Prosjektrealisering 2 - Iscenesettelse 2
Kort beskrivelse av emnet
Emnene Prosjektrealisering 1-3 videreutvikler studentenes forståelse av iscenesettelse gjennom ulike former for individuelle og kollektive presentasjoner, arbeidsdemonstrasjoner, etyder og forestillinger. Sentralt står konseptutvikling, undersøkelse, prosjektutvikling- og gjennomføring, resepsjons- og virkningsanalyse, dokumentasjon og formidling. De ulike formatene vil innebære møter med et differensiert publikum. Emnet vil sette studentene i stand til å skape og presentere sceniske uttrykk og forestillinger av høy kvalitet, som kan virke i relevante kontekster og synliggjør studentens kunstnerskap.
Prosjektrealisering 2 består av prosjektarbeid alene og i grupper, med henblikk på utveksling, forskyvning og perspektivering. Kunnskap om konkrete sammenhenger mellom rammebetingelser og potensiale undersøkes og videreutvikles.
Emnene Prosjektrealisering 1-3 er halvårlige emner som blir vurdert og avsluttet etter hvert semester. De bygger på hverandre og har en faglig progresjon. De leder frem mot emnet Masterprosjekt, som tas i 4 semester.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha fått relevant kunnskap om og erfaring med samarbeidende prosjektutvikling og realisering av den enkeltes genererte performative materiale
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformer kan være lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid og bestå i praktiske øvelser, kreative oppgaver, forelesninger, selvstudier, prosjektarbeid og skriftlige arbeider. Det legges vekt på videreutvikling av arbeidsfellesskap og samarbeidsmuligheter, og på kort vei mellom ide (egen, felles eller kuratert) og publikum. Ut ifra studentgruppens sammensetning tilpasses arbeidet progresjonen og målet med studiet.
Arbeidskrav for emnet er:
- Aktiv deltakelse og obligatorisk oppmøte til oppsatte tider for undervisning, veiledning, gruppearbeid, ekskursjoner, diskusjonsfora og kurs
- Innlevering og presentasjon av obligatoriske emneoppgaver til oppsatte frister
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få vurdering i emnet.
Studentens arbeid i emnet skal veiledes og vurderes underveis. Vurderingen underveis baserer seg på veiledning, lærervurderinger, gruppediskusjoner og egenrefleksjon over faglig utvikling sett i relasjon til emnets læringsutbytte.
Underveisvurdering og avsluttende vurdering gjøres av emneansvarlig pedagog. Emnet vurderes til bestått/ikke-bestått.