Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 97, Firefox (Android) 95, QQ browser 10.4, UC browser 12.12, Android WebView 97, Baidu 7.12, Chrome 97, Chrome 96, Chrome 95, Chrome 94, Edge 97, Edge 96, Firefox 96, Firefox 95, Firefox 94, Firefox 91, Firefox 78, Internet Explorer 11, Safari/Chrome (iOS) 15.2-15.3, Safari/Chrome (iOS) 15.0-15.1, Safari/Chrome (iOS) 14.5-14.8, Safari/Chrome (iOS) 14.0-14.4, Safari/Chrome (iOS) 12.2-12.5, KaiOS 2.5, Opera Mini, Opera Mobile 64, Opera 82, Opera 81, Safari (MacOS) 15.2-15.3, Safari (MacOS) 15.1, Safari (MacOS) 14.1, Safari (MacOS) 13.1, Samsung 16.0, Samsung 15.0

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Foto: Henriette T. Osnes, instagram: @henriettetosnes
Foto: Henriette T. Osnes, instagram: @henriettetosnes

Prisdryss på Visuelt

Sju nåværende og tidligere studenter på grafisk design og illustrasjon er premiert med tre gull og fire diplomer på Grafills årlige kåring av det beste innen norsk design. Vi har spurt studentene om reaksjoner på prisene, hvilken betydning det har for arbeidet deres, og hva som har betydd mest for arbeidet deres i studietiden på KHiO.

Visuelt2022

Gull til Henriette T. Osnes for veggmaleri og installasjon Venterom: tomrom og flytende tidsgrøt

– Jeg hadde min egen favoritt blant de nominerte, så da navnet mitt ble ropt opp ble jeg veldig overrasket. Og veldig glad. Og litt nervøs for at jeg kom til gi juryrepresentantene klemmen, håndtrykket og ta i mot prisen i feil rekkefølge.

– Å bli tildelt en pris fra en jury bestående av utøvere jeg ser opp til betyr veldig mye. Noe surrealistisk er det jo også at de mener at avgangsprosjektet mitt har høy nok kvalitet til å fortjene gull. Men det gjør det jo ekstra verdt det, når de usunt mange timene jeg la ned i avgangsprosjektet faktisk ender opp med en pris. Det er også en stor motivasjon for meg som utøver fremover, at jeg tør å stole på at det jeg gjør er «godt nok». Når jeg vinner Visueltprisen får jeg jo i tillegg vist frem det jeg driver med, og blir mer synlig i mylderet av alle de flinke utøverne som finnes! Så lenge det hjelper meg til å kunne fortsette å jobbe med det jeg er så glad i, har jeg en fin fremtid i møte.

– Friheten til å kunne gjøre akkurat det jeg har hatt lyst til å gjøre har betydd mye for arbeidet mitt på Khio. Og å ha tilgang til verkstedene. Publiseringsverktedet har vært fantastisk, og nå som jeg ikke er student lenger så savner jeg å ha muligheten til å jobbe der på kveldene. Lærere og veiledere som har gitt gode og ærlige tilbakemeldinger har også hatt mye å si for arbeidet, og har hjulpet meg til å utvikle meg. Det har vært fint å gå på en skole hvor det ikke nødvendigvis er en riktig eller feil måte å gjøre noe på. (Takk til Alan som har lært meg at illustrasjon også kan være en lyd).

Les juryens kommentar

Et fargerikt og lekent prosjekt som utforsker variasjoner av venting. Juryen liker at prosjektet ikke bare fokuserer inn på pandemi, men også ser temaet i et større perspektiv og trekker linjer til blant annet hvordan venting kan oppfattes i barndommen. Fin detaljrikdom og humor, og vi lar oss imponere over variasjonen, fra veggmaleri til fanziner og tegneserier og til animerte «zoom»-møter. Et gjennomarbeidet og omfattende prosjekt, med et jevnt høyt nivå på alle aspekter av det. Det lover godt for fremtiden.

Se flere bilder av Henriette T. Osnes' arbeid.

Visuelt2022

Gull til Svein Werner Lyngmyr for visuelt konsept og klesmerke 1886 – Elsk-hat-forhold til Hjembyen

– Jeg ble utrolig overrasket, jeg hadde ingen forventninger da jeg kom. Jeg hadde egentlig ikke planer om å dra, men en god venninne tvang meg til det. Det angrer jeg definitivt ikke på! Det var så utrolig hyggelig å møte folk i samme bransje, samt diskutere og rose andre. (Fy søren så flinke folk i Norge er!) Da jeg jobbet med dette prosjektet på min tjue kvadrat store studentleilighet under korona hadde jeg definitivt ikke sett for meg dette utfallet. Tilbakemelding fra juryen skal jeg spille på replay dersom jeg treffer en kreativ sperre i framtiden!

– Prisen betyr utrolig mye for meg, dette er første gang jeg har blitt nominert. I sluttfasen av prosjektet var jeg så heldig å få muligheten til å presentere og stille ut prosjektet hos Bomuldsfabriken Kunsthall. Gjennom dette fikk jeg tilbakemeldinger og interessante diskusjoner om produktene. Kunsthallen ligger i Arendal, så det var forfriskende å høre at andre mennesker også kunne relatere til disse temaene. Jeg er veldig glad for at Visuelt kan være en arena for å presentere sentrale aspekter om mitt Arendal. Siden jeg er ung vet jeg ikke helt hva framtiden har å bringe, noe som er litt digg. Jeg tar det litt som det kommer, men nye impulser og muligheter håper jeg på. Send meg gjerne en mail!

– Kunsthøgskolen har vært en helt super arena for utvikling å lærdom. Bra design- og kunstfaglige samtaler hvor nye ideer og refleksjon settes høyt. Det var selvfølgelig litt skummelt å flytte fra lille Arendal i sør til Oslo og begynne på KHiO uten noe fast nettverk eller folk. Fra tiden på kunsthøgskolen har jeg fått en god del venner/kollegaer. Jeg må også rette en stor takk til Siri Dokken som var veilederen min for prosjektet, uten henne hadde nok prosjektet sett helt annerledes ut.

Les juryens kommentar

1886 er en helt ny take på en stedsidentitet. Her er det ingen skjærgård, bading og idyll, men en visuell kommentar basert på historiske begivenheter, politikk og betente tema som rus og religion. Det hele er satt sammen på en måte som appellerer til en yngre målgruppe og i en form som engasjerer, provoserer og informerer – den ærlige Visit Arendal. Juryen var overveldet av håndverket, omfanget og den innsatsen som er lagt ned i prosjektet. The future is bright.

Se flere bilder av Svein Werner Lyngmyrs arbeid.

Visuelt2022

Gull til Anna Kuznik for tittelsekvens Mesteren og Margarita

Les juryens kommentar

Denne fiktive tittelsekvensen har et lo-fi og modernistisk uttrykk som juryen likte. De stramme og rigide elementene kontrasteres av et utbrent mykere element, som beskriver godt det surrealistiske universet fra boken. God timing og rytme skaper en unik og rar stemning. Juryen ble fascinert!

Se flere bilder og video av Anna Kuzniks arbeid.

Visuelt2022

Diplom til Zarina Saidova for il lustrasjonar for bærekraftkommunikasjon Vi fikser det sammen

– Jeg er blitt ganske rolig når det gjelder diplomer og priser for kunderelaterte oppdrag, og prøver å fokusere på mitt eget arbeid og utvikling jeg gjør nå på KHiO. Men det er uansett fint med litt anerkjennelse.

– Jeg tror det kan komme et par oppdrag som kan ligne på disse typer jobber, men for min egen del vil jeg bare lære meg mer og bli bedre.

– Jeg har forandret min forståelse av hva design og illustrasjon er siden jeg startet på KHiO, og det er jeg utrolig takknemlig for. All ære for det går til mine medstudenter og professorer. Nå prøver jeg bare å bygge en slags grunnbase jeg kan ta med meg videre til livet etter master og KHiO.

Les juryens kommentar

En kampanje som utvider den visuelle verden som assosieres med kunden. Grepet med å fokusere inn på det hverdagslige og mellommenneskelige skaper et fint perspektiv inn i temaet. I samspill med spennende komposisjoner og gode tegninger gir det kampanjen en egenart og tydelig stemme.

Se flere bilder av Zarina Saidovas arbeid.

Visuelt2022

Diplom Annika Linn Verdal Homme for bildebok Gigabror

– Stas det, men selve reaksjonen var nok bare å knekke en pils på akers mek. Heldigvis kunne vi mute Steinar Sagen mellom slagene. Jeg hadde veddet penger på at min klassekamerat Åsta kom til å vinne - derfor ble det hele et skikkelig minusprosjekt. Stas å få et fysisk diplom da, som i seg selv er en veldig staselig trykksak.

– Man får jo ekstra oppmerksomhet og når kanskje ut til nye folk i bransjen! Så er det jo alltid fint med bekreftelse på at man kanskje gjør noe vertfall bittelitt riktig!

– For meg har det å jobbe som assistent på publiseringsverkstedet vært utslagsgivende for min faglige utvikling og interesse. Både innenfor boktrykking og det å designe og illustrere generelt. Det har vært essensielt for meg å kunne jobbe utforskende med riso, med verksmester Vibeke som backer.

Les juryens kommentar

Kjempefin og morsom historie om fascinasjonen rundt storebror som bare blir større og større. Det fremheves av de visuelle overdrivelsene og en får virkelig følelsen av å se Gigabror fra småsøskenene sitt perspektiv.

Se flere bilder av Annika Linn Verdal Hommes arbeid.

Visuelt2022

Diplom Åsta Sparr for bildebok Rør

Les juryens kommentar

Her er det tatt mange gode grep for å fremheve historien, med fine oppslag som gjør historien spennende å lese og tydeliggjør utenforskapet. Det trykketekniske understreker temaet og følelsen av angst og panikk.

Se flere bilder av Åsta Sparrs arbeid.

Visuelt2022

Diplom til Victoria Ydstie Meyer for bok med skriftprøver overføring, bevegelse, variasjon

Les juryens kommentar

Dette er så vakkert, interessant og ikke minst eksepsjonelt utført. Kan vi forhåndsbestille? Glimrende og delikat eksperimentering med form. Amazed!

Se flere bilder av Victoria Ydstie Meyers arbeid.

Høgskolelektor ved avdeling design, Stefan Ellmer, vant gull for Skriftsnitt ‘Coop Sans’. Se Ellmers arbeid Se de andre prisvinnerne på Grafills nettside .