Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Det var stor glede da Årsutstillingen 2024 åpnet og det viste seg at Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum hadde kjøpt inn flere studentarbeider fra KHiO-studenter. Her Andrea Brendbakken foran sitt verk Akebrett. Foto: Privat.
Det var stor glede da Årsutstillingen 2024 åpnet og det viste seg at Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum hadde kjøpt inn flere studentarbeider fra KHiO-studenter. Her Andrea Brendbakken foran sitt verk Akebrett. Foto: Privat.

Nordenfjeldske sikret seg kunst av KHiO-studenter

Verk av Andrea Brendbakken (BA2) og Linn Svensson (MA2) er innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Verkene er del av Årsutstillingen, Norges største årlige mønstring av samtidskunsthåndverk.

– Da jeg kom inn i utstillingslokalet under åpningen så jeg at verket mitt allerede var solgt. Det var hengt opp en lapp der det stod at det var Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum som hadde kjøpt det, forteller Andrea Brendbakken, som er bachelorstudent på medium- og materialbasert kunst. – Det var stort. Jeg syntes i utgangspunktet at det var stort å være en av de som fikk være med på utstillingen og så var til og med verket verket mitt innkjøpt!

– Det føltes veldig stas!, sier Linn Svensson, som er masterstudent ved Avdeling kunst og håndverk.  – Vi hadde ikke fått beskjed i forkant, og visste ingenting om at de var blitt kjøpt opp før utstillingen åpnet. Å få delta i Årsutstillingen er i seg selv en premie, og jeg hadde ikke ventet at det kunne bli mer å feire enn selve utstillingen. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum er anerkjent for sin ekstensive tekstilkunstsamling, med verk av både Hannah Ryggen og Synnøve Anker Aurdal, så er jeg også veldig rørt over at akkurat de ville innlemme mine verk i samlingen sin.

Web Man Jumping 2024 30x18cm

Man On Knees 2024 26,5x26,5cm, Linn Svensson

Skikkelig god

545 kunstnere søkte Årsutstillingen i år, av disse ble femti kunstnere valgt. KHiO deltok med fem studenter og tre ansatte.

– Å studere på avdelingen Kunst og Håndverk på Kunsthøgskolen er utrolig gøy, men også veldig krevende! Det er så mange muligheter for ting man kan gjøre på skolen – men bare så mye tid. Siden jeg startet på masterprogrammet MAMBA (Medium- and Material Based Art), har jeg blitt ivaretatt av dyktige fagfolk, mange som selv er kunstnere. Disse har generøst delt sin ekspertise og kunnskap i forskjellig kurs, verkstedssertifiseringer, veiledninger eller seminarer, forteller Linn Svensson.

– Ja, det har vært veldig bra å studere på KHiO, sier Andrea Brendbakken, som går andre året på bachelor i medium- og materialbasert kunst. – Vi har så god tilgang på verksteder og utstyr. Jeg føler det er viktig å bli skikkelig god på å forstå hvordan ting fungerer, for meg gjelder det særlig vev. Jeg hadde bare vevd litt på grindvev tidligere. På KHiO har jeg vært veldig opptatt av dette med mønstring i flater. Jeg har veldig mange skisser som ikke kommer til å bli til noe, ler hun. – Godt forarbeid er viktig for at det blir bra.

Linn Svensson, som går master, trekker også frem støtten fra KHiOs erfarne driftsteam.

– Driftsteamet hjelper til med gode faglige råd, opplæring og bistand til montering av kunst på skolen. I det hele tatt, så føler jeg at utdanningen som jeg tar på Kunsthøgskolen gir essensiell innsikt og kunnskap for å kunne etablere seg profesjonelt etter studiene, men at det til gjengjeld krever et høyt engasjement og ønske om å utvikle seg kunstnerisk fra studentene.

Web Man Jumping 2024 30x18cm

Man Jumping 2024 30x18cm, Linn Svensson

Menn i dress og Akebrett

– Akkurat nå så har jeg et stort fokus på å lage broderier hvor jeg broderer med ullgarn på linnevev, forteller Svensson. – Jeg arbeider figurativt hvor jeg lager komposisjoner av menneskefigurer i forskjellig landskap, og det er tre broderier av denne typen som vises på Årsutstillingen. Alle forestiller dresskledde menn i en ødemark i oker og himmelblå farge. Den dresskledde mann som tema er noe som jeg har jobbet med en god stund. Det startet med en diskusjon, da jeg spurte en venn om «hva hadde vi vært uten menn i dress?».

Linn Svensson på sitt atelier på KHiO. Foto: Privat

Linn Svensson på sitt atelier på KHiO. Foto: Privat

– Siden den tid så har jeg lurt på hvem mennene i dress er. Jeg har lurt på hva den dresskledde mannen er utenfor dennes naturlige kontekst, fjernet fra et kontor eller et bymiljø. Broderiene som vises på Årsutstillingen bygger på denne refleksjonen.

Før Andrea Brendbakken startet med arbeidet som vises på Årsutstillingen, hadde hun lenge tenkt på at hun ville veve med tau.

– Tauet jeg har brukt i arbeidet Akebrett, som vises på Årsutstillingen, kommer fra garasjen til mine foreldre. Vi brukte det da jeg var liten, vi akte ned den bratte gårdsveien hjemme og så brukte foreldrene mine tauet til å trekke oss opp den lange bakken hjem med bil. Nylonen utenpå har jeg farget selv, den tar så fint til seg farge og fanger lyset så godt. Det ferdige arbeidet har blitt omtrent like langt som meg.

– Jeg håper ikke dette er toppen, smiler Brendbakken. – Jeg er jo student og det er superstas å bli innkjøpt, men det er viktig å jobbe videre med å finne ut hva min praksis handler om. Jeg har noen tema som går igjen, det handler om kropp og kjønn og hvordan kroppen påvirkes, men formen varierer. Ulike arbeider krever ulike ting og jeg må finne en måte å jobbe på som jeg tåler, samtidig som jeg arbeider med å undersøke ulike måter å si noe om et tema som er litt abstrakt. Hvordan får jeg noe som gir mening for meg til å gi mening for andre? Jeg søker nok Årsutstillingen igjen til neste år.

Img 1622

Akebrett 2024, Andrea Brendbakken

Andrea Brendbakken 

Tekst fra utstillingen:

Vevnaden krever og tillater ulike ting av kroppen. Innfargingen krever at jeg er nøye og tolmodig. Det tunge tjukke tauet krever at jeg er sterk. Framknyttingen krever presisjon. Jeg vil kjenne på kroppen at jeg er støl og sår dagen etter. Veven og jeg har inngått et samarbeid der vi gir og tar hele tiden. Jeg har lyst til å gi henne den samme følelsen , sånn at jeg kan se hvordan musklene hennes ser ut når de spennes, når hun puster. Det viktigste for meg er å vite hvordan de ulike materialene oppleves kroppslig.

Web Man Jumping 2024 30x18cm Web Man Jumping 2024 30x18cm Web Man Jumping 2024 30x18cm

Fra venstre: Man With Blue Tie 2024, Man Jumping 2024, Man On Knees 2024, Linn Svensson

Linn Svensson 

Tekst fra utstillingen:

Gjennom karakteren av den dresskledde mann utforsker broderiene mine motsetningen mellom det profesjonelle og det private, og stereotypiene og forventningene knyttet opp mot roller man tilegner seg. Ved å benytte broderi som teknikk, refererer jeg tilfortellertradisjonen innen tekstilt håndverk som formidler av både sagaer og historiske hendelser. I min fortelling er hovedpersonen plassert i et tomt landskap der beskueren selv kan skape sagaen og stille spørsmål rundt hvilke forutbestemte forhold som kan prege et menneskes liv.

Nåværende studenter som deltar i Årsutstillingen 2024:

Linn Svensson

Andrea Brendbakken

Jens Christian Midtgarden

Laura Kølsen Herskind

Selma Adine Vågøy

Ansatte som deltar:

Moa Håkansson (ansatt på Avdeling kunst og håndverk)

Anne Line Sund (ansatt på Avdeling kunst og håndverk)

Mari Ulland  (vikar på Avdeling kunst og håndverk)