
Kickstart på karrieren
Hannah Edmunds og Mathilda Goike, avgangsstudenter på masterstudium i opera, har kommet gjennom nåløyet til noen av de beste operahusene i verden.
Vi er utrolig glade og stolte over våre dyktige avgangsstudenter, sier dekan ved Operahøgskolen, Anna Einarsson.
– Hannah Edmunds har fått plass ved Jette Parker/Covent garden. Det er virkelig et nåløye å komme inn her. Det er ca 800 sangere fra hele verden som søker hit. Opptaksprøvene varer en hel uke og det er kun mellom 5 – 8 sangere som blir tatt opp. Royal Opera House Covent Garden Royal Ballet and Opera er et av verdens absolutt fem beste operahus så det er stort at en helt ny uteksaminert operastudent få lov å synge der. Samme nåløye er det å komme inn på National Opera Studios i London, der vår avgangsstudent Mathilda Goike har kommet inn til høsten. Dette er et operastudio i samarbeid med Englands ledende operahus: English National Opera, Glyndebourne, Opera North, the Royal Ballet and Opera, Scottish Opera and Welsh National Opera.
Nervepirrende opptaksprosess
Hannah Edmunds forteller om en nervepirrende dag, da hun endelig fikk beskjed om hvordan det hadde gått på audition til Royal Opera House.
– Jeg hadde fått vite at jeg skulle få beskjed innen 13. desember, som tilfeldigvis var siste skoledag før juleferie. Klassen min skulle synge i Vrimla på juleavslutning og jeg klarte ikke å slutte å se på telefonen. De andre måtte be meg legge den bort for jeg sjekket mail hvert 2. minutt. Etter konserten dro flere av oss på restaurant for å spise lunsj. Så er det jo sånn at selvfølgelig kommer mailen med engang man ikke tenker på det. Så plutselig poppet mailen opp på mobilen min og jeg hadde fått plass på Jette Parker-programmet. Jeg var ekstatisk, helt skjelven og omringet av like ekstatiske venner som gjorde hele beskjeden enda bedre. Samtidig var jeg sinnsykt letta og overraskende rolig etter det første sjokket. Føltes rett og slett helt riktig.
Mathilda Goike gikk videre til live audition etter å ha sendt en søknad til Young Artist hos National Opera Studio (NOS) i London, og etter å ha gjennomført en første runde basert på audition-video.
– Jeg reiste til NOS i London for audition, og etter det gjennomførte jeg også et omfattende intervju. Da jeg senere fikk beskjed om at jeg hadde fått plass, fikk jeg først litt sjokk, men ble så klart også veldig glad! Det er en fantastisk mulighet å kickstarte sin karriere som en Young Artist hos National Opera Studio (NOS) i London og jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk tilbudet.
Hannah Edmunds forteller at det var rundt 650 søkere til Royal Opera House, og over 300 sopraner.
– Vi ble delt inn i to grupper med litt mindre enn én ukes lang audition hver. I min gruppe var vi 12 stykker. Vi hadde to/tre dager med coaching og sangtimer før vår første audition i korrommet på Covent Garden. Alle sang to arier og ventet i spenning på å se hvem som kom videre til finalen, og dermed fikk synge på hovedscenen. Jeg kom videre med 7 andre. Å synge på den fantastiske scenen måtte jeg bare suge til meg! Det er muligens den eneste gangen jeg vil stå der helt alene med en pianist, så jeg bestemte meg for å dedikere meg 100% til formidlingen og det gav jo resultater!
En karriere som operasanger
For å få en karriere som operasanger presiserer både Hannah Edmunds og Mathilda Goike at disiplin er viktig. Og i tillegg til å synge, er det også mange andre ting man må lære seg.
– For å få en karriere som operasanger trenger man mye disiplin. Det er hardt arbeid og intrikate detaljer som tar veldig lang tid å implementere og mye tålmodighet for å automatisere, sier Edmunds. -Det innebærer også analyse av musikken. Det er ikke alltid gøy og man må lære å finne glede i det kjedsommelige. Det krever god konsentrasjon og et godt hode for å knekke kodene i teknikken, samtidig som man skal putte hjertet i alt man gjør. Et kaldt hode og et varmt hjerte som min lærer sier.
– Jeg jobbet med regissør Catarina Gnosspelius for noen år siden, forteller Mathilda Goike, – og hun sa at det finnes to viktige ting som man må ha for å kunne jobbe med scenekunst, det er “disiplin og lidenskap”. Det har virkelig festet seg i hodet mitt, for det stemmer, det er jo selvfølgelig og så fint. Ellers er det viktig å ha et scenisk nærvær, god fysikk og kondisjon, språkkunnskaper, viljen til å formidle og generelt å være litt crazy, ler Goike.
Edmunds trekker også frem at det er viktig å ha forståelse for skuespill.
– Opera er jo veldig dramatisk og det er lett å overspille dramatikken. Ikke minst på grunn av musikken som er komponert for at vi skal føle det. Så må vi selvfølgelig formidle det vi føler til publikum. Det hjelper ikke å føle det, om man ikke kan gi det videre. Total ærlighet, det er noe jeg elsker ved scenekunst. Det er umulig å gjemme seg, for publikum merker øyeblikkelig når noen er uekte. Jeg føler jeg har blitt en friere og mer moden kunstner etter mine to år på KHiO, og det har gjort meg klar for å tre ut av skolen og inn i det internasjonale arbeidslivet. Jeg er mest takknemlig for all sceneerfaring og all frigjøring jeg har fått. Etter bacheloren min ønsket jeg å jobbe mer på scenen og bli mer trygg på å jobbe i en produksjon. Jeg trengte å få litt nye impulser og det var nøyaktig det jeg fikk. Fra bevegelsestimer, skuespilltimer, og coachinger; til produksjoner med flere ulike regissører og musikalske ledere.
Mathilda Goike har også hatt stor nytte av sceneerfaringen i løpet av tiden på KHiO.
– Den delen jeg kjenner at jeg har utviklet mest i løpet av tiden på KHiO er mitt sceniske nærvær, samt å faktisk jobbe med hele kroppen og ikke bare stemmen. Kropp og stemme må alltid kunne jobbe sammen, det høres jo selvfølgelig ut, men det har vært en virkelig utfordring å få til både skuespill og en bra vokal frasering samtidig. Men når det går, så blir det så bra og virkningsfullt, akkurat slik opera skal være! Vår fantastiske skuespiller-pedagog Stephen Hutton sier “The body is the best actor”.
Goike legger til at hun har fått jobbet med fantastiske pedagoger i løpet av utdanningen.
– Jeg må få løfte frem en pedagog som har fulgt med fra årsstudium til jeg nå fullfører min master, Nina Lill Svendsen. Hun er en vidunderlig, sterk og tøff kvinne, som jeg har blitt ekstremt inspirert av. Stemmen hennes kommer definitivt til å være med meg gjennom livet, sannsynligvis gjennom hele min karriere. Jeg tror alle som har jobbet med henne skjønner hva jeg mener. I det hele tatt har det vært en fantastisk operautdanning her, full av ekstremt kunnskapsrike pedagoger og fantastiske muligheter! Jeg må få takke KHiO, Anna Einarsson, Toril Karlsen og Turid Brevik for mine tre år her. Det har virkelig vært en fornøyelse å få muligheten til å studere på Operahøgskolen og jeg skal gjøre mitt beste for å være en god alumni fremover.
Bransjeforberedende utdanning
Operahøgskolen har de senest årene hatt en tydelig og bevisst strategi og et stort fokus på å gi opera studentene en bransjeforberedende utdanning.
– Det er en stadig mer konkurransepreget bransje studentene går ut i og det er viktig at vi som operautdanningsinstitusjon følger med på denne utviklingen i bransjen, slik at de godt rustet for den etter at de er uteksaminert, sier dekan Anna Einarsson.
– At vi har fått til en slik undervisning på høyeste internasjonale nivå, er takket være vårt gode samarbeid med Dronning Sonja Sangkonkurranse.
– En annen del av vår bransjeforberedende trening er at studentene skal lære seg å sette opp egne operaprosjekter når de går ut fra KHiO. For å få til dette, har vi søkt og akkurat fått midler fra Sparebankstiftelsen til et 3-årig prosjekt som går ut på at avgangsstudentene får sette opp sommeropera for barn på Grønland i Oslo. De må selv holde i alt rundt disse produksjonene. Alt fra planlegging, gjennomføring og sluttrapportering. Det er masse læring i dette og i tillegg er det et fantastisk gratistilbud med barneopera for barn og unge som er hjemme i Oslo under sommeren.
– Men når dette er sagt vil jeg virkelig betone at det er gjennom hardt og gedigent individuelt arbeid at studenter kommer så langt som disse studentene. Vi kan prøve å legge til rette for er en god operautdanning, men det er studentene selv som må gjøre den store og harde jobben. Det kreves mange timers øving hver dag og det er et ekstremt intenst og krevende studieforløp de må gjennom.
Følg studentene videre
Både Hannah Edmunds og Mathilda Goike vet en hel del om hva som venter i det kommende året etter de blir uteksaminert fra KHiO.
– Sesongen 25/26 begynner jeg med å synge Første Dame i «Die Zauberflöte» av Mozart, forteller Edmunds. - Deretter synger jeg Xenia i Mussorgsky sin opera «Boris Godunov» sammen med ingen ringere enn Bryn Terfel! Jeg skal også synge to moderne operaer av kvinnelige komponister. Margery i «Making Arrangements» av Charlotte Bray og Maid i «Four Sisters» av Elena Langer. Samtidig skal jeg covre to hovedroller, Liú i «Turandot» av Puccini og La Contessa i «Le Nozze di Figaro» av Mozart. I rollen som Turandot skal stjernen Anna Netrebko synge og som Liú synger stjerneskuddet Juliana Grigorian. Så du kan si jeg er mildt sagt spent og ydmyk for å få se slike mestere jobbe og for å få jobbe sammen med dem.
Også Mathilda Goike kommer til å ha det travelt fremover.
– I løpet av det kommende året på NOS skal jeg få gjøre fremførelser på Scottish Opera, Welsch National Opera, Opera North og de fleste blir i samarbeid med English National Operas orkester. Det blir mange konserter rundt om i London og mange andre opplevelser. Det blir intensivt, men jeg liker jo fart og spenning, så jeg kjenner at dette blir helt topp!
Følg Hannah Edmunds og Mathilda Goike på sosiale medier:

Hannah Edmunds
Instagram: hannahedmunds1
Se intervju med Hannah Edmunds på God Morgen Norge 30. mai!

Mathilda Goike
Instagram: mathildagoikemezzo
Facebook: Mathilda Goike, Mezzo-soprano
Hjemmeside: www.mathildagoike.com