Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Visning

James Benning: Oppmerksomhetens økologi

James Benning: Oppmerksomhetens økologi

Visninger med James Benning på Cinemateket. 

I samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo.

Introduksjon av Mike Sperlinger ved Kunstakademiet

Noen filmer er uvanlige i den forstand at de lærer oss hvordan vi skal se dem: nettopp slik er filmene til James Benning. Ved første blikk virker det som at filmene hans mangler mye av det vi forventer av film på kino: plot, handling, til og med menneskelig tilstedeværelse. (På denne måten minner de litt om Norges Slow TV.) For det meste består de av statiske bilder av amerikanske landskap, men langsomt oppdager vi at disse filmene på ingen måte er så enkle som de fremstår. Terskelen for hva som teller som en hendelse endrer seg, slik at vi etter hvert blir dratt inn i mange små dramaer av tvil og forventning: Er det noe som kommer ut av tåka over denne engen? Skal toget ha passert før scenen er over? Ser vi på en sky eller røyk?

En annen overraskelse er at minimalistiske filmer kan være så lekende. Egentlig har mange kritikere observert Bennings «deadpan-humour», med spor av komedier fra filmens tidligste dager da kameraet også ofte var helt statisk. Selv om filmene hans kan virke som den reneste form for dokumentarfilm begynner vi etter hvert å mistenke at det vi ser og hører er mer konstruert enn vi kunne forestilt oss.

Benning har vært veldig innflytelsesrik, selv om filmene hans sjelden vises. Han har vært lærer på California Institute of the Arts siden åttitallet, og kurset hans om ‘Listening and Seeing’ er legendarisk. Som en utvidelse av sin praksis som filmskaper pleide han å ta studentene med ut i forskjellige landskap – en ørken, et oljeraffineri, en øde by – kun for å være oppmerksomme.

Bennings filmer er en type landskapskunst, og kanskje låner han like mye fra maleriets historie som fra filmens. Men det er også et dagsaktuelt og pressende aspekt ved Bennings forpliktelse til «listening and seeing»; filmene hans tegner forbindelser mellom økologiske spørsmål og den såkalte «oppmerksomhetsøkonomien». Bak Bennings vakre, tålmodige bilder ligger en forståelse av at vi ikke lenger kun kan se på naturen som et bakteppe for menneskenes aktivitet.

Bakgrunn og billettinfo

Oppmerksomhetens økologi (mer info om filmene som vises, og billettinfo)

Les Kunstakademiets Mike Sperlingers introduksjon av Benning.