Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Foto: SP School of Theater
Foto: SP School of Theater

Samarbeidsplaner med Brasil

Internasjonalisering er viktig for KHiO, men det har blitt vanskeligere etter innføring av skolepenger for studenter fra land utenfor EU. Desto viktigere er det å jobbe for samarbeid og utveksling internasjonalt. Rektor Marianne Skjulhaug og prorektor for forskning Manuel Pelmuş, har vært i Brasil sammen med Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).

– Da vi fikk invitasjon fra Kunnskapsdepartementet om å komme med innspill til program i Brasil, meldte vi inn at vi kunne tenke oss å besøke SP School of Theater i São Paulo, som har en imponerende historie, både faglig og som aktiv byutvikler i en tidligere svært belastet bydel preget av vold og kriminalitet, forteller rektor Marianne Skjulhaug og legger til at Teaterhøgskolen allerede har samarbeidet litt med denne skolen.

– Vi fikk støtte fra Eramus og reiste til Brasil sammen med Forskningsrådet, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) og Kunnskapsdepartementet. Med på turen var også kollegaer fra blant annet Oslo Met, Kristiania og UiO.

Det overbyggende teamet for turen var bærekraft og første dag gikk med til samtaler om klimakrise, der både brasilianske og norske forskere deltok.

MAM - Museu del Arte Moderna

I Rio de Janeiro besøkte Pelmuş og Skjulhaug Museu del Arte Moderna (MAM), som i november skal være vertskap for G20, et strategisk samarbeid for de viktigste økonomiene i verden. Brasil har invitert Norge som ett av åtte gjesteland under Brasils formannskap i G20 det kommende året.

– Vi ble møtt av kunstnerisk leder Pablo Lafuente og var på en veldig spennende omvisning, forteller Manuel Pelmuş. – Lafuente fortalte at på 60- og 70-tallet pleide museet å ha en friskole knyttet til seg. Skolen var gratis og nesten alle av samtidens store brasilianske kunstnere har vært knyttet til denne skolen. Det var en skole som drev mye med performance og kunst i offentlig rom.

Pelmuş forteller at Lafuente, som har bodd i Oslo i fem år i forbindelse med at han jobbet for OCA (Office for Contemporary Art), vil gjerne gjenopplive denne tiden, med blant annet å spre informasjon om hvordan skolen jobbet, og gjennom å arrangere sommerskole.

– Vi snakket om et samarbeid mellom KHiO og MAM, og muligheten for at kanskje noen av våre studenter kan delta på sommerskole i 2026. Nå når studieavgiften gjør at vi har mistet så og si alle studenter utenfor Europa, er det veldig viktig for oss å jobbe for internasjonalisering på de måter vi kan, og dette ser vi for oss vil være et veldig interessant samarbeid.

SP School of Theater

Teaterkompanier og –grupper har siden 2000 endret et område av byen São Paulo, som tidligere var preget av vold. De så et behov for å demokratisere befolkningens tilgang til kunstnerisk utdanning. Under godkjenning av styresmaktene i São Paulo har en gruppe kunstnere tatt på seg ansvaret å skape og administrere SP School of Theater

– Det var interessant å besøke skolen, sier Skjulhaug. – De har blant annet jobbet mye med å utvide materialet de arbeider med til å favne mer enn det vestlige som ofte preger teaterscenene. Slik bygger de broer mellom ulike kulturer og åpner for mer mangfoldige uttrykk. Og skolen er gratis, slik at den skal være tilgjengelig for folk fra alle samfunnslag.

– De bruker metodikk av Paulo Freire, forklarer Pelmuş. – Den kritiske pedagogikken hans oppfordrer til å sette spørsmål ved alle ting. De undertrykte klassene må stille spørsmål om hvorfor de har blitt undertrykt og hva de kan gjøre for å få til endring. Hovedverket til Freire er "De undertryktes pedagogikk". Skolen har alle roller som trengs for en oppsetning – regi, skuespill, kostyme, lys og lyd. Hvert år velger de et tema som alle avdelinger jobbe med. Det kan for eksempel være fotball, som har et veldig macho miljø. Hver avdeling griper fatt i tema og jobber med det ut i fra sitt fagområde, og så møtes man etter tre til fire uker for å vise hva man har gjort for så å samarbeide videre i prosessen.

Skolen ser det som sin viktigste oppgave å anerkjenne kunstnerens rolle i samfunnet, og de har gjort mye for området de holder til i. Det finnes nå over seks teaterscener, en bokhandler og flere utesteder i dette tidligere belastede området.

– Myndighetene ville gjerne gjøre noe for området, som også hadde et stort transmiljø som hadde det tøft. Flere fikk anledning til å jobbe på skolen eller scenen og baren som er knyttet til skolen, og deres sosiale liv ble endret gjennom denne muligheten. Vi har mye å lære av denne prosessen både kunstnerisk og samfunnsmessig, sier Pelmuş og viser til at KHiO gjerne vil fortsette samarbeidet med skolen.

– Det er interessant å se at studenter fra denne skolen er veldig ettertraktet og en svært høy prosent får jobb etter endt utdanning.

Teaterhøgskolens samarbeid

Teaterhøgskolen er en del av Alexandria Nova-nettverket Alexandria Nova som er et nettverk med regiutdannelser fra Europa. Ernst Busch University of Theatre Arts Berlin (hfs-berlin.de) i Berlin hadde et samarbeid med SP School of Theatre og de var på alle samlingene dette nettverket hadde. Det var særlig knyttet til hvordan regiutdannelser i Europa kan utvikle en bredere syn på mangfold i sine utdannelser. I den forbindelse inviterte Teaterhøgskolen regissør Rodolfo Vasquez, koordinator for SPs regikurs, til Norge.

– Vi har hatt gleden av å ha Rodolfo Vasquez flere ganger som underviser på Teaterhøgskolen, forteller dekan Victoria Meirik. – Vi har alt utviklet kurs knyttet til perspektiver som er en del av utviklingen innen det samtidige teateret.

Meirik legger til at Brasil er et svært spennende teaterland og Teaterhøgskolen håper på flere muligheter for utveksling mellom studenter og ansatte.

– Scenekunst er for Teaterhøgskolen en del av den demokratiske byggesteinen i vårt samfunn – at dette blir utfordret i dag gjennom nedbygging av fag på skoler og redusering av tilbud innen scenekunst er noe vi mener studenter må kjempe imot, det å fortolke historier og forvalte historier gjennom scenekunst er en del av hvordan samfunnet blir konfrontert med sine egne forestillinger. Studenter og ansatte erfarer at Teaterhøgskolen skal utvikle scenekunstnere som utfordrer forestillingene om oss selv. Der mener vi at Sp School of Theatre, kan med sin erfaring, inspirere og danne et grunnlag for å videreutvikle dette sammen med studenter og ansatte.

Nasjonal utdanningsavtale

Det er generelt et nasjonalt mål at Norge og Brasil skal samarbeide mer om utdanning. Dette kan du lese mer om i regjeringens pressemelding: Noreg fornya utdanningsavtale med Brasil 

HK-dir legger til rette for forsknings- og utdanningssamarbeid med Brasil gjennom INTPART, UTFORSK og Erasmus+.