Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Utsynsmeldinga

Utsynsmeldinga

24. mars la regjeringa fram stortingsmeldinga "Utsyn over kompetansebehovet i Norge". Eit framlegg til ny finansieringsmodell for universitet og høgskolar får konsekvensar for kunst, design og arkitekturfaga. KHiO har sendt høyringsmerknad til Stortingets utdanningskomite som nå har meldinga til behandling. Etter planen skal komiteen gje innstilling 25. mai 2023.


3 finansieringskategoriar

Meldinga gjer framlegg om at dagens 6 finanseringskategoriar blir erstatta med 3 nye finansieringskategoriar for den resultatbaserte uttellinga for studiepoeng:

  • Kategori 1: Humaniora, samfunnsfag og økonomisk-administrative fag
  • Kategori 2: Realfag, teknologi, helse- og sosialfag, lærarutdanning og utøvande kunst- og mediefag
  • Kategori 3: Lege-, tannlege- og veterinærutdanning

Ved tildeling av nye studieplassar vil det brukt same standardsats for alle, med unntak av lege-, tannlege og veterinærutdanning.

Dagens finansieringssystem har seks kategoriar: A - F – med satsar innan kvar kategori for både grunnfinansiering av nye studieplassar og resultatfinansiering på grunnlag av studiepoeng- og kandidatproduksjon. Dagens kunstutdanningar ligg i dei to høgaste kategoriane, A og B. KHiOs utdanningar er ikkje underlagt dette kategoriregimet, og KHiO har i staden ei rammeløyving som er upåverka av studiepoeng- og kandidatproduksjon. Det er ikkje sagt noko i utsynsmeldingea om korleis KHiOs forhold til det nye finansieringssystemet skal vere.

Stortinget avgjer

Utsynsmeldinga er oversendt utdannings- og forskingskomiteen på Stortinget, der det blir høyring 24. april (sjå program og høyringsmerknader). Høyringa blir direktesendt via Stortingets nett-TV.

Margret Hagerup (H) er saksordførar.

Utdanningskomiteens frist for gje innstilling er 25. mai 2023.

Det økonomiske nivået for dei nye finansierings­kategoriane vil først kome i statsbudsjettet for 2024 som blir lagt fram til hausten.

Kommentarar frå Kunsthøgskolen i Oslo

Utsynsmeldingen – Kommentarer fra Kunsthøgskolen i Oslo

1. Hva bidrar høyere kunstutdanning med?
I Stortingsmelding 14 (2022-2023) Utsyn over kompetansebehovet i Norge skriver regjeringen innledningsvisst at «En godt utdannet befolkning er således et forsvar mot både totalitære og udemokratiske strømninger, rasisme, ekstremisme, diskriminering og intoleranse. Utdanning bidrar til å gi den enkelte utvidede perspektiver og evne til kritisk tenkning.»

Hvilken rolle har høyere kunstutdanning og kunstnerisk utviklingsarbeid i dette?

I ”Forskningsoversikt konstnärlig forskning 2019” skriver kommittén for konstnärlig forskning ved det svenske Vetenskapsrådet: ”Vi lever i och genom konstnärlig gestaltning; husen vi bor i, maten vi äter, böckerna vi läser, musiken som följer oss genom livet, filmer vi ser, bilder vi fascineras av och reflekterar kring, ting vi använder dagligen, avancerad teknisk funktionalitet och planerade livsmiljöer blir praktisk verklighet först genom konkret gestaltning. Såväl det omfång som den metodiska pluralism och angelägenhetsgrad som utmärker konsten kännetecknar också den konstnärliga forskningen – såväl dess innehåll, kunskapande, resultat som presentationsformer.”

Kultur kan forstås som livsmønstre, språk, verdier og institusjoner i en befolkning som overføres sosialt fra generasjon til generasjon. Kultur har blitt kalt «et helt samfunns levemåte». Høyere kunstutdanning bidrar til å bearbeide, utvikle og utvidede perspektiver og evne til kritisk tenkning i en rekke kreative og utøvende aktiviteter.

2. Hva gjør kandidater etter endt kunstutdanning?
I Utsynsmeldingen viser regjeringen til NIFUs kandidatundersøkelse. Regjeringen mener at undersøkelsen viser at «kandidater med master i humanistiske og estetiske fag er den gruppen som sammen med realistene har høyest arbeidsledighet tre år etter eksamen. Denne mistilpasningen kan ha sammenheng med at kapasiteten i humanistiske og estetiske fag, og særlig kunstfag, har økt kraftig de siste tiårene.»

Det er riktig at NIFU-rapporten dokumenterer «mistilpasning» for humanistiske og estetiske fag, og at kunstfagene er inkludert i denne gruppen. Men dette en stor og uensartet gruppe, og den er ikke brutt ned på mindre fagområder. Imidlertid finnes det også tall for de ulike institusjonene, og her finner man tall for de tre spesialinstitusjonene Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, Kunsthøgskolen i Oslo og Norges musikkhøgskole, som så og si utelukkende har kunstutdanninger. Disse tallene viser at «mistilpasningen» for kandidater fra disse institusjonene ligger på gjennomsnittet eller til dels betydelig under gjennomsnittet.

Utsynsmeldingens beskrivelse av en årsakssammenheng mellom økt kandidatproduksjon innen kunstutdanning og mistilpasning etter endt utdanning bygger på svake premisser.

3. Hva er nødvendig for å lykkes med høyere kunstutdanning?
I dagens finansieringssystem er det 6 kategorier. I Kunnskapsdepartementets egen beskrivelse av de to kategoriene med høyst finansiering ligger – i tillegg til medisin, veterinærmedisin og odontologi – primært kunstutdanninger som:
- Kunstakademiet ved NTNU
- Film- og fjernsynsutdanning ved Den norske filmskolen og Avdeling for TV-fag ved HINN og scenografi og skuespill ved HiØ
- Femårige masterprogram i arkitektur og industridesign
- Produktdesign
- Animasjon
- Utøvande kunst- og musikkutdanninger

I Utsynsmeldingen foreslås 3 kategorier, hvor bare medisin, veterinærmedisin og odontologi ligger i den kategorien som har høyest finansiering. Det betyr, at de fagområder og utdanninger som særlig blir rammet av forslaget til nye finansieringskategorier for høyere utdanning, er de kunstneriske utdanningene. Disse fagområdene og utdanningene, som samlet utgjør bare om lag 4 % av studieplassene i høyere utdanning, vil etter forslaget til nytt finansieringssystem få vesentlig lavere verdsetting.

På samme måte som andre spesialiserte profesjonsfag, som medisin, veterinærfag og laboratoriefag, behøver også de kunstneriske fagene en adekvat infrastruktur for sin utdanning og sitt kunstneriske utviklingsarbeid. Dette inkluderer for eksempel dansestudioer, scener, verksteder, atelierer, utstillingsrom og tilsvarende spesialtilpassede rom og utstyr. I tillegg er det behov for en høy grad av undervisning i små grupper og individuell veiledning. For at Norge fortsatt skal kunne levere kunstutdanning på et høyt nivå som bidrar til kulturutvikling i samfunnet, medfører det kostnader til lønn, infrastruktur og materialer. Disse kostnader vil ligge på et relativt høyt nivå.

Utsynsmeldingens ambisjon om å redusere kostnadene ved å flytte kunstutdanning til en lavere kategori får store konsekvenser for å bidra i kunnskapsproduksjonen.

Ettersom kunstutdanningene bare utgjør 4 % av studieplassene i høyere utdanning, fremstår dette som en beskjeden innsparing med vesentlig negativ innvirkning for Norges fremtidige evne til å opprettholde og utvikle kunst- og kulturproduksjon.

Med vennlig hilsen
Markus Degerman
Rektor

Samarbeid KHIO, AHO og NMH

Rektorane ved dei tre høgskolane samarbeider og har alle bedt om møte med utdanningskomiteen på Stortinget.

Dei tre institusjonane utgreier no kva verknader framlegget om nytt finansieringsystem vil få og tek sikte på å sende eigne høyringsmerknader til Stortinget før høyringa i utdanningskomiteen.

Også Universitets- og høgskolerådet utgreier konsekvensar av framlegget og UHR-Kunst, design og arkitektur som er UHRs fagstrategiske eining for kunst-, design- og arkitekturfag drøftar verknader av framlegget.

Medieklipp med intervju

Les meir

Kunnskapsdepartementet: Meld. St. 14 (2022–2023) Utsyn over kompetansebehovet i Norge