Utstilling
Signe Becker: For tilværelsen
Den renner gjennom kroppen min. Noen ganger renner den på tvers. Fra den ene hånden, armen, opp til skulderen, sneier hjertet og lungene og videre ut gjennom den andre armen, hånden, fingrene. Sakte, men konstant, renner den eller siver den gjennom meg, denne seige, tjukke erfaringen.
Åpning 09.11 kl.14. På trappa til Museet for samtidskunst, Bankplassen 3, Oslo. Cynthia aka Signe Emmeluth spiller saxofon under avdukingen.
Maleri, skulptur, installasjon glir over hverandre i "For tilværelsen". I dette arbeidet har Becker latt seg inspirere av Christian Kroghs maleri “Kampen for tilværelsen” fra 1889 og av Oslos kulturpolitikk og dens konsekvenser for bygninger, kunst og kunstnere. Becker er for tiden doktorgradsstipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo hvor hun undersøker mellomrommet mellom teater og billedkunst og arbeider transdisiplinært mellom feltene. I «For tilværelsen» er den klassiske håndmalte kulisseveggen utgangspunktet for en kroppsliggjøring av den tilsynelatende døde flaten, opprinnelig forbeholdt avbildninger av omgivelser. Verket er et samarbeid med modell, kunstteoretiker og feminist Cynthia, Beckers alter ego.
"For tilværelsen" av Signe Becker er en del av BOA IPSP, plassert i offentlig rom innenfor Ring 2 i Oslo. Det er den fjerde utstilling BOA IPSP. BOA in Public Space Program er et kunst i offentlig rom prosjekt i regi av BOA (Billedkunstnere i Oslo og Akershus). Prosjektet finansieres av Oslo Kommune og er en del av Program for Bilfritt byliv. Kuratert og produsert av Glafira Severianova og Ivan Galuzin.
Signe Becker (f.1981) er billedkunstner og scenograf. Hun har en bachelor i Scenografi fra Akademi for scenekunst i Fredrikstad (2006) og en Master i designfag, visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo (2008).
Om Beckers doktorgradsprosjektet ved Kunsthøgskolen i Oslo:
Tableau Vivant, Levende bilde -Tableau Vivant som katalysator for utforskning av scenografiens muligheter i grenselandet mellom teater og billedkunst
Prosjektet består i å skape en serie tablåer skapt fra et visuelt, scenografisk utgangspunkt hvor hun bevisst sammenstiller konvensjoner fra både teaterrommet og kunstrommet i jakten på et tredje presentasjonsrom. Tableau Vivant - fransk for levende bilde, er en tradisjon fra tidlig 1900-tallet hvor objekter, rom og mennesker ble nøyaktig arrangert og komponert sammen i et frosset bilde. Bildet er stillestående, men levende fordi det betraktes over tid.
Kan en gjenoppdagelse av Tableau Vivant-tradisjonen bidra til å hviske ut skillelinjer mellom billedkunst og teater? Hvilke muligheter for dramatikk åpenbarer seg i tablåenes langsomme endringsprosesser? Kan en sammenstilling av teaterrommets og utstillingsrommets konvensjoner åpne opp for et tredje rom - et refleksjonsrom?
Beckers stipendiatprosjekt vil bestå av tablåer som er visninger, eller mer presist verk, hvor hun lar rommet, materialene, objektene og etter hvert menneskekroppen operere under billedkunstens idé om det visuelles egenverdi, samtidig som hun anvender teaterets virkemidler som tid, dramaturgi, lys og lyd. Gjennom en slik arbeidspraksis ønsker Becker å blåse nytt liv i Tableau Vivant-sjangeren.