Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Foto: Jørn Aagaard
Foto: Jørn Aagaard

Årets vakreste bok – Bibelen

Bibelen er en av bøkene som får Grafills pris Årets vakreste bok 2024. Ansvarlig for prosjektet er grafisk designer Rune Døli og høgskolelektor i grafisk design og illustrasjon, Stefan Ellmer. 

– Å se de 2,7 millioner tegn som denne utgaven består av, satt i et helt ferskt skriftsnitt, som jeg som troende ateist har bidratt med, er ganske stilig, sier Stefan Ellmer om arbeidet med Bibelen i nyoversettelse av Kjell Arild Pollestad.

– Det å være med å utforme den mest pregende teksten i vår vestlig verden er så klart stort, også med tanke på alle de typografene som har jobbet med dette materialet fra før — Gutenberg, Baskerville, name dropping!

Foto: Jørn Aagaard
Foto: Jørn Aagaard

Arbeidet er et samarbeidsprosjekt mellom Stefan Ellmer og Rune Døli. De deler kontorfelleskap og har tidligere snakket om et samarbeid med Ellmer som skriftdesigner og Døli som bokdesigner.

– Rune er muligens Norges fremste bokdesigner disse dager. Det er han som fikk oppdraget fra Forlaget Press, som han har jobbet sammen med fra før. Vi så dette var en gyllen anledning (pun intended) for å forene ekspertisene våre i både bruk og utforming av typesnitt.

Foto: Stefan Ellmer
Foto: Stefan Ellmer

– I arbeidet mitt er jeg vant til å balansere mellom funksjon og uttrykk, men i dette tilfelle var det nokså avgjørende å finne en “sweet spot” mellom disse to polene. Rammene som Rune ga meg var ganske så stramme, skriftsnittet skulle funke i 8,5 punkt størrelse på 32-grams bibelpapir. Lesbarhet hadde så klart prioritet, men typesnittet skulle også gir teksten en viss nøktern egenart.

– I all beskjedenhet tror jeg vi holdt ganske høyt håndverksmessig nivå her; så klart er det er godt med bekreftelse fra juryen som ser seg enig i det.

Juryens kommentar, Grafill

Kjell Arild Pollestads nyoversettelse av Bibelen er en begivenhet i seg selv. Og som materielt artefakt fremstår den som en praktutgave – men samtidig med en velvalgt avmålt nøkternhet. Bibelen er tilgjengelig i fire ulike versjoner, det vil si som fire ulike sjirtingbind der hver versjon er kledd i en av de fire liturgiske fargene. De fire første versene i Bibelen, fordelt på sjirtingpermens for- og bakside, satt vertikalt med gullfoliert preg, bidrar til det attraktive taktile uttrykket. Dertil er teksten i sin helhet satt med en kortreist skrift spesialdesignet for dette bokprosjektet, nemlig Rune Døli og Stefan Ellmers Prosjekt antikva (skriftforlaget The Pyte Foundry i Oslo), som i den aktuelle skriftstørrelsen og med den gode linjeavstanden fungerer utmerket på det flortynne 32 grams bibelpapiret. For verselinjenes integritet fungerer det svært bra at poesien, som salmene og ordspråkene, er satt som én forholdsvis bred midtstilt spalte, og ikke tospaltet som for prosateksten.

Foto: Jørn Aagaard
Foto: Jørn Aagaard