Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 104, Firefox (Android) 101, QQ browser 10.4, UC browser 12.12, Android WebView 104, Baidu 7.12, Chrome 104, Chrome 103, Chrome 102, Edge 104, Edge 103, Firefox 103, Firefox 102, Firefox 91, Firefox 78, Internet Explorer 11, Safari/Chrome (iOS) 15.5, Safari/Chrome (iOS) 15.4, Safari/Chrome (iOS) 15.2-15.3, Safari/Chrome (iOS) 14.5-14.8, Safari/Chrome (iOS) 14.0-14.4, Safari/Chrome (iOS) 12.2-12.5, KaiOS 2.5, Opera Mini, Opera Mobile 64, Opera 89, Opera 88, Safari (MacOS) 15.6, Safari (MacOS) 15.5, Samsung 18.0, Samsung 17.0

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Foto: Christian Rom
Foto: Christian Rom

Kunsthandverksprisen til Camilla Luihn

Luihn er tildelt Kunsthåndverkprisen for verket «Det som blir igjen».

Det er Bildende Kunstneres Hjelpefond som tildeler prisen på 200.000 kroner. Prisen ble delt ut i forbindelse med åpningen av Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling ved Drammens Museum 17. september. Luihn er høgskolelektor i metall- og smykkekunst ved avdeling kunst og håndverk, og er blant flere fra KHiO som deltar på Årsutstillingen til Norske Kunsthåndverkere.

Kunsthåndverksprisen 2022 går til et presist intellektuelt arbeid som beveger seg mellom det komplekse og det enkle. Juryen mener at verket utpeker seg som et sterkt prosjekt, både fordi det viser et imponerende håndverk, men også fordi det har en tydelig kunstfaglig dybde og kommuniserer grunnleggende menneskelige erfaringer.

Fra juryens begrunnelse
Camilla Luihn
Camilla Luihn vant Kunsthandverksprisen for verket "Det som blir igjen" 2022. Bildet er fra Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling 2022, som i år vises på Drammens Museum. Foto: Drammens Museum / Elin Eike Worren

– Hvordan var det å vinne?

– Det å vinne Kunsthåndverkprisen er slik en enorm annerkjennelse og en stor ære. Jeg er fremdeles i skyene over å ha vunnet. Og ikke minst utrolig, utrolig glad.

– Hva betyr prisen for ditt videre kunstnerskap?

– Jeg arbeider jo i et fagområde som ofte blir oversett i de store sammenhengene. Derfor føles det ekstra stort for en som arbeider primært med smykkekunst å vinne Kunsthåndverkprisen. Mange av mine kollegaer er glade på mine vegne, men også på vegne av fagområdet. Jeg har jo også spesialfelt innen emalje og det er noe jeg arbeider hardt for – å øke kunnskapen og oppmerksomheten for dette feltet. Også det å bli sett og hørt for det jeg gjør betyr mye. Det jeg gjør er ofte så marginalt og spesielt at jeg blir alltid gledelig overrasket når noen forstår og er interessert. Det er veldig inspirerende.

– Kan du fortelle litt om hvordan du jobbet frem dette prosjektet?

– Dette prosjektet er en refleksjon over mitt tidligere kunstnerskap og det jeg underviser i på KHiO. Da jeg begynte å arbeide med stilleben og da spesielt for Det som blir igjen hentet jeg inspirasjon fra antikke greske og romerske gulvmosaikker der matrester og søppel er avbildet. Disse ble kalt ufeid gulv (asàrotos òikos). Jeg ble fasinert over denne estetiseringen av søppel og rester. Mye av det jeg arbeider med handler om samfunnet vi lever i og hva jeg til en hver tid ser rundt oss, og arbeidet med emalje handler mye om en form for forfining. Derfor prøver jeg på å skitne til emaljen og la den få en mer uren og følsom behandling enn vi normalt ser i emaljearbeider. Jeg vil gjerne diskutere grunnleggende verdispørsmål og refleksjoner om; hva er verdifullt, hvordan omgås vi, hvordan behandler vi hverandre, miljøet og omgivelsene våre? Så dette arbeidet er på en måte kulmineringen av en livslang tankeprosess.

– Hva legger du vekt på i undervisning av studenter?

– Jeg ønsker å formidle en entusiasme og eksperimenterende holdning til studentene. Og å sementere for studentene en trygghet i fagområdet og en forståelse for fagfeltet som gir dem motivasjon og grunnlag for studiene sine ved KHiO. Men kun via egen motivasjon, struktur, selvstendighet og disiplin kan studenten utvikle seg videre. Viktigheten av å tilegne seg mest mulig kunnskap, teknikker og gode arbeidsmetoder mens de er i et læringsmiljø som KHiO er også essensielt for å kunne skape en aktiv og levedyktig kunstnerisk karriere. Jeg er også bevisst på å poengtere for studentene at det de lærer av teori, håndverk og teknikker her bare er verktøy for deres kunstneriske utforskning og at det er enormt viktig å ta del i fagfeltet utenfor skolen, allerede som student.

– Verket tar form som en installasjon bestående av en myriade av objekter. Her ligger håndformede emaljerte kobberfigurer side om side med funnede objekter. Et fiskeskjelett, en brun banan, en peanøtt, et fuglehode, en røyk, en kvittering osv. Sammen former de en detaljrik og fasinerende installasjon. Objektenes hverdagslige motiver står i kontrast til deres materialitet som vakre, delikate emaljebrosjer. Hver for seg har de en dekorativ bruksverdi, men samlet former de en helhetlig installasjon, som kan stilles ut på museer og i gallerier.

Andre KHiO-ansatte på Årsutstillingen

Sidsel Palmstrøm, førsteamanuensis i tekstil
Anne Line Sund, førsteamanuensis keramisk kunst

Tidligere studenter

Lydia SooJin Park
Renate Desiree Dahl, master avgang 2022
Ingrid Aarvik Berge, master avgang 2022

Årsutstillingen står ved Drammens Museum frem til 30. oktober. Se Norske Kunsthåndverkeres nettside for åpningstider og mer informasjon.