Covid-19 / Re-pair
Bachelorstudentene på tredjeåret i design, har fått en smak av kunstnerisk forskning, og tid til å reflektere rundt design i kjølvannet av pandemien og de endringer den har medført.
–Det å være sammen og lære av hverandre, er veldig viktig i design. Etter en veldig digital virkelighet hadde vi i høst behov for å sette oss ned med en analog bok og reflektere over den tiden vi har vært gjennom, sier kursansvarlig Håkon Caspersen om teorikurset der alle de tre spesialiseringene på design har deltatt i høst. Her har studentene fått utforske personlige og faglige erfaringer under og i etterkant av samfunnets respons på Covid-19.
–Vi har brukt Covid-19 som bakgrunn for å tenke på fremtidens design og jobbet for å øke forståelsen av sammenhenger mellom design, egne fagfelt og samfunnsutvikling. Vi har åpnet opp for relevante spørsmål om design sin rolle og samfunnsansvar i etterkant av pandemien, med de endringer i arbeidsmåter og livsformer dette innebærer. For eksempel hvordan kan reparasjon være en integrert del av design. Vi har blant annet vært innom Wabi Sabi, den japanske tradisjonen for å omfavne skader i utviklingen av form – og Kinsugi, kunsten å ta vare på det forgjengelige. Perspektiver som utdyper forbindelsen mellom natur og kultur, som dyp-økologi, har vi også vært innom, ettersom dette er tema designere i kraft av sin yrkesutøvelse bidrar til og påvirkes av.
Hver student har fylt en arbeidsbok med tekst, illustrasjoner og kollasjer. Bøkene ble stilt ut da kurset var slutt, slik at andre kunne bla seg gjennom bøkene og følge refleksjonene rundt de ulike temaene.
–Studentene har fått en innføring i kunstnerisk forskning med dette prosjektet. Mange synes arbeidsformen har vært krevende, men har også fått kjenne på at de har fått utbytte av å bruke en slik arbeidsmetode i sine egne, personlige prosjekter for å forstå litt mer av seg selv og eget arbeid. Det har vært en veldig rar tid og man trenger å ta seg tid til å tenke seg om for å velge en kurs for fremtiden. Mange har også fått mer forståelse for forskjellen på teori og praksis, og her er det viktig å fremheve at kunnskap skapes like mye gjennom det visuelle som det skriftlige. Tar man seg ikke tid til å reflektere, så forsvinner litt av læringen.