyk
fanget i seg selv
liv fanget i seg selv
før de dekkes over
renner tilbake
inn i jorden

Myke hoder
knasende skaller
dekkes til
før de sprenger seg ut
og opp
fra en full brønn
vender tilbake
Kraften som skaper
Kraften som opprettholder
og Kraften som bryter ned

Program Triologen gruppe 2 – Mellom de levende og de døde

Antigone våkner opp etter sin død, og leter etter sin avdøde bror, Polyneices!

Libretto: Frederikke Hooge, Thea Brix, Penelope Spanou og Benjamin Knutsen
Musikk: Benjamin Knutsen
Regi: Frederikke Hooge
Kostymer og Scenografi: Lærke Bang Barfod

Thea Brix, Sopran
Viktoria Joner, Sopran
Simon Thorbjørnsen, Bariton
Frederikke Hooge, Skuespill
Åsmund Soldal, Slagverk

Antigone
Mørket er så hvitt
Mine øyne smelter

Persephone
Du sitter i lysets sjakt
du trår på randen av en avgrunn!
Mellom de levende, og de døde

Antigone
Den eneste vei jeg valgte
Går mot mørkets tunge slør
Hvor jeg vil forenes
Med mine kjære

Persephone
I den ene verden vil du savne den andre
I mørket vil hvert et ansikt forbli fremmed
Sorgløs, venneløs, bryllupsløs

Antigone:
Vis meg den riktige vei
Til mitt evige hjem!

Persephone

Over din skjebne felles ingen tårer!
Så hvorfor, vil du møte dødens hersker?

Antigone
jeg ville… jeg ville…. Jeg ville bare se havet.

Program Triologen gruppe 3 – De Etterlatte

En kammeropera for tre solister, en skuespiller, ensemble og elektronikk

Komponist: Martin Korssletten
Med-komponist: Fredrik Storsveen
Libretto: Madelen Larsen, Fredrik Storsveen, Clara Nergårdh
Regi: Fredrik Storsveen, Madelen Larsen, Alexandra Olsson, Martin Korssletten
Kostyme: Clara Nergårdh
Scenografi: Clara Nergårdh, Madelen Larsen, Fredrik Storsveen, Alexandra Olsson
Sminke: Alexandra Olsson: Clara Nergårdh

Synopsis
De Etterlatte starter der Sofokles sin historie om Antigone slutter. Antigones søster Ismene, kongen Kreon og den standhaftige vakten hjemsøkes av fortiden, og sliter med å bearbeide de valgene de tok som førte til Antigones død. De er fanget i et nostalgisk fengsel om det som aldri kan gjøres om, og det som aldri ble noe av. Finnes det en forløsning på denne tilstanden?

Aktører
Ismene: Hedda Lund, sopran
Kreon: Alexandra Olsson, mezzo-sopran
Vakten: Øystein Dulsrud Klungnes, baryton
Antigone: Madelen Larsen, skuespiller

Musikere
Andrine Erdal – Cello
Jonas Evenstad – Slagverk
Sunniva Norberg – Bratsj
Tomas Laukvik Nannestad – Teorbe