Debutantprisen til Helle Høeg Voldstad
Masterstudent ved medium- og materialbasert kunst er tildelt debutantprisen på Årsutstillingen 2018, en av landets viktigste begivenheter innen materialbasert kunst.
Norske Kunsthåndverkeres årsutstilling er den største mønstringen innen materialbasert samtidskunst i Norge og vises hver høst ved et av landets kunstmuseer. I år holdes den på Østfold kunstsenter og Hydrogenfabrikken i Fredrikstad.
– Det har vært veldig gøy å få en sånn oppmerksomhet rundt arbeidet mitt. Og jeg kan godt like at juryen syntes verkene var vrange, men ga dem prisen likevel. Vi var mange studenter og nylig uteksaminerte studenter fra keramikk som var med på utstillingen i år, så det tyder på at det er noe bra som skjer på avdelingen for tiden, sier Voldstad.
Helle Høeg Voldstad (1989) er utdannet innen keramikk. Hun tar master ved Kunsthøgskolen i Oslo og har også bakgrunn fra Einar Granum Kunstfagskole og Glasgow School of Art. Hun er opptatt av de skulpturelle og maleriske kvalitetene ved keramiske bruksting, og henter inspirasjon fra keramikkens historiske arkiv for å utvikle sitt eget formspråk. I det ferdige resultatet ønsker hun at spor fra arbeidsprosessen skal være synlig. Som en signatur etterlater hun merker etter hendene sine og verktøyet hun bruker.
NKs debutantpris går til en kunstner som ikke tidligere har deltatt i Årsutstillingen, for det debutantverket i utstillingen som juryen mener står sterkest med hensyn til kunstnerisk kvalitet og samtidsrelevans. Prisen er på kr 25 000.
Juryens begrunnelse:
Debutantprisvinneren deltar i Årsutstillingen for første gang med et par underfundige skapninger. De konfronterer oss med en dobbelthet som får oss til å stoppe opp, tiltrukket og frastøtt og ute av stand til å gå videre før vi har blitt bedre kjent med disse rå, sukkertøysfargede, pen-stygge og mildt provoserende karakterene. De er på en måte litt vrange. De terger deg. Og så vokser de.
Juryen opplever at disse to verkene har i seg kvaliteter som særlig representerer kunsthåndverkets særegenhet og styrke: For det første er de preget – ja, i grunnen helt dekket – av håndens personlige, ekspressive avtrykk. Og det er nettopp håndens avtrykk som gjør kunsthåndverket til industriens og masseproduksjonens motsats.
For det andre er dette konfronterende møtet med verkene et ypperlig eksempel på kunsthåndverkets poetiske potensiale. På hvordan gjenstanden når ut over seg selv, genererer meningsinnhold, stimulerer fantasien og spinner historier i samspill med omgivelsene. Her finner vi kunsthåndverkets eventyrlighet.
Juryen har bestått av Erlend Leirdal (juryleder, trekunstner), Christina Peel (keramiker), Svein Ove Kirkhorn (tekstil- og performancekunstner) og Putte H. Dal (representant fra visningsstedet, smykkekunstner).
Kunsthåndverkprisen gikk til Tulla Elieson og Sidsel Hanum ble den aller første mottaker av Finn Erik Alsos’ minnepris.
Les saken til Norske Kunsthåndverkere Her er Årsutstillingens tre prisvinnere