Stillbilde fra
"I feel stronger when you're with me" (2019)
2-kanals videoinstallasjon, 21 min av Simon Daniel Tegnander.
Stillbilde fra "I feel stronger when you're with me" (2019) 2-kanals videoinstallasjon, 21 min av Simon Daniel Tegnander.

Stipendutdelinger på Kunstakademiet

En rekke kunststudentstipender kanselleres eller reduseres i disse koronatider, men Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS) og det danske Blix fondet opprettholder sine tildelinger. Stipendets tildelinger til studenter på Kunstakademiet er klare og en student er ekstra glad.

I 2008 ble flere studentstipend slått sammen i FKDS stipendet, som deles ut til avgangsstudenter ved Kunstakademiet og avdelingene kunst og håndverk og design. Kunstakademiet er klare til å dele ut sine stipend for kunstnerisk praksis på 20.000 kroner og atelierplass på Kunstnernes Hus. Det arbeides også med å tilpasse systemet for juryering for design og kunst og håndverk til en situasjon uten ordinære avgangsutstillinger, disse vil bli tildelt før sommeren. Kunstakademiet deler også ut Blixprisen på 50.000,- danske kroner. Prisen deles ut hvert år til en nyutdannet billedkunstner fra KHiO og en fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København.

Vi tok en prat med masterstudent Simon Daniel Tegnander som både har fått atelierplass og Blixprisen på 50.000. Alle tildelinger ved Kunstakademiet finnes under saken.

PortrettsimonJeg begynte å danse for meg selv og rulle rundt på gulvet mens jeg snakket med dekanen vår på telefon og løp inn til harpen min for å spille en glissando. Med andre ord, det var en stor gladnyhet som ikke kunne vært mer velkommen akkurat nå! sier en bokstavlig talt hoppende glad Simon Daniel Tegnander. Han legger til at det å få vite at man har fått tildelt stipend til fordypning av praksis er en stor glede og lettelse.

–Å vite at jeg har en arbeidsplass å gå til i året framover er så betryggende og virkelig en stor tilrettelegger for å kunne realisere kunstprosjekter. Det beste er jo at jeg kommer til å dele lokaler med utrolig dyktige kollegaer som jeg kan kaste ball med, dele opplevelser og være i et felles arbeidsmiljø med.

-Med stipendene kan jeg sette i gang med arbeider som skal vises neste år samt fordype meg i det jeg har gående nå. Det er selvfølgelig en del utstyr jeg kan skaffe meg nå, materialer, lydutstyr, verktøy osv som kan gi meg større kreativt uttrykksrom. Vi får se hvordan korona-situasjonen endrer seg i verden etterhvert, men jeg har også planlagt å dra på inspirasjonsreise for å oppsøke kunstnere, håndverkere og forskere jeg er interessert i å lære av.


Fortell om arbeidet ditt?

–Jeg jobber med ulike medier, mye med performance, video, lyd og skulptur. 
Under min utdanning på KHiO har jeg vært spesielt opptatt av pre-industrielle håndverksteknikker og den tause kunnskapen som ligger latent i møtet mellom kropp og materiale, ved å ta del i mer eller mindre glemte tradisjoner.

Simon tar ofte i bruk naturmaterialer, utvinner pigment, ekstraherer lukter og tekstilfiber som han bruker i arbeidene sine.

–Jeg tror det finnes en fundamental nysgjerrighet i meg for å lære. Opplevelsen som den tause kunnskapen gir, av å programmere sitt eget muskelminne til å utføre bevegelser og handlinger, for å kunne beherske en ferdighet, eller å skape noe, er fascinerende. Jeg synes det er spennende å lete etter spor av fortiden manifestert i nuet og jeg har brukt mye tid på å se på feks brenneslens historie som tekstilplante. Via "youtube tutorials" og små fora på nett har jeg undersøkt hvordan denne planten har hatt tradisjoner og bruksområder som fiberplante, som daterer tilbake til steinalderen, over store deler av verden. Planten har røttene sine både i historie og i mytologiens sfære, i det hverdagslige og i det ekstraordinære. Gjennom ny teknologi finner man stadig ut at flere og flere arkeologiske funn av eldgamle plagg man tidligere har antatt å være laget av feks lin, faktisk er brennesle.

Stillbilde Fra Videoinnstallasjon I Feel Stronger When You're With Me 2019 2


 
–Å jobbe med brennesle er ekstremt tidkrevende og arbeidsintensivt. Prosesseringen av materialet lar seg ikke gjennomføre maskinelt, som kanskje er en stor grunn til at det er en «glemt teknikk».
For å utvinne neslefiber må man møte planten med kroppen sin, man må jobbe med den manuelt. Det forutsetter hardt arbeid, omtanke og tålmodighet. En slik form for arbeid hører til en helt annen oppfattelse av tid og en annen samfunnsstruktur, hvor slikt arbeid ville blitt utført kollektivt. Hva det betyr å ta del av en slik tradisjon i dag er vel et av de store spørsmålene jeg tar opp i mitt kunstneriske arbeid.


Hvorfor er du opptatt av disse tingene?

Simon Daniel Tegnander–Når ens egen kropp tilpasser seg og endres i forhold til ferdigheter som utvikles, endres også opplevelsen av omgivelsene seg, landskapet, blikket, tankerekker og følelser, hvordan man forholder seg til omverden. Jeg opplever en spesiell følelse eller en slags kraft når jeg kan stå midt i Gamle Oslo under store lindetrær blant knokler, ruiner og ville medisinplanter, og bearbeide materialer side om side med arkeologiske utgravninger, byutvikling, fuglekvitter og gnisninger i trikkeskinner.

–Det å produsere kunnskap er noe av det viktigste vi gjør som kunstnere, og vi har friheten til å uttrykke oss på så mange forskjellige måter, snakke unike språk, drømme muligheter.

Stillbilde Fra Videoinnstallasjon I Feel Stronger When You're With Me 2019 4


Det ble en spesiell avslutning på studietiden din, på grunn av korona ble skolen stengt og alle studenter måtte jobbe hjemmefra frem til nå nylig, hvordan har det påvirket deg?

–Under tiden med hjemmekontor har jeg fått tid til å se på praksisen min med et nytt blikk. KHiO stengte under perioden da vi i klassen jobbet mot å ferdigstille publikasjon og verk til avgangsutstillingen som skulle funnet sted på Kunstnernes Hus i begynnelsen av mai. Dette avbruddet i prosessen lot meg gi slipp på «produksjonsmodusen», og gav rom til refleksjon rundt «produktivitetshysteriet» som man ofte kan føle på som kunstner. Jeg har brukt mye tid på å tenke gjennom hva som er verdifullt og viktig for meg, som for eksempel kreativ frihet, og jeg fant ut at koronapandemien ikke frarøver meg den friheten. Jeg tok med hjem en del utstyr og materialer fra studio og har brukt mye tid på å lære meg nye håndverksteknikker jeg planlegger å bruke til fremtidige verk, for eksempel kniplinger. Vi har hatt god oppfølging av vår veileder i kritikkgruppen over zoom og det har vært interessant å dele tanker med medstudenter og professor. For meg føles det som at vi har kunnet være sammen om å utfordre hverandre, men også vise omsorg. Det blir veldig tydelig hvor viktig det er å ha et godt miljø av kollegaer rundt seg og at man selv bidrar kollektivt innenfor kunstfeltet på den måten man kan.

Stillbilde Fra Videoinnstallasjon I Feel Stronger When You're With Me 2019

–Jeg bor i et prosjekthus i Gamlebyen hvor vi driver ulike kulturtilbud og bakgården rommer en stor hage. Jeg har brukt mye tid der, bygd et drivhus og permakulturinspirerte dyrkingsområder. Jeg har lært meg masse om jordhelse og mikroorgansimer, jeg har plantet lin så jeg kan spinne garn hele vinteren. Alt dette har åpnet ulike rom for nye tanker innenfor min praksis. Så gjennom lange tenkestunder, hjemmekontor og hagearbeid vil jeg si at denne perioden har vært veldig konstruktiv for meg, selv om, eller fordi vi alle har måttet tilpasse oss en annerledes tilværelse.

Simon forteller at han har bare så vidt vært innom KHiO etter skolen åpnet for avgangsstudenter, ettersom han har klart seg ganske fint med hjemmekontor.

–Jeg er også veldig glad for at våre professorer og administrasjonen har jobbet så hardt for at vi skal kunne få en form for avslutning på vår utdanning og et siste prosjekt sammen som klasse, selv om det blir under andre omstendigheter og på et senere tidspunkt.


Hva er planene etter du er ferdig på KHiO?

–Sommeren er ofte en travel tid for meg, det blir mye sanking og hagearbeid. Dessuten er det viktig å få badet så mye som mulig. Flere av oppdragene jeg hadde i vår har blitt utsatt og jeg gleder meg til det er mulig å gjennomføre disse, blant annet en workshop med forskere ved Universitetet i Ås og Norwegian Bio Art Arena. Jeg jobber også mot en utstilling i Oslo sommeren 2021.
Ellers ser jeg veldig fram imot å kunne flytte inn på baksiden av Kunstnernes Hus, finne arbeidsroen på en ny plass og nyte godene av å få tildelt disse fantastiske stipendene!


Juryens tildeling av FKDS stipend for 2020-2021


Atelierstipend

Anne Sofie Mathiasen (MA2)
Damla Kilickiran (MA2)
Simon Daniel Tegnander (MA2)
Camilla Edström Ödemark (MA2)
Emilie Magdalena De Rohan (MA2)
Viktor Pedersen (MA2)
Fanny Fermelin (BA3)
Josse & Karin (BA3)


Kunstnerisk praksis, 20.000 kroner

Seyedeh Mehregan Meysami (MA1)
Elina Waage Mikalsen (MA1)
Finn Adrian Jorkjen (MA2)
Magnus Olsen (BA3)
Mikael Munz Bakketun (BA3)
Zoi Johansson (BA3)
David Tobias Bonde Jensen (BA3)


Kunstakademiets jury:
Jon Benjamin Tallerås (ekstern kunstner)
Niels Munk Plum (Alumni representant, nåværende atelierstipendiat FKDS)
Ida Kierulf (sjefskurator ved Kunstnernes hus)
Lisa Rosendahl (førsteamanuensis i Utstillingsstudier)


Disse sitter i FKDS-styret 2019-2021Annemarie Bechmann Hansen (styreleder)
Ane Hjort Guttu (Kunstakademiet)
Hege Bratsberg (Kunst og håndverk)
Sigurd Strøm (Design)
Anne Sofie Mathiasen (studentrepresentant).


Blixprisen
50 000,- danske kroner

Simon Daniel Tegnander (MA2, Kunstakademiet)
Arbeider hovedsakelig med performance, video, lyd, skulptur og installasjon. Hans kunstneriske praksis drives av nysgjerrighet og et ønske om å tilegne seg nye egenskaper, og har et uttrykk som skapes i rommet mellom liv, lek og kunst. Simon tar blant annet i bruk arbeidsintensive og preindustrielle teknikker for å prosessere tekstiler, sanking av medisinske viltvoksende vekster, og utvinning av duft og fargestoffer. Praksisen til Simon har også et tydelig teknologisk fokus, hvor informasjon fra ulike teknologier og fra Internett tas i bruk for å lage nye verktøy og kontekster.