Germain Ngoma tildelt DNBs kunststipend

Germain Ngoma, verksmester på støp, er tildelt Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend 2019 på 200.000 kroner. De to andre nominerte var Wendimagegn Belete og Kamilla Langeland.

–Å bli nominert var det største. Og i slikt selskap tenker jeg at det like gjerne kunne vært en av de andre som fikk stipendet.

Germain er på plass i støpeverkstedet på KHiO, der han er verksmester. I dag holder han på med å smelte aluminium og støpe former.

–I dag ser du meg som arbeidskar, det er jo litt annerledes enn å være kunstner, ler han.

Germain Ngoma, verksmester i støp på KHiO, med hovedfokus på sandstøp og skallstøp av aluminium og bronse, kom i 1983 til Oslo fra Zambia (han er født i Zimbabwe og vokste opp i Zambia). Han var selvlært innen støp og begynte på Statens håndverks- og kunstindustriskole (nå KHiO). I 1986 begynte han å jobbe ved Statens kunstakademi (nå KHiO) der han også hadde vært innom som student.

–Jeg var veldig aktiv som kunstner i årene etter utdannelsen og representerte Norge i mange utstillinger, men så fikk jeg familie og det er like krevende som å være kunstner, så da tok jeg det med ro i mange år, smiler han.

Germain Ngomas ferdigheter i skulpturelle prosesser er godt kjent i Norge og hans bidrag til den norske kunstscenen går langt utover hans egen utstillingsvirksomhet, gjennom blant annet hans mange år som lærer. 

–Jeg driver en slags arkeologisk virksomhet og jobber med det folk har kastet, emballasje og andre ting som ikke lenger blir sett på som verdt å ta vare på. Slik synliggjør jeg hvordan, og hvem vi er, som samfunn.

Ngoma har også vært med i grunnleggingen av Norad-støttede workshops i Zambia, det har ført til at flere unge Zambiske kunstnere har tatt sine kunststudier i Oslo.


Kunststipendet ble tildelt Germain Ngoma for verkene «Ladle and Runner» (2019) og «Licking Sticks» (2015-2017). Her omtale av verkene hentet fra stipendutstillingen på Oslo Kunstforening (bilder av verkene kan ses i denne saken):

I Ladle and Runner brukes gjenvunnet aluminium og det refereres åpenlyst til prosessen med å bearbeide metall: smelte ned skrapmetallet, tappe med øser, fylle fra diglene og løperne (eller passasjer), for så å la det flytende metallet fylle formene. I hver av disse skulpturene kan vi se dens utvikling mot og endelige opphøyelse til et raffinert og betydningsfullt objekt.

Likeledes er Licking Sticks basert på en dyppeprosess der stålstenger dyppes ned i digelen, for å teste smeltet metall. Det smeltede metallet fester seg til stålstengene hvis ikke det er ferdig. Lagene på hver stang er gradvis bygget opp ved å dyppe gjentatte ganger. Ngoma har også her brukt metallstøpeprosessen som sitt materiale. Han har polert de mange lagene av bronse som er avsatt på enden av stålstengene, for å avgrense og forvandle deres status fra et biprodukt til gjenstand for undring og skjønnhet.


Den kunstfaglige juryens uttalelse:

–Den prosessbaserte tankegangen bak kunstnerens arbeider og deres distinkte, men også eksperimentelle uttrykk har vært avgjørende elementer bak juryens valg av årets prisvinner. Det er i stor grad i artikuleringen av gjenstandenes verden og et eksistensielt tomrom, i tillegg til å anerkjenne et objekts mulighet til å overskride sine egne visuelle grenser for å bli noe annet eller å ta tilbake sin autonomi, som overbeviser oss. De utstilte skulpturene som viser til sin egen tilblivelse, oppsummerer et kontinuerlig eksperimentelt arbeid som Germain Ngoma har finjustert over lengre tid.

Juryleder var Behzad Farazollahi, billedkunstner og grunnlegger av MELK. Øvrige jurymedlemmer var Randi Grov Berger, billedkunstner og grunnlegger av Entrée; Marianne Hultman, kunstnerisk og daglig leder v/ Oslo Kunstforening; Mike Sperlinger, skribent, kurator og professor i skrivepraksis ved Kunsthøgskolen i Oslo og Elise Storsveen, billedkunstner.