Ali Gallefoss i egendesignet genser for Holzweiler. Foto: Inger Marie Grini.
Ali Gallefoss i egendesignet genser for Holzweiler. Foto: Inger Marie Grini.

Avhengig av å skape

Masterstudent Ali Gallefoss er kåret til Årets nykommer under den årlige tildelingen av Bo Bedres Designpris. Han beveger seg i krysningfeltet mellom kunst og design og utfordrer det etablerte.

Hvordan var det å få beskjed om at du var kåret til årets nykommer?

–Det var todelt, som du kan se i utdraget under fra en mail til Cecilie (Molvær Jørgensen), redaktøren i Bo Bedre, etter seieren:

Det var et ganske stort antiklimaks da jeg forstod at prisen var uten pengepremie i år, da det hadde vært til ekstremt stor hjelp i etableringsfasen. Det er veldig få støtteordninger for nyutdannede designere som ikke ønsker å starte i et interiørarkitekturfirma, og Bo Bedres nykommerpris har derfor vært et svært velkomment bidrag de siste årene. Jeg har imidlertid stor forståelse for at det har vært utfordrende med sponsor i år, og jeg er både ydmyk og takknemlig over prisen og den fine omtalen. 

Du går på master i design, men du kunne kanskje like gjerne valgt en av kunstutdanningene våre, eller hva tenker du om det?

–Jeg tror jeg kunne trivdes på nesten alle linjene, så lenge jeg har mulighet til å utforske materialer fysisk. Jeg er en urolig sjel, samtidig som jeg er nysgjerrig. Jeg tenker gjerne på hva jeg skal gjøre på metallverkstedet mens jeg bygger en leireskulptur. Det er kanskje derfor alt blir så abstrakt. Å utforske nye materialer og skape noe med mine egne hender har blitt en avhengighet.

Lampeskulptur i leire.

Hvordan tenker du når du jobber?

–Jeg jobber intuitivt og følger impulsene mine, og arbeidene mine er ofte et resultat av feiling. Jeg liker ikke når noe er forutsigbart, noe det ofte er når du kan tenke deg til det. 

Hva er det som driver deg, hva ønsker du å bidra med?

–Jeg har et sterkt behov for å være i kontakt med materialer og sette ting ut i livet. Jeg har også et ønske om å være med på å utfordre designindustrien i Norge til å bli mer variert og kanskje ikke så streit og seriøs.

Hva var det som førte deg til valget å studere design, har du «alltid» gått i den retningen, eller var det en oppdagelse du gjorde på et tidspunkt?

–Fra rundt 16 års alderen fant jeg ut at jeg hadde en større interesse for bekledning enn de jeg omga meg med. Jeg har alltid skilt meg ut på grunn av min hudfarge, så jeg bestemte meg for å begynne å utfordre meg selv med hvordan jeg kledde på meg for å skille meg enda mer ut. Jeg vet ikke om det var et desperat behov for anerkjennelse og oppmerksomhet, eller bare noe som ligger i min natur. Fra jeg var 20-26 år jobbet jeg som innkjøper og var butikksjef for en av klesbutikkene som satset hardest på luksusprodukter. Her møtte jeg flere inspirerende kollegaer som nå er gode venner, en av de (Fredrik Bull) var den som ga meg ett dytt i riktig retning. I det øyeblikket jeg så at jeg ikke kunne utrette så mye mer innenfor retailbransjen i Norge, sa han; "Du må begynne på KhiB, det er den perfekte skolen for deg" jeg sa "ok". (Ali begynte på bachelor i møbel og romdesign ved nåværende Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) på Universitetet i Bergen.) Da jeg begynte tenkte jeg på det som en måte å lære design, generelt, for jeg var egentlig ikke så interessert i møbler på det tidspunktet. Et selvsikkert menneske med et uforventet antrekk var mye mer spennende. 

Hvordan har veien til den suksessen du opplever nå vært?

–Jeg føler i grunn at jeg gikk inn i en ny epoke av livet da jeg startet på studiet som 26-åring, og de siste fem årene har føltes som et helt liv. Det var ikke før i 2018 at jeg følte jeg mestret å designe, da det var først da tankene mine endelig korresponderte med det jeg lagde. Så for å svare på spørsmålet ditt: Det har føltes som en lang vei, selv om oppmerksomheten har kommet litt brått på det siste året.

Du har et år igjen av masterstudiet i design på KHiO, hvordan vil du bruke det året?

–Jeg ønsker å bruke verkstedene for alt de er verdt og produsere mest mulig. Jeg gruer meg til å miste tilgang til denne godteributikken.

Følg @aligallefoss

Ali Gallefoss samarbeider med Mold Atelier og har laget prototyper for øredobber i messing inspirert av fisketurer og sin fars forlovelsesring. Genseren under installasjonen er en del av kolleksjonen han har laget i samarbeid med Holzweiler.

Bo Bedre Designpris - Årets nykommer
Juryens uttalelse

Prisen gis til et ungt talent som har gjort seg bemerket og evnet å bryte ut av mengden med sin design, og som vi har stor tro på for fremtiden.

Årets nykommer sitter ikke stille i båten og venter på at noen skal oppdage ham. Tvert imot! Han heiser flagget til topps og utbasunerer sin tilstedeværelse høyt og tydelig. Han har tonnevis med selvsikkerhet, humor og kreativitet, noe som gjenspeiles i hans abstrakte, utforskende og utfordrende objekter.

Årets nykommer fullfører for tiden masterstudiet i design på Kunsthøgskolen i Oslo. Han beveger seg med letthet mellom disiplinene design, kunst, kunsthåndverk og mote, og jobber like fritt og intuitivt uavhengig av sjanger. Hans egenproduserte objekter – det være seg en geometrisk trestol, organisk utførte sidebord i aluminium eller røffe lysestaker i leire – har allerede innpass i noen av landets ledende butikker, og han klarer knapt å holde tritt med etterspørselen. Han har også designet smykker for unge Mold Atelier og en kleskolleksjon for anerkjente Holzweiler. Årets nykommer er grensesprengeren som tør å tenke annerledes – og som kanskje kan lære forbrukeren det samme.

Bo Bedre Designpris 2020