Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 94, Firefox (Android) 92, QQ browser 10.4, UC browser 12.12, Android WebView 94, Baidu 7.12, Chrome 94, Chrome 93, Chrome 92, Chrome 91, Edge 94, Edge 93, Edge 92, Firefox 93, Firefox 92, Firefox 91, Firefox 78, Internet Explorer 11, Safari/Chrome (iOS) 15, Safari/Chrome (iOS) 14.5-14.8, Safari/Chrome (iOS) 14.0-14.4, Safari/Chrome (iOS) 12.2-12.5, KaiOS 2.5, Opera Mini, Opera Mobile 64, Opera 80, Opera 79, Opera 78, Safari (MacOS) 15, Safari (MacOS) 14.1, Safari (MacOS) 13.1, Samsung 15.0, Samsung 14.0

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Forestilling

Dager under av Arne Lygre. Foto: Johannes Laukeland Fester Sunde
Dager under av Arne Lygre. Foto: Johannes Laukeland Fester Sunde

Dager under av Arne Lygre

Hvor langt er de villige til å gå for å være en del av et fellesskap – være en del av historien.

Grunnet Oslo kommunes videreførte tiltak for å bekjempe koronasmitte er forestillingen ikke tigjengelig for publikum.

Du er Jente, sier Eier. Jente? Jente her. I denne historien. Hvilken historie? Min. Min historie. Og litt min, også, sier Kvinne. Du har ingen historie ennå. Du er til for meg. Du er litt til for meg også, sier Kvinne. Vi fant deg. Eier fulgte deg på avstand en stund, før vi bestemte oss, sier Kvinne. Hvor fant dere meg? På gata. Vi bestemte oss fort. I grunnen. Ganske fort. Du skulle ikke være der du var, tenkte jeg. Tenkte vi. Litt min tanke også, det, sier Kvinne. Deg kunne vi hjelpe, tenkte jeg da Eier fortalte om deg. Eier? sier Jente. Jeg. Eier av hva? Dette huset. Dette rommet. Disse reglene. Denne historien. Deg. Nå. Du eier ikke meg, sier Jente. Du har vært gjennom det verste, sier Eier. Det er langt igjen, sier Kvinne.

Eier, Kvinne og Jente vier seg til et selvskapt fenomen for å oppleve mening gjennom tilhørighet. Hvor langt er de villige til å gå for å være en del av et fellesskap – være en del av historien.

Medvirkende:
Skuespillere: Monica Dybwad, Arjan Nilsen, Jonas Hoff Oftebro (3. år bachelor skuespillerfag KHiO)
Regi: Maria Drangeid (3. år bachelor regifag KHiO)
Kostyme og strikkedesign: Julie Lundgaard Christophersen (1. år master design KHiO)
Scenografi: Oda Holmvik Bredvold (bachelor scenografi NTA/HIØ)
Lysdesign: Mathias Lundgren
Foto: Johannes Laukeland Fester Sunde

Veiledere:
Veileder skuespill: Espen Klouman Høiner
Veileder regi: Peer Perez Øian
Veileder kostyme: Christina Lovery
Veileder scenografi: Serge von Arx

Om perioden:

Skuespillerfag

I Skuespillerfag 3 skal skuespillerutdanningens forskjellige ferdigheter integreres i arbeidet, og bidra i utforming av en eller flere teaterforestillinger med klare kunstneriske ambisjoner. Studentene skal øves i å jobbe med avanserte sceniske skikkelser som har omfattende prosesser i utfordrende teaterunivers. Studentene skal ha med seg ferdigheter, kunnskap, erfaringer og kompetanse fra hele studiet inn i arbeidet.

Læringsutbytte:
- kunne ta ansvar for kompleksitet og dybde i skikkelsens sceniske liv
- evne å anvende dramaturgisk tenkning i sitt arbeide som skuespiller
- ha reflektert over de estetiske og etiske valgene underveis
- kunne uttrykke seg gjennom faglig terminologi rundt kunstneriske kollektive arbeidsformer

Regifag

Studentene skal iscenesettelse en dramatisk tekst med fordypning i skuespillernes psykologiske strategier. Studentene skal lete frem sceniske virkemidler som oversetter prosaens innhold og språk til scenen. Studenten skal ha en praktisk forståelse for bruk av sceniske virkemidler knyttet til lys, lyd og rom. Studentene skal også ha en forståelse av verksteder og organisering av disse, arbeidsledelse, forestillingsledelse og økonomistyring. I tillegg skal studenten forstå og kunne bruke skuespillerens ulike virkemidler som kropp, stemme, tale.

Læringsutbytte:
-kunne utvikle en scenisk analyse med utgangspunkt i en dramatisk tekst
-kunne virkeliggjøre analysen gjennom improvisasjon
-kunne bruke sidestilte teatrale virkemidler i kombinasjon med hendelsesbasert struktur
-kunne forstå tekniske sider ved scenisk produksjon og beherske bruk av lys, lyd, andre audiovisuelle virkemidler og rom til å realisere emnet