Kontekstualisering 5
Kort beskrivelse av emnet
Emnet Kontekstualisering skal gi studenten referanser og relevant begrepsapparat for å utvikle evnen til kritisk refleksjon rundt egen kunstnerisk praksis. Gjennom tolkning og drøfting av kunstfaglige tekster gjør studentene seg kjent med teoretiske tilnærminger som har preget kunstfaglig tradisjon og tenkning. Emnet vil vektlegge endringer innen estetiske så vel som sosiokulturelle perspektiver, og kan belyse eksempelvis ideologiske, feministiske, postkoloniale og etiske posisjoner.
I Kontekstualisering 5 får studentene kjennskap til ulike formidlings- og kuratorperspektiver som bidrar til refleksjon over egen kunstnerisk praksis i en offentlig sammenheng.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne reflektere over og kontekstualisere egen kunstnerisk praksis, gjennom bruk av hensiktsmessige referanser og relevant begrepsapparat
Undervisning og læringsformer
Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger og drøfting av tekster i grupper.
Arbeidskrav for emnet:
- aktiv deltakelse i undervisningen
- innlevering av tekst (ca. 500 ord)
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering i emnet.
Vurderingen ses i relasjon til emnets læringsutbytte og gjøres av emneansvarlig. Både den innleverte teksten og studentens deltakelse i undervisningen utgjør vurderingsgrunnlaget.
Det benyttes karakterene: bestått/ikke bestått.