Gard Olav Frigstad
Filosof, skribent og kunstkritiker. Utdannet ved Freie Universität i Berlin og Universitetet i Oslo (Magister i filosofi), undervist i filosofi ved NMBU, UiO, UiS, NTNU og KHIO, gjesteforeleser ved Valand, Göteborg. Arbeidet som fri skribent i årevis. Har gitt seminarer i teori, filosofi og antropologi og holdt skrivekurs ved Kunstakademiet i Oslo (KHIO) og Kunstakademiet i Trondheim (NTNU).
Teori- og filosofiundervisningen har vært over temaer som "om sjelen", om tid, rom, insekter, døden, billedteori, grafisme og todimensjonalitet, livsfilosofi, døden, plikten til lykke, identitet, frihet og ondskap i ulike varianter, fenomenologi, språkfilosofi, tegnteori, metaforteori, Wittgenstein, det private og det offentlige (Arendt). Har skrevet artikler blant annet om fargeteori, Wittgenstein og "døden", ofte med utgangspunkt i kunst, og kunstkritikk i presse og tidsskrifter i mange år. Har siste årene vært med å lage mange kortere filmer vist på kunstinstitusjoner i inn- og utland.
What I am working on now / current interests
1) Fototeori og fotografiets forhold til kunst, historisk og ikke, som forarbeid til seminar om fotografi høstsemesteret 2022.
2) Romteori, i forhold til bevegelse, spesielt i forhold til å gå, som forarbeid til seminar om romteori vårsemesteret 2023.
3) Kunstkritikk.
4) Arbeider med filosofi for å utarbeide nye undervisningsplaner, kanskje lage en rekke til om Wittgenstein, kanskje om illusjon og løgn, og dets natur, eller kanskje noe helt annet.
Pedagogical approach and expectations of students
Undervisningen baserer seg på at man lærer mest når en selv er bidragsgivende i forhold til temaene vi jobber med. Gjennom dette kan vi trekke veksel på alles egne erfaringer som er selve kilden til teoriundervisningens produktivitet. Utgangspunktet er at det meste lar seg forklare på en forholdsvis enkel måte, uten terminologisk kunnskap.
Hensikten er å bygge opp selvtilliten slik at man tror man kan forstå det som står i tekstene, og dermed innse at ikke alt som skrives behøver å være så «rett». Og heller se mulige måter å løse problemstillingene på ved å jobbe med saken selv. Motivasjonen bak teoriundervisningen er å gi kompetanse til selv å kunne skille mellom skitt og kanel.
Forskningsresultater
-
Jannicke Låker, Ulf Nilsen, Ulla Broch, Cathe Sjøblom & Gard Olav Frigstad:
[uten tittel]
(2014).
Film. Mer info -
Jannicke Låker, Marika Enstad, Josef Törner, Hilde Malme, Erik Ljunggren & Per Teljer:
Boogie With YOu
(2014).
Film. Mer info -
Gard Olav Frigstad:
Tilforlatelig og fordektig = Trustworthy and devious
(2012).
Forord. Mer info -
Espen Dietrichson & Gard Olav Frigstad:
The fog
(2012).
Utstillingskatalog. Mer info -
Gard Olav Frigstad:
documenta (13) - selvsensur og selvbidrag
(2012).
Anmeldelse. Mer info -
Gard Olav Frigstad:
Tross alt. [Kritikk av] Bjørn Hegardt. Dark sun. Kunstnerforbundet, Oslo, 10. mai-3. juni 2012
(2012).
Anmeldelse. Mer info